Інформація Лозівського управління ГУ ДФС у Харківській області від 06.05.2019

І. Інформація щодо діяльності Лозівського управління ГУ ДФС у Харківській області та органів ДФС України

До уваги платників ЄСВ! З 2 травня діють нові рахунки
З 2 травня 2019 року вступають в дію нові рахунки для сплати єдиного соціального внеску. Граничний термін використання існуючих рахунків спливає 1 травня п.р. З 2 травня п.р. дія цих рахунків припиняється, а сплачені кошти будуть повертатися платникам як нез’ясовані надходження. Звертаємо увагу, що сплачена сума ЄСВ на старі рахунки буде вважатися несвоєчасно сплаченою з подальшим нарахуванням штрафної санкції та пені. Ознайомитися з реквізитами нових рахунків можна на сайті «Територіальні органи ДФС у Харківській області в розділі «Бюджетні рахунки». Також нові рахунки розміщені в Центрах обслуговування платників при податкових інспекціях.

На розвиток місцевих громад Харківщини надійшло майже 5,4 мільярди гривень податків і зборів
Розвинена інфраструктура, відремонтовані дороги, виконання соціально-економічних програм, заробітна плата та багато інших корисних речей – все це можливо при наповненому місцевому бюджеті.
В Головному управлінні фіскальної служби області проінформували щодо надходжень податків і зборів до бюджетів місцевих громад Харківщини. За січень-квітень п.р. надійшло 5354,1 млн.грн., що на 924,3 млн.грн. більше, ніж у минулому році.
При цьому, за квітень 2019 року до місцевого бюджету надійшло 1,4 млрд.грн, що на 294,0 млн.грн більше ніж у квітні минулого року.
Повідомили у фіскальній службі регіону про п’ятірку податків-лідерів, які наповнюють місцеві бюджети.
Перше місце традиційно обіймає податок на доходи фізичних осіб, який є основним джерелом надходжень. За січень-квітень 2019 року надійшло понад 3 млрд. грн. цього податку. Це перевищило аналогічний показник минулого року на 496 млн.грн.
Друге місце належить єдиному податку – 1011,0 млн.грн (збільшення з аналогічним періодом на 190,8 млн.грн).
На третьому місці – земельний податок та орендна плата – 572,8 млн.грн (плюс 105,7 млн.грн).
Четверте та п’яте місце займають рентна плата – 294,5 млн.грн ( плюс 77,8 млн.грн) та відповідно податок на прибуток – 131,6 млн.грн (плюс 51,8 млн.грн).

Надходження до бюджетів від платників Харківщини перевищили минулорічні на 4,7 мільярдів гривень
Як повідомили в Головному управлінні фіскальної служби Харківської області, темп росту збору платежів до бюджетів усіх рівнів за чотири місяці склав 145,7 відсотка, а сума податків і зборів перевищила відповідний період минулого року на 4,7 млрд.грн.
Усього, протягом чотирьох місяців 2019 року, до бюджетів усіх рівнів забезпечено збір 15,0 млрд. грн. податків і зборів.
В ГУ ДФС у Харківській області наголошують, у збільшенні надходжень заслуга платників, які своєчасно виконують свої зобов‘язання перед державою, сплачуючи податки, а також створення сприятливих умов для ведення бізнесу та якісного сервісного обслуговування.

Француз намагався вивезти з України старовинні ікони та нагороди
На митному посту «Харків-аеропорт» харківські митники в ході відпрацювання інформації УСБУ у Харківській області, виявили нагороди та старовинні ікони, які громадянин Франції намагався незаконно вивезти з України. Громадянин Франції, що відлітав рейсом “Харків-Стамбул”, при проходженні митного контролю обрав спрощену систему «зелений коридор», чим заявив про відсутність предметів заборонених або обмежених до переміщення через митний кордон України. Але в ході подальшого митного огляду у багажі чоловіка були виявлені 4 ікони з ознаками старовини та медалі «Ветеран праці» та «50 років Перемоги у Великій Вітчизняній Війні». Відносно правопорушника складений протокол про порушення митних правил за частиною 1 статті 483 Митного кодексу України. Буде проведено додаткову експертизу щодо віднесення предметів до історичних та культурних цінностей.

Придбана ліцензія захистить від мільйонного штрафу
Звертаємо увагу усіх суб’єктів господарювання, які здійснюють виробництво, зберігання, оптову та роздрібну торгівлю пальним. Відповідно до внесених змін до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» з 1 липня 2019 запроваджується ліцензування такої діяльності.
При порушенні норм законодавства щодо виробництва і торгівлі, зокрема, пальним та зберігання пального посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.
До суб’єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів при:
– виробництві пального без наявності ліцензії – 1000000 гривень;
– оптовій торгівлі пальним або зберіганні пального без наявності ліцензії – 500000 гривень;
– роздрібній торгівлі пальним без наявності ліцензії – 250000 гривень.

Контроль за дотриманням працедавцями трудового законодавства – один з пріоритетних напрямків роботи фіскальної служби
Одним з пріоритетних напрямків роботи фіскальної служби є контроль за дотриманням працедавцями трудового законодавства, а саме: за своєчасною та у повному обсязі виплатою заробітної плати. Нелегальні трудові відносини, виплата заробітної плати у «конвертах» призводять до ненадходження до місцевого бюджету податків, які б направлялись на покращення добробуту області, її соціально-економічний розвиток, та до виникнення соціальних проблем, які негативно впливають на якість життя громадян. Отримуючи зарплату у «конвертах», працівники позбавляють себе соціальних гарантій. І головне – через несплату ЄСВ наймані працівники втрачають соціальну захищеність, страховий стаж та можливість одержання заробленої пенсії по старості, по інвалідності та в інших випадках, передбачених законодавством.
Нагадуємо, що перед початком роботи найманого працівника роботодавець зобов’язаний до органів ДФС подати повідомлення про прийняття такого працівника на роботу за укладеним трудовим договором. Порядок повідомлення ДФС та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу затверджений постановою КМУ від 17.06.2015 року № 413 (далі Постанова – № 413). Повідомлення про прийняття працівника на роботу подається власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом (особою) чи фізичною особою до територіальних органів ДФС за місцем обліку їх як платника ЄСВ за формою згідно з додатком до Постанови № 413. У додатку до Постанови № 413 у графах № 8 і № 9 форми повідомлення про прийняття працівника на роботу наводиться інформація про дату видання наказу й дату виходу на роботу та зазначається дата формування повідомлення. Слід зауважити, що норми ст. 24 «Укладення трудового договору» КЗпроПУ із змінами та доповненнями та Постанови № 413 поширюються на всі випадки, коли працівник виконує роботу на умовах трудового договору.

Роботодавець, який не сплачував єдиний внесок, створив найманому працівникові проблеми з нарахуванням пенсії
Відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» громадяни мають право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи зокрема за наявності необхідного страхового стажу. Стаж обчислюється за даними персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Періоди, за які в реєстрі відсутні дані про сплату ЄСВ, не враховуються для нарахування пенсії, при цьому наймані працівники – застраховані особи втрачають страховий стаж для призначення пенсії. Аналогічно в соціальному страхуванні – якщо в розрахунковому періоді для страхової допомоги відсутні сплачені за особу внески, вона не отримує належної компенсації втраченого заробітку у зв’язку зі страховим випадком.
Крім того, якщо роботодавець має заборгованість зі сплати внеску, сплачені ним поточні суми ЄСВ, зараховуються в рахунок погашення боргу у порядку календарної черговості його виникнення. Відновлення прав особи на отримання пенсії та виплат у повному обсязі відбудеться після погашення роботодавцем заборгованості з ЄВ.
Звертаємо увагу на можливість та право найманих працівників контролювати свій страховий стаж і сплачений єдиний внесок.

Антикорупційний сервіс ДФС «Пульс»
З метою недопущення корупційних діянь та інших правопорушень функціонує антикорупційний сервіс ДФС «Пульс», який покликаний ліквідувати перешкоди, що заважають здійснювати підприємницьку діяльність, усунути складнощі у спілкуванні із посадовими особами. Залишити інформацію щодо неправомірних дій та бездіяльності працівників органів ДФС та інших питань можна, зателефонувавши до Контакт-центру ДФС за номером 0800-501-007 та обравши відповідний напрямок у меню інтерактивного голосового автовідповідача за напрямками: (4) — для залишення інформації на сервіс «Пульс»; (5) — для залишення інформації про особу, стосовно якої проводиться перевірка, щодо поширення на неї заборон відповідно до Закону України «Про очищення влади»; (6) — для залишення повідомлення працівниками ДФС про порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції» іншою особою ДФС.

ІІ. Інформація для бухгалтерів
Затверджено Зміни до Положення про рух коштів єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування
19.04.2019 набув чинності наказ Міністерства фінансів України від 03.04.2019 № 135, який зареєстровано у Міністерстві юстиції України 17.04.2019 за № 402/33373 (далі – Наказ № 135).
Наказом № 135 внесено зміни до Положення про рух коштів єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Мінфіну України від 12.02.2016 № 54, що зареєстрований у Міністерстві юстиції України 02.03.2016 за № 330/28460 (зі змінами) (далі – Наказ № 54).
Зміни внесено відповідно до статей 8, 9, 11 та 25 Закону № 2464 з метою приведення у відповідність до норм постанови КМУ від 28.03.2018 року № 296 «Про реформування територіальних органів Державної фіскальної служби».
Зокрема, розділи II «Порядок відкриття рахунків для зарахування страхових коштів» та IV «Порядок надання інформації про рух страхових коштів» Наказу № 54 викладено у новій редакції.
Наказ № 135 опубліковано у бюлетені «Офіційний вісник України» від 19.04.2019 № 30 та його положення застосовуються з 02.05.2019.

Новий Порядок електронного адміністрування реалізації пального вводиться з 1 липня 2019 року
З 01 липня 2019 року вводиться в дію новий Порядок електронного адміністрування реалізації пального для усіх споживачів пального, відповідно до змін до ПКУ, внесених Законом № 2628. Його норми стосуються всіх суб’єктів господарювання, які зберігають паливо в ємкостях понад 200 кубічних метрів та які отримують протягом календарного року пальне в обсягах, що перевищують 1000 кубічних метрів, а також ФОП, платників єдиного податку ІУ групи, які отримують протягом календарного року пальне в обсягах понад 10000 кубічних метрів. Вказані суб’єкти повинні реєструватись платниками акцизного податку, отримувати ліцензії та вести щоденний облік та подавати електронну звітність до Державної податкової служби про щоденні залишки пального та обсяги реалізованого (використаного) пального.

Підприємство має пільгу з земельного податку. Які виникають наслідки, якщо земельна ділянка надається в оренду?
Плата за землю – це обов’язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності (п.п. 14.1.1 ст. 14 ПКУ). Перелік земельних ділянок, які не підлягають оподаткуванню земельним податком, визначено ст. 283 ПКУ. При цьому, пільги зі сплати орендної плати за земельні ділянки комунальної власності не передбачені. Якщо платники земельного податку, які користуються пільгами з цього податку, надають в оренду земельні ділянки, окремі будівлі, споруди або їх частини, податок за такі земельні ділянки та земельні ділянки під такими будівлями (їх частинами) сплачується на загальних підставах з урахуванням прибудинкової території (п. 284.3 ст. 284 ПКУ ). Отже, юридичні особи, які користуються земельними ділянками, що не оподатковуються земельним податком, та надають в оренду їх або розташовані на них окремі будівлі, споруди (їх частини), сплачують земельний податок за такі земельні ділянки та земельні ділянки під такими будівлями (їх частинами) на загальних підставах з урахуванням прибудинкової території.

Щодо сплати екологічного податку за скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти
Платниками екологічного податку є суб’єкти господарювання, юридичні особи, що не провадять господарську (підприємницьку) діяльність, бюджетні установи, громадські та інші підприємства, установи та організації, постійні представництва нерезидентів, включаючи тих, які виконують агентські (представницькі) функції стосовно таких нерезидентів або їх засновників, під час провадження діяльності яких на території України і в межах її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони здійснюються скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти. Норми визначені п.п. 240.1.2 п. 240.1 ст. 240 ПКУ. Згідно з частинами другою – п’ятою ст. 42 Водного кодексу України водокористувачі можуть бути первинними і вторинними. Первинні водокористувачі – це ті, що мають власні водозабірні споруди і відповідне обладнання для забору води. Вторинні водокористувачі (абоненти) – це ті, що не мають власних водозабірних споруд і отримують воду з водозабірних споруд первинних водокористувачів та скидають стічні води в їхні системи на підставі договору про водопостачання (поставку води) та/або про водовідведення без отримання дозволу на спеціальне водокористування. Вторинні водокористувачі здійснюють скидання стічних вод у водні об’єкти на підставі дозволів на спеціальне водокористування. Об’єктом та базою оподаткування екологічним податком, зокрема є обсяги та види забруднюючих речовин, які скидаються безпосередньо у водні об’єкти (п.п. 242.1.2 п. 242.1 ст. 242 ПКУ). Отже, екологічний податок за здійснення скидів забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти сплачується до бюджету первинними водокористувачами, оскільки ними, на підставі дозволів на спеціальне водокористування здійснюються скиди у водні об’єкти стічних вод з умістом забруднюючих речовин. При цьому, вторинний водокористувач є платником екологічного податку у разі якщо ним отримано дозвіл на спеціальне водокористування, на підставі якого здійснюється скидання стічних вод у водні об’єкти.

Випадки застосування фізичними особами-підприємцями – платниками єдиного податку РРО
ФОП – платники єдиного податку другої – четвертої груп, які здійснюють розрахункові операції в готівковій чи в безготівковій формі при продажу товарів (наданні послуг) зобов’язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО) з роздрукуванням відповідних розрахункових документів у разі: перевищення в календарному році незалежно від обраного виду діяльності обсягу доходу понад 1 000 000 гривень (застосування РРО розпочинається з першого числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення, та продовжується у всіх наступних податкових періодах протягом реєстрації суб’єкта господарювання як платника єдиного податку); здійснення реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення незалежно від групи єдиного податку та обсягу річного доходу; здійснення роздрібного продажу паливно-мастильних матеріалів в ємностях до 20 літрів та діяльності, пов’язаної з роздрібним продажем пива, сидру, пері (без додання спирту) та столових вин. Нагадаємо, доходом платника єдиного податку для ФОП є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ст. 292 ПКУ. При цьому, до доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності (п.п. 1 п. 292.1 ст. 292 ПКУ).

Завчасно повідомте фіскальний орган про відсутність об’єкта обчислення екологічного податку
Якщо платник екологічного податку з початку звітного року не планує здійснення викидів, скидів забруднюючих речовин, розміщення відходів, утворення радіоактивних відходів протягом звітного року, то такий платник податку повинен повідомити про це відповідний контролюючий орган за місцем розташування джерел забруднення та скласти заяву про відсутність у нього у звітному році об’єкта обчислення екологічного податку. Тобто, СГ (у тому числі новостворені), які не мають об’єктів обчислення екологічного податку, не повинні подавати до відповідних фіскальних органів заяву про відсутність у них у звітному році таких об’єктів. Суб’єкти господарювання, які є платниками екологічного податку, але з початку звітного року не планують здійснення викидів, скидів забруднюючих речовин, розміщення відходів, утворення радіоактивних відходів протягом звітного року, повинні скласти заяву довільної форми про відсутність у них у звітному році об’єкта обчислення екологічного податку та повідомити про це відповідні фіскальні органи за місцем розташування джерел забруднення не пізніше граничного терміну подання податкової декларації за І квартал звітного року. Граничним терміном подання такого повідомлення про відсутність об’єкта обчислення екологічного податку є 10 травня 2019 року. Зазначена норма передбачена п. 250.1 та п. 250.9 ст. 250 ПКУ.

Вид діяльності підприємця не внесена до Реєстру платників єдиного податку – контролюючий орган має підстави анулювати реєстрацію
Лозівське управління ГУ ДФС у Харківській області нагадує платникам які перебувають на спрощеній системі оподаткування, що до реєстру платників єдиного податку вносяться відомості про платника єдиного податку, зокрема, види господарської діяльності. Платник єдиного податку, який здійснює види діяльності, не зазначені у реєстрі платників єдиного податку, зобов’язаний перейти на сплату інших податків і зборів (загальна система оподаткування) з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) періодом, у якому здійснювалися такі види діяльності. Отже, підприємець – платник єдиного податку не має права здійснювати види діяльності, які не зазначені у реєстрі платників єдиного податку. У разі якщо підприємець отримує інші доходи, ніж від провадження підприємницької діяльності, у межах обраних ним видів такої діяльності, такі доходи оподатковуються за загальними правилами, встановленими ПКУ для платників податку — фізичних осіб. Якщо платник самостійно не перейшов на загальну систему оподаткування, то реєстрацію платником єдиного податку може бути анульовано шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу відповідно до п. 299.10 ст. 299 ПКУ. У різі виявлення фіскальним органом під час проведення перевірок порушень платником єдиного податку першої-третьої груп вимог, встановлених для діяльності на спрощеній системі оподаткування, анулювання реєстрації платника єдиного податку проводиться за рішенням такого органу, прийнятим на підставі акта перевірки, з першого числа місяця, наступного за кварталом, в якому допущено порушення.

Транспортний податок сплачується за автомобілі, яким не більше 5- ти років
Відповідно до п. 267.4 ст. 267 ПКУ ставка транспортного податку встановлюється з розрахунку на календарний рік у розмірі 25 000 гривень за кожен легковий автомобіль, що є об’єктом оподаткування відповідно до п.п. 267.2.1 п. 267.2 ст. 267 ПКУ.
Зокрема, наголошують у відомстві, об’єкт та базу оподаткування для транспортного податку визначено ст.267.
Згідно з п.п. 267.2.1 п. 267.2 ст. 267 ПКУ об’єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п’яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Така вартість визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику економічного, соціального розвитку і торгівлі, за методикою, затвердженою КМУ, станом на 1 січня податкового (звітного) року виходячи з марки, моделі, року випуску, об’єму циліндрів двигуна, типу пального.
Щороку до 1 лютого податкового (звітного) року центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику економічного, соціального розвитку і торгівлі, на своєму офіційному веб-сайті розміщується перелік легкових автомобілів, з року випуску яких минуло не більше п’яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, який повинен містити такі дані щодо цих автомобілів: марка, модель, рік випуску, об’єм циліндрів двигуна, тип пального.
Підпунктом 267.3.1 п. 267.3 ст. 267 ПКУ визначено, що базою оподаткування є легковий автомобіль, який є об’єктом оподаткування відповідно до п.п. 267.2.1 п. 267.2 ст. 267 ПКУ.

Фізична особа, яка працює неповний робочий день має право на податкову соціальну пільгу
Відповідно до п. 169.1 ст. 169 ПКУ, платник податку має право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу, отримуваного від одного роботодавця у вигляді заробітної плати (інших прирівняних до неї відповідно до законодавства виплат, компенсацій та винагород), якщо його розмір не перевищує суми, що дорівнює розміру місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 гривень.
У 2019 році розмір заробітної плати, що дає право на податкову соціальну пільгу, становить – 2690,00 грн.
Тобто, фізична особа, яка працює неповний робочий день, має право на податкову соціальну пільгу за умови, якщо розмір її заробітної плати не перевищує граничного розміру для отримання податкової соціальної пільги.

Якщо фізична особа – власник об’єкта житлової нерухомості здавала його в оренду, пільга зі сплати податку на такий об’єкт не застосовується
Якщо фізична особа – власник об’єкта житлової нерухомості протягом кількох місяців звітного року здавала об’єкт житлової нерухомості в оренду, пільга зі сплати податку на такий об’єкт не застосовується починаючи з того місяця, в якому фактично об’єкт здавався в оренду та до кінця місяця, в якому припинено здачу в оренду такого об’єкта.
Для проведення звірки даних, зокрема, щодо об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності платника податку, права на користування пільгою зі сплати податку, фізична особа має право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем проживання (реєстрації). Відповідно до ст. 266 ПКУ об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є об’єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка.
Пунктом 266.4 ст. 266 ПКУ передбачено пільги зі сплати податку.
Водночас, пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об’єктів житлової нерухомості, для фізичних осіб не надаються на об’єкти оподаткування, що використовуються їх власниками з метою одержання доходів (здаються в оренду, лізинг, позичку, використовуються у підприємницькій діяльності) (п.п. 266.4.3 п. 266.4 ст. 266 ПКУ).
Згідно з нормою ст. 810 ЦКУ договором найму (оренди) житла визнається цивільно-правовий договір, в силу якого одна сторона – власник житла (наймодавець) передає або зобов’язується передати другій стороні (наймачеві) житло для проживання у ньому на певний строк за плату.
Наявність саме цивільно-правового договору є необхідною умовою для того, щоб відповідна операція вважалася орендною операцією для підтвердження здачі житла в оренду.
Обчислення суми податку з об’єкта/об’єктів житлової нерухомості, які перебувають у власності фізичної особи, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості (п.п. 266.7.1 п. 266.7 ст. 266 ПКУ).
Платники податку мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем проживання (реєстрації) для проведення звірки даних, зокрема щодо об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у їх власності, права на користування пільгою зі сплати податку (п.п. 266.7.3 п. 266.7 ст. 266 ПКУ).

Черговість зарахування коштів, якщо суб’єкт господарювання має заборгованість по відповідному податку (збору)
У разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов’язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до ст. 95 ПКУ або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.
Спрямування коштів платником податків на погашення грошового зобов’язання перед погашенням податкового боргу забороняється, крім випадків спрямування цих коштів на виплату заробітної плати та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Норми визначені п. 87.9 ст. 87 ПКУ.
При погашенні суми податкового боргу (його частини) кошти, що сплачує такий платник податків, у першу чергу зараховуються в рахунок податкового зобов’язання. У разі повного погашення суми податкового боргу кошти, що сплачує такий платник податків, в наступну чергу зараховуються у рахунок погашення штрафів, в останню чергу зараховуються в рахунок пені (абз. перший п. 131.2 ст. 131 ПКУ).
Якщо платник податків не виконує встановленої абз. першим п. 131.2 ст. 131 ПКУ черговості платежів або не визначає її у платіжному документі (чи визначає з порушенням зазначеного порядку), контролюючий орган самостійно здійснює такий розподіл такої суми у порядку, визначеному п. 131.2 ст. 131 ПКУ (абз. другий п. 131.2 ст. 131 ПКУ).

Підприємство – платник єдиного податку повертає аванс. На що звернути увагу?
Якщо зарахування та повернення авансу відбулося в одному звітному періоді та за умови розірвання договору, такі кошти не включаються до складу доходу платника єдиного податку та не відображаються у податковій декларації.
Якщо повернення коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) за товари (роботи, послуги), відбулося в іншому податковому періоді, юридична особа – платник єдиного податку повинна включити такий аванс до складу доходу у звітному періоді, в якому відбулося зарахування вказаних коштів, та здійснити перерахунок доходу у податковому періоді, в якому відбулось їх повернення.
Такий перерахунок здійснюється шляхом подання уточнень до раніше поданої податкової декларації або уточнення показників у складі звітної податкової декларації за наступний податковий період.
Зазначена норма передбачена п.п. 2 п. 292.1, п.п. 5 п. 292.11, п. 292.6 ст. 292 ПКУ.

Виправлення помилок у таблиці даних платника ПДВ чинним законодавством не передбачено
Платник ПДВ має право подати до ДФС таблицю даних платника ПДВ (далі – Таблиця) за встановленою формою згідно з додатком 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 21 лютого 2018 року № 117 (далі – Порядок). Норми встановлені п. 29 Порядку.
Таблиця із поясненнями розглядається комісіями регіонального рівня протягом п’яти робочих днів після дня її отримання (п. 32 Порядку).
Пунком 33 Порядку визначено, що комісії регіонального рівня приймають рішення про врахування або неврахування Таблиці, яке протягом операційного дня стає доступним платнику ПДВ в електронному кабінеті.
У рішенні про неврахування Таблиці в обов’язковому порядку зазначається причина такого неврахування (п. 34 Порядку).
Чинним законодавством не передбачено виправлення помилок у Таблиці даних платника ПДВ.
Однак платник ПДВ, після прийняття рішення комісіями регіонального рівня про неврахування Таблиці, має право надіслати нову Таблицю з правильними даними.

ІІІ.Інформація для підприємців та громадян

Фізичні особи — платники податків можуть отримати реєстраційний номер для дитини
Громадянин, для якого раніше не формувалася Облікова картка фізичної особи- платника податків (далі – Облікова картка), і якого не включено до Державного реєстру фізичних осіб — платників податків, зобов’язаний подати до державної податкової інспекції за місцем реєстрації або проживання Облікову картку №1ДР, яка водночас є заявою для реєстрації у Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків, а також пред’явити документ, що посвідчує особу. Крім того, розділом VII Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків, затвердженого наказом Мінфіну України від 29.09.2017 №822 «Про затвердження Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб-платників», визначено, що облікові картки громадян України, у віці до 16 років, або неповнолітніх осіб, які ще не отримали паспорт громадянина України, подаються одним з батьків за наявності свідоцтва про народження дитини і документа, що засвідчує особу одного з батьків. Слід зазначити, що отримання реєстраційного номеру для дитини проводиться після подання вищезазначених документів. Реєстрація громадянина України у Державному реєстрі здійснюється протягом 3 робочих днів від дня подання Облікової картки №1ДР до ДПІ за місцем реєстрації. Громадяни України можуть звернутися за документом (ідентифікаційним кодом), що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків, до будь-якої державної податкової інспекції, незалежно від реєстрації їх місця проживання.

Під час зчитування особистого ключа, отриманого в Акредитованому центрі ДФС виникає помилка «Невірний пароль або ключ пошкоджено» – що робити?
Для усунення помилки необхідно перевірити:
– який ключ кваліфікованого електронного підпису використовується першим (правильна послідовність підписів для податкової звітності: бухгалтер-директор-електронна печатка);
– чи правильно був введений пароль: регістр вводу паролю, мову клавіатури тощо;
– чи набраний пароль відповідає ключу, якій використовується (наприклад, пароль до ключа бухгалтера використовується тільки з ключем бухгалтера);
– чи змінювалось ім’я файлу особистого ключа? Особистий ключ кваліфікованого електронного підпису чи печатки має жорстко визначену назву – «Key-6.dat», яка не підлягає зміні. Зміна назви особистого ключа призведе до неможливості його подальшого використання, тому платнику повторно звернутися з заявою на зміну статусу кваліфікованого сертифіката та надати новий комплект реєстраційних документів).
У разі, якщо жодна з рекомендацій не допомогла вирішити проблему необхідно звернутися до представництва АЦСК, в якому були отримані кваліфіковані сертифікати, подати заяву на скасування кваліфікованого сертифіката, згенерувати новий особистий ключ та отримати відповідні йому кваліфіковані сертифікати.

Куди звернутися для отримання електронних довірчих послуг?
Платник податків може звернутись до будь-якого відокремленого пункту реєстрації користувачів Акредитованого центру сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту ДФС для отримання електронних довірчих послуг. Послугу з формування кваліфікованого сертифіката відкритого ключа надають виключно заявнику та за умови його особистої присутності.

Чи діють ключі, отримані до набрання чинності Законом «Про електронні довірчі послуги» тобто отримані до 7 листопада 2018 року?
Електронний цифровий підпис та посилений сертифікат відкритого ключа, що його підтверджує, видані до 7 листопада 2018 року, використовуються до закінчення строку дії посиленого сертифіката відкритого ключа, але не пізніше двох років з дня набрання чинності Законом «Про електронні довірчі послуги», тобто не пізніше 6 листопада 2020 року.

Що робити у разі втрати ключа або пароля до нього?
Пароль до кваліфікованого електронного підпису відновленню не підлягає, оскільки він відомий тільки користувачу. В разі втрати, пошкодження особистого ключа чи втрати паролю до нього необхідно звернутись до представництва акредитованого центру, в якому ви отримували ключ та подати заяву на зміну скасування старого сертифіката і новий комплект реєстраційних документів – для отримання нових кваліфікованих сертифікатів відкритого ключа.

Зміна керівництва підприємства – в який строк необхідно отримати нові ключі?
Якщо у платника податків змінюються дані щодо посадових осіб (змінюється директор, головний бухгалтер або особа, уповноважена на ведення бухгалтерського обліку), такому платнику слід невідкладно звернутися за скасуванням кваліфікованого сертифіката та отриманням нового ключа.

Якщо право власності на землю не оформлено, але є відповідне рішення місцевої влади – чи є пільга з земельного податку?
Пільговик, який не оформив відповідно до законодавства право власності або право користування землею, проте набув це право відповідно до рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, або відповідно до цивільно-правових угод використовує земельну дiлянку за видом використання в межах граничних норм, має право на звiльнення вiд сплати земельного податку.

Земельна ділянка оформлена на малолітню дитину – чи є податок?
Земельний податок за земельні ділянки, що знаходяться у власності малолітніх та неповнолітніх дітей, нараховується на загальних підставах, і сплачується батьками, опікунами або самими малолітніми та неповнолітніми дітьми за допомогою батьків чи піклувальників.

Хто платить земельний податок за приватизовану землю – член садівницького товариства чи саме товариство?
Якщо земельні ділянки приватизовані громадянами – членами садівничого товариства і кожен громадянин отримав документ, що засвідчує право на земельну ділянку, то такі громадяни, крім тих, кому надані пільги щодо сплати земельного податку, є платниками земельного податку. При цьому, нарахування фізичним особам сум земельного податку проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку.
Садівницьке товариство є платником земельного податку за земельні ділянки, включаючи земельні ділянки загального користування, надані такому товариству для ведення садівництва і щодо яких члени товариства не оформили право на свою земельну ділянку.

Фізична особа здала в орендусвій пай іншій фізичній особі – хто зобов’язаний сплачувати податки?
У зв’язку із минулорічними законодавчими змінами різниться напрям перерахування податків. Якщо особа надавала 2018 року в оренду земельну ділянку або частку або пай іншій фізичній особі, податки з орендної плати сплачує орендодавець.
По строку 2 травня 2019 року орендодавець зобов’язаний подати до ДФС за своєю податковою адресою(прописка) декларацію про доходи та визначити в декларації податкові зобов’язання з податку на доходи фізосіб та військового збору.
По строку 31 липня 2019 року орендодавець зобов’язаний сплатити податок і збір до бюджету за своєю податковою адресою (прописка). При сплаті зобов’язань він обов’язково зазначає коди:
«11010500» – «податок на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування»;
«11011001» – «військовий збір, що сплачується за результатами декларування»
Орендодавець, який здає 2019 року в оренду земельну ділянку або частку або пай іншій фізичній особі платить з орендної плати податки щокварталу до бюджету за місцезнаходженням земельної ділянки (частки, паю). Наступного року йому слід подати декларацію до ДФС за місцем прописки та сплатити визначені у декларації зобов’язання за місцезнаходженням земельної ділянки.

Як визначається об’єкт оподаткування податком на доходи фізичних осіб у разі оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, частки або паю?
Такий об’єкт визначається виходячи з розміру орендної плати, зазначеної в договорі оренди, але не менше ніж 3% визначеної відповідно до законодавства вартості земельної ділянки, земельної частки або паю. Нагадаємо, що з орендної плати справляється ПДФО за ставкою 18% і військовий збір за ставкою 1,5%.