Інформація Лозівського управління ГУ ДФС у Харківській області від 29.01.2019

 

І. Інформація щодо діяльності Лозівського управління ГУ ДФС у Харківській області  та органів ДФС України

На Харківщині майже чверть мільйона платників податків

За кількістю платників Харківська область займає друге місце серед інших регіонів України.

В Головному управлінні фіскальної служби області повідомили, що загалом,  станом на 01.01.19, на податковому обліку перебувають майже 238 тис. платників. Їх переважну більшість складають підприємці — фізичні особи – 151 тис., решта – 87,0 тис. – це юридичні особи. Серед загальної кількості суб’єктів господарювання – 16,2 тисяч зареєстровано платниками податку на додану вартість.

Активно розвивається на Харківщині малий бізнес. Більшою популярністю користується спрощена система оподаткування, яку обрали 99,0 тисяч підприємців.

Податківці відзначають, що наразі зростає чисельність осіб молодого покоління, які відкривають власну справу.

Так, від віком від 18 до 20 років зареєстровано понад 500 осіб. Займаються вони у переважній більшості діяльністю в сфері ІТ – технологій та торгівлею.

В той же час, не відстають від молоді і люди зрілі. Понад 2 тисячі осіб у віці більше 70 років стоять на обліку в податкових органах. Їх діяльність  – у сфері ремонту годинників,взуття, побутової техніки тощо.

Друге місце серед інших регіонів України свідчить про комфортні умови ведення бізнесу.

Окрім того, в податковій службі області звертають увагу на суттєве спрощення  процедури реєстрації власної справи. Новоствореним бізнесменам нема необхідності після реєстрації бізнесу звертатися до органів фіскальної служби для взяття на облік. На веб-порталі ДФС України функціонує чимало електронних сервісів, зокрема «Електронний кабінет платника», за допомогою якого можна звітувати та спілкуватися з податковою он- лайн.

Сховав під куртку півтора кілограми «травички»

Напередодні у пункті пропуску «Піски» митного поста «Куп’янськ» харківські митники спільно зі співробітниками УСБУ в Харківській області виявили 1,5 кілограми канабісу.

В ході митного контролю автомобіля, який рухався до Росії, пасажир авто, громадянин України заявив про відсутність предметів заборонених або обмежених до переміщення. Але під час подальшого огляду серед його особистих речей були виявлені 10 пакунків з «травичкою», які були зашиті під підкладкою зимової куртки.

Відносно правопорушника складено протокол про порушення митних правил за ч.1 ст. 483 Митного кодексу України.

 

Громадяни можуть отримати інформацію про свої доходи за допомогою сервісу «Електронний кабінет платника»

Лозівське управління Головного управління ДФС у Харківській області нагадує, що отримати інформацію про суми виплачених доходів та утриманих податків з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків можна за допомогою електронного сервісу «Електронний кабінет платника» з використанням електронного цифрового підпису фізичної особи.
Фізична особа – платник податків відповідно до норм Закону України «Про захист персональних даних» може сформувати запит на отримання інформації виключно про себе, інформація щодо третіх осіб у відповідь на такий запит не надається.
Вхід до Електронного кабінету платника здійснюється за адресою, а також через офіційний веб-портал ДФС.
Інформацію про суми виплачених доходів та утриманих податків з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків можна отримати у приватній частині  (особистий кабінет) Електронного кабінету платника. Інформацію можна переглянути, зберегти або надрукувати.
Звертаємо увагу, що відомості про суми доходів та суми сплачених податків в електронному вигляді можна отримати за останні три роки (поквартально).При цьому, відомості з ЦБД ДРФО ДФС України за останній звітний період (4 квартал 2018 року) можливо отримати  після 21.02.2019 .

З 1 січня 2019 року підвищено відповідальність за нелегальні трудові відносини до 125 190 гривень за кожного неоформленого працівника

Лозівське управління повідомляє, що ГУ ДФС у Харківській області продовжує роботу щодо реалізації розпорядження КМУ від 05 вересня 2018 року №649-р «Про заходи, спрямовані на детінізацію відносин у сфері зайнятості населення» (далі – Розпорядження). За порушення трудового законодавства у 2019 році роботодавцям загрожують чималі штрафи, а саме, за одного неоформленого працівника – штраф у розмірі 30 мінімальних зарплат – 125190 гривень. В рамках дії Розпорядження контролюючими органами проводяться перевірки щодо виявлення неоформлених найманих працівників, маскування трудових відносин під виглядом інших форм діяльності та інше.

Розпорядженням передбачено посилення координації органів державної влади в питаннях проведення роз’яснювальної роботи, здійснення заходів щодо виявлення фактів застосування незадекларованої праці.

Відповідно до норм трудового законодавства працівник не може бути допущений до роботи без укладання трудового договору та повідомлення органу фіскальної служби.

 

ІІ. Інформація для бухгалтерів

Індивідуальний податковий номер – новий обов’язковий реквізит податкової накладної

Законом України № 2628 внесено зміни, зокрема до ст. 201 ПКУ.
Так, на дату виникнення податкових зобов’язань платник ПДВ зобов’язаний скласти податкову накладну (далі – ПН) в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений ПКУ термін.
У ПН зазначаються в окремих рядках такі обов’язкові реквізити:

а) порядковий номер ПН;
б) дата складання ПН;
в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник ПДВ, – продавця товарів/послуг;
г) податковий номер платника ПДВ (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства – платника ПДВ стороною договору, у ПН, крім податкового номера платника ПДВ додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу);
д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник ПДВ, – покупця (отримувача) товарів/послуг;
е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;
є) ціна постачання без урахування ПДВ;
ж) ставка ПДВ та відповідна сума ПДВ в цифровому значенні;
з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ;
і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг – код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду;
й) індивідуальний податковий номер.

Відповідні зміни, які набрали чинності з 01.01.2019, внесені до п. 201.1 ст. 201 ПКУ.

Найманий працівник є пенсіонером за віком. Як нараховувати єдиний соціальний внесок?

ЄВ нараховується роботодавцями на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат. До зазначених виплат застосовується ставка 22 %.
Отже, пільг щодо нарахування ЄВ на заробітну плату пенсіонерів, які є найманими працівниками, не передбачено.( п. 1 ч.1 ст. 4, п. 1 ч.1 ст. 7 Закону № 2464).

 

Нарахували заробітну плату одинокій матері. Який розмір соціальної пільги застосовувати в 2019 році?

Платник податку, який є одинокою матір’ю (батьком), вдовою (вдівцем) або опікуном, піклувальником, має право на податкову соціальну пільгу у розмірі 150% суми пільги, яка визначена п.п. 169.1.1 ст. 169 ПКУ у розрахунку на кожну дитину віком до 18 років.
У 2019 році її розмір становить 1440,75грн. (960, 50 грн. х 150%)
При цьому, податкова соціальна пільга застосовується до доходу, нарахованого на користь платника податку протягом звітного податкового місяця як заробітна плата, якщо його розмір не перевищує суми, що дорівнює розміру місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 грн.
У 2019 році розмір заробітної плати, що дає право на податкову соціальну пільгу, становить – 2690 грн. (прожитковий мінімум на працездатну особу 1921 грн. х 1,4).
Граничний розмір доходу, який дає право на отримання податкової соціальної пільги самотній матері визначається як добуток суми, визначеної п.п. 169.4.1 ст. 169 ПКУ (тобто суми, що дає право на застосування податкової соціальної пільги) та відповідної кількості дітей (у 2018 році 2690 грн. х кількість дітей до 18 років).
Отже, у 2019 році самотня мати має право на застосування податкової соціальної пільги в сумі 1440,75 грн. у розрахунку на кожну дитину віком до 18 років, за умови дотримання норми, зазначеної п.п. 169.4.1 ст. 169 ПКУ (заробітна плата не перевищує 2690 грн.).
Платник податку зазначає про таке право у заяві про застосування пільги, до якої додає відповідні підтвердні документи. Перелік таких документів та порядок їх подання визначено постановою КМУ від 29.12.2010 №1227.
Зазначена норма визначена п.п. 169.1.3; п.п. 169.4.1 ст. 169 ПКУ.

 

За яких умов платник ПДВ може застосовувати касовий метод податкового обліку?

На застосування касового методу мають право платники податку:

– які постачають теплову енергію, природний газ (крім скрапленого), надають послуги з транспортування та/або розподілу природного газу, інші житлово-комунальні послуги, перелік яких визначений законом, послуги (роботи), вартість яких включається до складу плати за послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій чи послугу з управління багатоквартирним будинком, фізичним особам, бюджетним установам, незареєстрованим як платники податку, а також житлово-експлуатаційним конторам, управителям багатоквартирних будинків, квартирно-експлуатаційним частинам, об’єднанням співвласників багатоквартирних будинків, іншим платникам податку, які здійснюють збір коштів від зазначених покупців з метою подальшого їх перерахування продавцям таких товарів (надавачам послуг) у рахунок компенсації їх вартості;

– за операціями з виконання підрядних будівельних робіт.

Крім того, тимчасово, до 1 січня 2022 року, платники податку, які здійснюють постачання (у тому числі оптове), передачу, розподіл електричної та/або теплової енергії, постачання вугілля та/або продуктів його збагачення товарних позицій 2701, 2702, 2704 00 згідно з УКТ ЗЕД, надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, визначають дату виникнення податкових зобов’язань та податкового кредиту за касовим методом.

При цьому касовий метод поширюється на операції, за якими дата виникнення першої з подій, визначених у п. 187.1 ст. 187 та п. 198.2 ст. 198 Податкового кодексу України, припадає на звітні (податкові) періоди до 01.01.2022.

Нагадаємо, що касовий метод – це метод податкового обліку, за яким дата виникнення податкових зобов’язань визначається як дата зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок (у касу) платника податку або дата отримання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) ним товарів (послуг), а дата віднесення сум податку до податкового кредиту визначається як дата списання коштів з банківського рахунку (видачі з каси) платника податку або дата надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів (послуг).

 

Стипендії, які не підлягають оподаткуванню у новому році

З 2019 року звільняються від оподаткування ПДФО та військовим збором не тільки стипендії, які виплачуються з бюджету.

Так, до п. п. 165.1.26 ПКУ внесено зміни, та сума стипендії (включаючи суму її індексації, нараховану відповідно до закону), яка виплачується учню, студенту, курсанту військових навчальних закладів, ординатору, аспіранту або ад’юнкту, не підлягає оподаткуванню, але не вище ніж сума, визначена в абзаці першому пп.169.4.1 ПКУ.

У 2019 році цей поріг становитиме 1921 грн х 1,4=2690 грн. Якщо сума стипендії є більшою, то сума перевищення підлягає оподаткуванню під час її нарахування (виплати) за ставкою 18% та військовим збором – 1,5%.

Отже, у 2019 році всім навчальним закладам (а не лише бюджетним), які виплачують стипендії студентам, слід врахувати такі позитивні зміни. Нагадаємо, що стипендію (включаючи суму її індексації) відображають у формі №1ДФ за ознакою доходу «150».

 

Чи є об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки виробнича будівля, яка використовується як офісне приміщення?

Відповідно до п.п. 266.1.1 п. 266.1 ст. 266 ПКУ платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками житлової та/або нежитлової нерухомості.

Об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є об’єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка (п.п. 266.2.1 п. 266.2 ст. 266 ПКУ).

База оподаткування об’єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності юридичних осіб, обчислюється такими особами самостійно виходячи з загальної площі кожного окремого об’єкта оподаткування на підставі документів, що підтверджують право власності на такий об’єкт (п.п. 266.3.3 п. 266.3 ст. 266 ПКУ).

Будівлі, що використовуються як приміщення для конторських та адміністративних цілей, в тому числі для промислових підприємств, є об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з врахуванням рішень сільських, селищних міських рад щодо податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

 

Чи сплачується податок на нерухомість, якщо будівлю с/г призначення передано в оренду?

Відповідно до п. «ж» п.п. 266.2.2 п. 266.2. статті 266 ПКУ з 1 січня 2019 року не оподатковуються податком будівлі, споруди сільськогосподарських товаровиробників (юридичних та фізичних осіб), віднесені до класу «Будівлі сільськогосподарського призначення, лісівництва та рибного господарства» (код 1271) Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, за умови, що такі об’єкти не здаються власниками в оренду, лізинг, позичку.

Тобто, з 1 січня 2019 року сільгоспвиробники, які надають в оренду, лізинг або позичку будівлі або споруди сільськогосподарського призначення, лісівництва та рибного господарства, є платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Застерігаємо підприємців від незаконних дій вимагателів

Наголошуємо на особливостях проведення перевірочної роботи ДФС.

  1. Перевірки платника мають право проводити лише посадові особи ДФС, які мають відповідні посадові обов’язки та повноваження.
  2. Документальна планова перевірка платника повинна бути передбачена у плані – графіку проведення планових документальних перевірок. План – графік перевірок на 2019 рік можна завантажити на офіційному порталі ДФС за посиланням:
  3. Про дату початку та місце проведення документальної позапланової невиїзної перевірки платник повідомляється письмово.
  4. Присутність платників під час проведення документальних невиїзних перевірок не обов’язкова.
  5. У разі письмового звернення платника замість документальної невиїзної може проводитися виїзна перевірка.
  6. Фактична перевірка проводиться без попередження особи.
  7. Фактичну перевірку проводять двоє і більше посадових осіб ДФС у присутності посадових осіб платника або його представника, або особи яка фактично здійснює розрахункові операції. Одна особа ДФС не може робити фактичну перевірку
  8. При проведенні фактичної перевірки та документальної виїзної перевірки перевіряючі зобов’язані пред’явити: копію наказу про проведення перевірки, оригінал направлення на перевірку та документи, що посвідчують особу кожного з них. Не пред’явлення перевіряючими будь-якого з перелічених документів, або пред’явлення документів, оформлених з порушенням є підставою для недопущення посадових (службових) осіб до проведення перевірки.
  9. Якщо платник має декілька об’єктів (місць фактичного провадження діяльності), під час фактичної перевірки вони перевірятимуться всі і одночасно.
  10. Посадові особи ДФС не використовують службові повноваження для особистої вигоди і не вимагають у платників знижок, акційної продукції, подарунків, бонусів тощо. Посадові особи ДФС поводяться коректно, зважено і дотримуються загальноприйнятих норм моралі і поведінки у робочий та позаробочий час.

Закликаємо підприємців бути обачними і у разі незаконних вимог з боку осіб, які видають себе за перевіряючих фіскальної служби та за відсутності підстав для перевірки рішуче відмовлятись від співробітництва з такими особами. Вони не мають жодного відношення до служби.

Про термін звітування неприбутковими організаціями та відповідальність за ненадання звіту

Відповідно до статті 49 ПКУ граничний термін надання до органів ДФСУ  Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за 2018 рікне пізніше 01.03.2019.

Разом зі Звітом неприбуткова організація подає фінансову звітність (п.46.2 Кодексу).

Не подають звітність згідно з п. 46.2 ст. 46 Кодексу тільки професійні спілки, їх об’єднання та організації профспілок, утворені в порядку, визначеному законом. Зазначені організації звітують тільки у разі порушень п. 133.4 ст. 133 ПКУ.

Кожне неподання/несвоєчасне подання Звіту тягне за собою накладання штрафу в розмірі 170 гривень. А в разі здійснення тих же дій платником податків, до якого протягом року був застосований штраф за таке порушення, – 1 020 грн. за кожне неподання/несвоєчасне подання (Пункт 120.1 ПКУ).

Оскільки фінзвітність є додатком до Звіту, то неподання такої звітності тягне за собою невизнання Звіту (тобто Звіт буде вважатися неподаним). Відповідно, це призведе до накладання штрафу, встановленого п.120.1 ПКУ.

До уваги! Суб’єкти малого підприємництва та суб’єкти мікропідприємництва подають разом зі Звітом скорочену фінансову звітність у складі Балансу та Звіту про фінансові результати та проставляють такі відмітки відповідно у графі «Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва» та графі «Спрощений фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва».

 

Відповідальність за порушення правил сплати податків

За порушення правил сплати (перерахування) узгоджених сум грошових зобов’язань контролюючим органом застосовуються штрафні (фінансові) санкції, передбачені ст. 126 ПКУ.

Також контролюючим органом нараховується пеня за кожний календарний день прострочення сплати:

– суми грошового зобов’язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки або податкового зобов’язання, визначеного контролюючим органом у випадках, не пов’язаних з проведенням податкових перевірок, із розрахунку 120 % річних облікової ставки НБУ, діючої на кожний такий день;

– суми грошового зобов’язання, визначеної платником податків або податковим агентом, у т. ч. у разі внесення змін до податкової звітності внаслідок самостійного виявлення платником податків помилок, починаючи з 91 календарного дня (з 271 календарного дня у разі здійснення платником податків самостійного коригування відповідно до п. п. 39.5.4 п. 39.5 ст. 39 ПКУ), що настає за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов’язання, із розрахунку 100% річних облікової ставки НБУ, діючої на кожний такий день.

Крім того, за неподання або несвоєчасне подання посадовими особами підприємств, установ та організацій платіжних доручень на перерахування належних до сплати податків та зборів (обов’язкових платежів) передбачена адміністративна відповідальність згідно зі ст. 163 прим. 2 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Якщо контролюючий орган не надіслав (не вручив) фізичній особі податкове/податкові повідомлення-рішення з податку на майно у строки, встановлені відповідними нормами ПКУ, фізичні особи звільняються від відповідальності, передбаченої ПКУ за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання.

 

У які строки платник податків може отримати довідку про відсутність заборгованості платежів

Згідно з абзацом першим п. 3 Порядку надання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2018 № 733, для отримання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи платник подає заяву про надання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи.

Довідка або відмова у наданні Довідки готуються контролюючим органом за основним місцем обліку платника, уповноваженим здійснювати заходи з погашення податкового боргу, недоїмки зі сплати ЄВ, іншої заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, протягом п’яти робочих днів з дня, наступного за днем отримання Заяви органом, до якого її було подано (п. 4 Порядку № 733).
Пунктом 6 Порядку № 733 встановлено, що строк дії Довідки становить десять календарних днів з дати її формування. У Довідці обов’язково зазначається термін її дії.
У разі якщо платник не отримав Довідку, сформовану у паперовій формі, до закінчення строку її дії, така Довідка зберігається в уповноваженому органі.

При цьому, відповідно до п. 8 Порядку № 733 за наявності у платника за даними інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів податкового боргу, та/або недоїмки зі сплати ЄВ, та/або заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, платнику готується лист (у довільній формі) з вмотивованою відмовою щодо надання Довідки. Лист вручається особисто платнику (його законному чи уповноваженому представникові) або надсилається платнику у порядку, встановленому ст. 42 ПКУ.

Податкова накладна: готуємо коригування до помилкової податкової накладної, яка не підлягала наданню отримувачу

Згідно з п. 24 Порядку №1307, при реєстрації в ЄРПН двох і більше податкових накладних, складених на одну операцію з постачання товарів/послуг, постачальник (продавець) складає розрахунок коригування до податкової накладної, зайво складеної на операцію, за якою в ЄРПН вже зареєстрована податкова накладна, у такому порядку:

– у верхній лівій частині розрахунку коригування у графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причин» зазначається тип причини 20, при цьому позначка «Х» не проставляється;

– у заголовній частині розрахунку коригування у полі «до податкової накладної» зазначаються дата і номер податкової накладної, зайво складеної на операцію, за якою в ЄРПН вже зареєстрована податкова накладна;

– в інформаційному полі «Інформаційні дані щодо складеної та зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної» розрахунку коригування зазначаються дані щодо податкової накладної, правильно складеної та зареєстрованої в ЄРПН;

– в інформаційному полі «Інформаційні дані щодо складеного та зареєстрованого в ЄРПН розрахунку коригування до податкової накладної, зайво складеної на операцію, за якою в ЄРПН вже зареєстрована податкова накладна» розрахунку коригування зазначаються дані щодо розрахунку коригування, складеного до зайво складеної податкової накладної, яка зареєстрована в ЄРПН. Зазначене поле не заповнюється, якщо такий розрахунок коригування не складався.

Розрахунок коригування, особливості складання якого визначені у п. 24 Порядку №1307, складається окремо до кожної податкової накладної, зайво складеної на операцію, за якою в ЄРПН вже зареєстрована податкова накладна, у тому числі до податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю).

Відповідно до п. 192.1 ст. 192 ПКУ складені платником податку розрахунки коригування до податкових накладних, зокрема, які не підлягали наданню отримувачу (покупцю) – платнику податку, підлягають реєстрації в ЄРПН постачальником (продавцем).

Отже, розрахунок коригування, що складається до зайво складеної податкової накладної, яка не підлягала наданню отримувачу (покупцю) підлягає реєстрації в ЄРПН постачальником (продавцем). При цьому у верхній лівій частині такого розрахунку коригування у графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причин» проставляється позначка «Х» та зазначається тип причини 20.

 

Як буде розраховуватися транспортний податок у 2019 році?

Ставка транспортного податку залишається незмінною, становить 25 тисяч гривень на рік і справляється за  володіння певними категоріями легкових автомобілів. Якщо авто має вік не більше 5-ти років від випуску (включно), а його середньоринкова вартість перевищує 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня поточного року – перевищує 1 564 875 гривень.

Податок сплачують фізичні та юридичні особи, у тому числі нерезиденти – власники оподатковуваних авто.

Середньоринкова вартість визначається Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, станом на 1 січня податкового (звітного) року виходячи з марки, моделі, року випуску, об’єму циліндрів двигуна, типу пального. Оприлюднюється перелік оподатковуваних авто до 1 лютого податкового (звітного) року на офіційному веб-сайті Мінекономрозвитку.

Як знайти своє авто у Переліку?

  1. заходимо на сайт (адреса me.gov.ua)
  2. знаходимо банер «Розрахунок середньоринкової вартості транспортних засобів»
  3. читаємо Перелік (посилання: http://www.me.gov.ua/Files/GetFile?lang=uk-UA&fileId=20189aee-fd1a-473b-a7ab-b3a57ab8e8b0)
  4. натискуємо лівий банер «Пошук для цілей оподаткування транспортним податком», знаходимо дані і отримуємо вартість конкретного авто.

До 1 липня платники транспортного податку – фізичні особи отримають податкові повідомлення-рішення про сплату податку з зазначенням відповідних платіжних реквізитів. Термін сплати податку – протягом 60 днів.

Звертаємо увагу: пільги з транспортного податку не передбачені!

 

Якщо авто придбано серед року – як платити транспортний податок?

За легкові авто – об’єкти оподаткування, придбані протягом року, податок сплачується фізичною особою-платником починаючи з місяця, в якому виникло право власності на такий об’єкт. Податкове повідомлення-рішення надійде новому власнику після отримання ДФС інформації про перехід права власності. Податок сплачується в такому випадку пропорційно кількості місяців, які залишились до кінця року, починаючи з місяця, в якому проведено реєстрацію транспортного засобу. Попередній власник сплачує податок за період з 1 січня поточного року до початку того місяця, в якому він втратив право власності на зазначене авто.

 

Як платити податок, якщо протягом звітного року термін використання легкового автомобіля досягне 5 років?

У разі спливу п’ятирічного віку легкового автомобіля протягом звітного року податок сплачується за період з 1 січня цього року до початку місяця, наступного за місяцем, в якому вік такого автомобіля досяг (досягне) п’яти років.

 

Авто продано за генеральною довіреністю – кому прийде повідомлення про сплату податку?

Платниками транспортного податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні легкові автомобілі. Тобто податок сплачує власник авто і на його адресу надійде податкове повідомлення – рішення.

 

Чи потрібно декларувати доходи фізичній особі, яка продала 2018 року вантажний автомобіль іншій фізичній особі та сплатила ПДФО під час оформлення договору?

За нормами ПКУ не підлягає оподаткуванню дохід, отриманий платником від продажу (обміну) протягом звітного (податкового) року одного з об’єктів рухомого майна у вигляді легкового автомобіля та/або мотоцикла, та/або мопеда. У разі повторного продажу (обміну) вказаних засобів та у разі продажу вантажного автомобіля, отриманий дохід підлягає оподаткуванню.

Тож продавець, який минулого року продав вантажне авто іншій фізичній особі, підчас оформлення договору відчуження рухомого майна повинен був самостійно сплатити податок на доходи фізичних осіб за ставкою 5% та військовий збір за ставкою 1,5% та зобов’язаний до 1 травня цього року подати податкову декларацію де відобразити суму отриманого доходу.

 

ІІІ. Лозівського управління: інформація для підприємців та громадян

Алгоритм складання Звіту для підприємців

Звіт за оновленою формою Додаток 5 (форма № Д5) подається ФОП за звітний період 2018 року до 09 лютого 2019 року відповідно до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (Порядо­к № 435).

Важливо! Повністю змінено форму № Д5, замість трьох таб­лиць — одна.

ФОП, у тому чис­лі ті, які обрали спрощену систему оподат­кування, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерських господарств, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших під­ставах, формують і подають самі за себе звіт згідно із цим додатком.

Алгоритм складання Звіту форми N Д5 передбачає:

– у рядку 6 “Тип платника та період перебування (місяць)” відмітки “X” у комірці, яка відповідає типу платника єдиного внеску та прописується період перебування на обраній системі оподаткування;

– у таблиці 1 форми N Д5:

– гр. 2: навпроти відповідних місяців зазначається код категорії застрахованої особи, а саме:

– ФО – підприємці на загальної системи оподаткування – категорія 5;

– ФО – підприємці на спрощеній системі оподаткування – категорія 6;

– гр. 3: відображається сума:

– підприємцями на загальній системі оподаткування – сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації про майновий стан і доходи, поділена на кількість місяців, протягом яких суб’єкт перебував на обліку як платник ЄСВ. Сума чистого доходу за рік (рядок “Усього” гр.3) повинна відповідати сумі чистого оподатковуваного доходу, зазначеній у податковій декларації про майновий стан та доходи (рядок 01 розділу II Додатка 5 до декларації);

– підприємцями на спрощеній системі оподаткування – самостійно визначена сума доходу,  з якої платник має намір сплатити ЄСВ. Розмір такого доходу має бути не менше мінімальної зарплати відповідного місяця й не більше максимальної величини доходу для нарахування ЄСВ;

– гр. 4: зазначається дохід, відображений у графі 3 з урахуванням максимальної величини бази нарахування ЄСВ у розрізі місяців звітного року.

У разі якщо підприємцем не отримано доходу (прибутку) у звітному кварталі або окремому місяці звітного кварталу, він зобов’язаний визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом N 2464. При цьому сума ЄВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

Якщо сума доходу, на яку нараховується ЄСВ, у відповідному місяці графи 3 менше максимальної величини бази нарахування ЄСВ, вона переноситься до графи 4 без змін.

Якщо сума доходу, на яку нараховується ЄСВ, у відповідному місяці графи 3 більше максимальної величини бази нарахування ЄСВ, то в графі 4 зазначається максимальний розмір бази нарахування ЄСВ у відповідному місяці;

– гр. 5: зазначається розмір ЄСВ – 22,0 відс.;

– гр. 6: зазначається сума нарахованого ЄВ за формулою гр.4*гр.5*100, де сума ЄВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць. Розмір мінімального ЄСВ визначається шляхом множення розміру мінімальної зарплати на ставку ЄСВ, встановлену законом на місяць, за який нараховується дохід.

 

Зміни до Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи

Наказом МФУ від 01.11.2018 № 866 затверджено зміни до Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи, затвердженій наказом МФУ від 02.10.2015 р. № 859 (у редакції від 06.06.2017 №556).
Наказ № 866 набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування (опублікований 18.12.2018)
Так, в Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи, уточнено, що в декларації до суми податкової знижки включають витрати сплачені платником податку на користь вітчизняних закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти для компенсації вартості здобуття відповідної освіти такого платника податку та/або члена його сім’ї першого ступеня споріднення.
Така зміна обумовлена, що Законом України від 03.07.2018 N 2477-VIII “Про внесення змін до Податкового кодексу України” розширено перелік витрат, дозволених до включення до податкової знижки.
Також усунена неточність, що стосувалася заповнення рядка 3 додатка Ф1 до декларації.

За яких умов громадяни зобов’язані подати декларацію у разі отримання спадщини

Фізичні особи, що одержали дохід у вигляді спадщини (подарунку), який оподатковується за нульовою ставкою податку, не зобов’язані включати вартість такої спадщини (подарунку) до складу загального річного оподатковуваного доходу.
Такі фізичні особи можуть не подавати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи, але за умови відсутності інших підстав для подання декларації.
Фізичні особи, які отримали спадщину, що оподатковується за ставками 5% та 18%, зобов’язані включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити ПДФО та військовий збір з таких доходів.

Особам, які надають репетиторські послуги, слід задекларувати доходи не пізніше 01 травня 2019 року

На сьогодні репетиторство, як сферу діяльності багатьох громадян, складно контролювати, але є надія, що громадяни, які надають послуги з репетиторства, є сумлінними, виявлять свою громадянську позицію і сплатять податки.

Більшість репетиторів свої доходи не декларують. Не задекларовані доходи сьогодні ― це втрати бюджету, які необхідні для соціальної підтримки малозабезпечених верств населення, своєчасності виплат пенсій та стипендій, зарплат тим же вчителям та викладачам.

Наданням репетиторських послуг займаються вчителі, викладачі та інші особи, які не зареєстровані як фізичні особи-підприємці, тому не сплачують податки.

Якщо викладач-репетитор не є фізичною особою – підприємцем, але постійно надає репетиторські послуги фізичним особам, то він зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок з таких доходів (п.п. 168.2.1 п. 168.2 ст. 168 Кодексу).

Податкову декларацію про майновий стан і доходи за 2018 рік викладачам-репетиторам слід подати до 01 травня 2019 року за місцем податкової адреси (реєстрації).

 

Деклараційна кампанія – 2019: коли декларація про майновий стан і доходи буде зайвою

Податкова декларація (відповідно до п.179.2 ст. 179 ПКУ) не подається, якщо платник податку отримував доходи:

– від податкових агентів, які згідно з IV розділом ПКУ не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу;

– виключно від податкових агентів незалежно від виду та розміру нарахованого (виплаченого, наданого) доходу, крім випадків, прямо передбачених IV розділом ПКУ;

– від операцій продажу (обміну) майна, дарування, при нотаріальному посвідченні договорів, за якими був сплачений податок на доходи фізичних осіб (далі – податок) відповідно до IV розділу Кодексу;

– у вигляді об’єктів спадщини, які відповідно до цього розділу оподатковуються за нульовою ставкою податку та/або з яких сплачено податок відповідно до п. 174.3 ст. 174 ПКУ.

 

Банк вилучає у особи заставлений автомобіль у зв’язку з невиконанням умов кредитного договору та бере його на свій баланс – чи є податки?

Передача іпотекодержателю (обтяжувачу) права власності на предмет іпотеки (обтяження) в рахунок виконання основного зобов’язання за договором вважається продажем майна. При цьому, якщо заставне майно, що відчужується у зв’язку з невиконанням платником своїх зобов’язань за договором кредиту, було придбано за рахунок коштів такого кредиту, то податки не сплачуються.

 

До якого часу діятиме пільга з розмитнення євроблях?

Пільговий період, тобто період дії 50% знижки акцизного податку, при оформленні автомобілів на іноземній реєстрації буде діяти до 22 лютого 2019 року включно.Це стосується виключно громадян – власників легкових авто на єврономерах. Після 22 лютого вони платитимуть повну суму податку. Також варто зазначити, що з 24 травня поточного року вступають в дію норми законів, які посилюють відповідальність за правопорушення, пов’язані, зокрема, з порушеннями митних правил стосовно транспортних засобів особистого користування, зареєстрованих в реєстраційних органах іноземних країн, щодо яких не дотримано вимоги митних режимів транзиту або тимчасового ввезення.

 

Яку кількість пального має право ввозити особа при поверненні на територію України (в тому числі якщо повернення на територію України відбувається в той же день, що і виїзд)?

Для особистих, сімейних та інших потреб, не пов’язаних зі здійсненням підприємницької діяльності, громадяни не можуть ввозити на митну територію України нафтопродукти, за винятком пального, що міститься у звичайних баках транспортних засобів, установлених заводом-виробником.

 

Чи нараховується ЄСВ на вартість вартість послуг за користування платною автостоянкою, відшкодована роботодавцем найманому працівникові?

Вказане не є базою нарахування ЄВ. Водночас із вказаних сумм справляється ПДФО за ставкою 18% та військовий збір за ставкою 1,5%.