Новини Лозівської ОДПІ від 23.03.2017

І. Інформація щодо діяльності Лозівської ОДПІ та органів ДФС України

Килограми бурштину намагалися вивезти з країни

Напередодні в пункті пропуску «Гоптівка» харківськими митниками в ході проведення спільних оперативних заходів із співробітниками УСБУ в Харківській області, УВБ ГУ ДФС у Харківській області та прикордонниками  припинено спробу незаконного вивезення майже 8 кг бурштину.

 36-річний мешканець Донецької області намагався вивезти «сонячне каміння», приховавши його в конструктивних порожнинах свого авто.  За даним фактом складений протокол про порушення митних правил за частиною 1 статті 483 Митного кодексу України.

 

Опубліковано Довідник умовних кодів для товарів, яких немає в УКТ ЗЕД

На офіційному сайті ДФСУ опубліковано  Довідник умовних кодів товарів, які платники ПДВ мають зазначати в податковій накладній, якщо для товару немає коду в УКТ ЗЕД.

Такий обов’язок передбачено абз. 5 пп. 2 п. 16 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну України від 31.12.2015 р. № 1307.

Ознайомитись з Довідником можна за посилвнням http://sfs.gov.ua/dovidniki–reestri–perelik/dovidniki-/288992.html

 

Рішення про встановлення місцевих податків і зборів на 2018 рік прийматимуться за типовими формами

Форма рішень органів місцевого самоврядування щодо ставок і наданих пільг платникам податків зі сплати податку на нерухомість та плати за землю має бути затверджена КМУ (п. 284.1 ПКУ).

На виконання цієї норми ДФС підготовлено проект постанови КМУ «Про затвердження Типового рішення про встановлення місцевих податків і зборів, Типового положення про оподаткування платою за землю, Типового положення про оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки».

Передбачається запровадження уніфікованої типової форми рішень, що прийматимуться органами місцевого самоврядування в частині затвердження місцевих податків і зборів.

Органам місцевого самоврядування буде доручено, зокрема, надавати копію рішення з додатками до нього контролюючим органам:

копії рішень про встановлення місцевих податків і зборів — до 25 грудня року, що передує року, у якому планується застосування встановлюваних податків;

копії рішень про зміни ставок і пільг із земельного податку — до 1-го числа місяця кварталу, що настає за звітним кварталом, у якому відбулися зазначені зміни;

копії рішень про зміни ставок і пільг із податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, — не пізніше 10-ти календарних днів із дня набрання чинності відповідним рішенням.

Рішення про встановлення місцевих податків і зборів на 2018 рік і наступні роки прийматимуться із застосуванням форм типового рішення, типових положень про оподаткування платою за землю та податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

 

Форму звітності з плати за землю виклали в новій редакції

Податкову декларацію з плати за землю викладено в новій редакції.

Оновлена форма звітності передбачає:

  • під час зазначення дати держреєстрації прав на земельну ділянку, а також дати документів, що засвідчують/підтверджують право оренди землі, указуватимуть не лише місяць і рік, а також і день;
  • зазначатимуть площу земділянки не лише в га, а також і в кв.м;
  • указуватимуть нормативну грошову оцінку одиниці площі земельної ділянки.

Уточнюючи податкові зобов’язання, більше не потрібно розмежовувати суми збільшення/зменшення податкових зобов’язань на ті, за якими ще не настав строк сплати, і на ті, за якими строк сплати вже минув.

 

Бажаєте отримати дотацію: терміново надайте заяву

Наказом Мінфіну від 23.02.2017р, № 275 затверджено форму заяви про внесеннясільгосптоваровиробника до реєстру отримувачів бюджетної дотації.

Заява надається у місяці, який передує початку податкового періоду, з якого ви бажаєте отримувати бюджетну дотацію, та протягом 5 календарних днів після закінчення граничного строку подання місячної звітності з ПДВ. Тобто у загальному випадку — з 21-го по 25-те число будь-якого місяця.

Якщо є бажання отримувати дотацію починаючи з квітня, то поспішіть подати таку заяву у період з 21 по 24 березня (оскільки 25.03.2017 р. — вихідний, а перенесення терміну її подання не передбачено).

Право на отримання дотації мають юрособи та ФОП, основною діяльністю яких є постачання сільгосптоварів та які на кінець звітного місяця, за який проводиться дотація, включені до Реєстру.

При заповненні заяви позначку «Х» слід вказати навпроти слова «Внесення». У цьому разі сільгосппідприємство знаходиться в статусі претендента на внесення до Реєстру. Заява з позначкою «Перереєстрація» може бути подана тими, кого уже внесено до Реєстру.

Питома вага вартості сільгосптоварів має становити не менше 75 % вартості всіх товарів, поставлених вами протягом попередніх 12 послідовних звітних періодів сукупно. Для новоутвореного сільгосптоваровиробника, зареєстрованого як суб’єкт господарювання менше року, сільгоспчастка розраховується за результатами кожного окремого звітного періоду.

Якщо отримувати дотації розраховуєте з квітня, то березень є попереднім місяцем.

У розділі  5 заяви наводиться перелік дотаційних видів діяльності, які здійснює господарство у відповідності з п. 161.3 ст. 16Закону № 1877. Тут слід вказувати не тільки назви таких видів діяльності та їх коди згідно з КВЕД, а й відповідні підпункти цього пункту.

Включення до Реєстру отримувачів дотацію зобов’язує  щомісячно складати додаток 9 до декларації з ПДВ, за показниками якого й будуть розподілятись суми держдотації.

 

Мінімальна заробітна плата гарантована державою

Шановні громадяни!

 З 1 січня 2017 року мінімальна заробітна плата в місячному розмірі становить 3200 гривень (у погодинному розмірі – 19,34 гривні).

 Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов’язковою на всій території України.

 Всі роботодавці, які використовують працю найманих працівників, зобов’язані виплачувати заробітну плату у розмірі не нижчому за мінімальний.

 Погоджуючись на виплату заробітної плати нижче мінімального рівня або неофіційне працевлаштування, робітник втрачає такі права, як оплачувані відпустки, соціальні страхові виплати та пенсійний стаж.

 

З практики «трудових» перевірок

Під час позапланової перевірки приватного підприємства, яку проводили посадові особи Управління Держпраці у Волинській області, укладено трудові договори з 5-ма працівниками. Підставою проведення перевірки було звернення до Управління працівника підприємства щодо неоформлення трудових відносин із найманими працівниками.

Установлено, що на підприємстві працюють працівники, з якими не оформлено трудові відносини. Роботи в інтересах підприємства виконували 12 осіб, з них трудові договори з 5-ма укладено в день проведення перевірки. Тим самим порушено вимоги ч. 3 ст. 24 КЗпП, де йдеться, що працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформлення наказом або розпорядженням власника чи вповноваженого ним органу та повідомлення ДФС.

Посадові Управління Держпраці видали керівництву приватного підприємства обов’язковий до виконання припис із указаними порушеннями вимог законодавства про працю та зобов’язали усунути порушення в строки, визначені законодавством України.

За виявлені порушення притягнено до відповідальності, яка передбачена ст. 265 КЗпП.

 

Громадяни задекларували понад 21 млн. грн. доходів

До Лозівської ОДПІ громадянами подано 1533 декларацій про майновий стан і доходи. Задекларовано 21,1 млн грн доходів, з яких належить сплатити 2,3 млн. грн податку на доходи та 385 тис. грн військового збору.

Найбільш активно декларують доходи громадяни, що самостійно обробляють власні земельні ділянки (паї). Правом на податкову знижку скористалося 168 громадян. За підсумками проведеного перерахунку громадянам буде повернуто зайво сплачені суми податку з доходів фізичних осіб.

Кампанія декларування доходів громадян триватиме до 3 травня 2017 року (включно).

Для отримання податкової знижки громадяни мають право подати декларацію до кінця 2017 року.

 Сума податкових зобов’язань податку на доходи фізичних осіб та військового збору, зазначена в поданій річній декларації, сплачується громадянами самостійно до 1 серпня 2017 року.

Нагадуємо, що отримати фахову консультацію та практичну допомогу у заповненні Декларації можна у Центрі обслуговування платників. Телефон для довідок 5-12-07.

 

Видача алкогольно-тютюнових ліцензій для торгівлі вроздріб зазнали змін

Наказом ДФС від 28.02.2017 №150 внесено зміни до порядку приймання документів та видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами.

Відповідно до наказу №150 у заявах про видачу ліцензій на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в органах Державної фіскальної служби.

Рішення про відмову у видачі ліцензії приймається у порядку, визначеному чинним законодавством, при:

– недостовірності даних у поданих заявником документах;

– невнесення плати за ліцензію;

– невідповідності розміру плати за ліцензію виду господарської діяльності, на провадження якого заявник подав документи;

– невідповідності поданих документів умовам провадження діяльності, що ліцензується.

Платники податків, зареєстровані на територіях відповідних адміністративно-територіальних одиниць, мають можливість отримати у центрах обслуговування платників адміністративні послуги у сфері ліцензування роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами.

З наказом №150 можна ознайомитися на офіційному веб-порталі ДФС України за посиланням:http://sfs.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/nakazi/71536.html.

 

Повідомлення № 20-ОПП можна подати електронкою

Відтепер передбачено змогу платникам податків, які уклали з відповідним контролюючим органом договір про визнання електронних документів, подати повідомлення про об’єкти оподаткування чи об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.

Для забезпечення змоги подання повідомлення за формою № 20-ОПП в електронному вигляді розділ 3 такого повідомлення доповнено графами «ідентифікатор об’єкта оподаткування» та «Адміністративна одиниця відповідно до КОАТУУ, де знаходиться об’єкт оподаткування».

Адміністративна одиниця відповідно до КОАТУУ, де знаходиться об’єкт оподаткування, заповнюється згідно з Класифікатором об’єктів адміністративно-територіального устрою, що розміщений на офіційному веб-сайті Держстату України.

 

 ІІ. Інформація для бухгалтерів

Особливості реєстрації платником ПДВ при зміні системи оподаткування

Платники єдиного податку можуть самостійно відмовитися від спрощеної системи оподаткування у зв’язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених ПКУ, з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, у якому подано заяву щодо відмови від спрощеної системи оподаткування у зв’язку з переходом на сплату інших податків і зборів (пп. 298.2.2 п. 298.2 ст. 298 ПКУ).

Статтями 181 та 182 ПКУ визначено умови для реєстрації особи як платника ПДВ (у тому числі для випадку переходу зі спрощеної системи оподаткування на загальну систему оподаткування), відповідно до яких реєстрація особи як платника ПДВ може здійснюватись як в обов’язковому порядку, так і за добровільним рішенням особи. Обов’язковій реєстрації як платника ПДВ підлягає особа, у якої загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V ПКУ, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1 млн грн (без урахування ПДВ).

 

Сільгосппідприємство нараховує дивіденди фізособам: яку ставку ПДФО застосовувати

Дивіденди, нараховані сільгосппідприємством на користь фізосіб, оподатковуються за ставками, визначеними пп.пп. 167.5.1 та 167.5.2 ПКУ, тобто 18% або 5%. Своєю чергою, застосування ставок ПДФО залежить від того, чи є податковий агент платником податку на прибуток підприємств.

Окрім того, відповідно до пп. 170.5.3 ПКУ дивіденди, нараховані на користь фізосіб (у т.ч. нерезидентів) за акціями або іншими корпоративними правами, які мають статус привілейованих або інший статус, що передбачає виплату фіксованого розміру дивідендів чи суми, яка є більшою за суму виплат, розраховану на будь-яку іншу акцію (корпоративне право), емітовану таким платником податку, прирівнюються з метою оподаткування до виплати заробітної плати з відповідним оподаткуванням і включенням суми виплат до складу витрат платника податку, тобто за ставкою 18%.

Докладніше у листіДФСУ від 28.02.2017р № 2847/З/99-99-13-13-02-03-14

 

Унесення до статутного капіталу основних засобів — контрольована операція

Збільшення статутного капіталу шляхом унесення учасником підприємства основних засобів ураховується в складі витрат, починаючи з періоду нарахування амортизації таких основних засобів, і впливає на фінансовий результат до оподаткування згідно з правилами бухобліку та, відповідно, зменшує об’єкт обкладення податком на прибуток.

Оскільки операції зі збільшення статутного капіталу внеском учасника підприємства основних засобів (обладнання) впливають (можуть упливати) на формування об’єкта обкладення податком на прибуток, такі операції з 01.01.2015 р. підпадають під визначення контрольованих відповідно до ст. 39 ПКУ.

Зазначені операції мають бути відображені у Звіті про контрольовані операції у звітному періоді, у якому відбулася господарська операція з унесення учасником до статутного капіталу основних засобів (обладнання) на дату переходу права власності й/або на дату відображення в бухобліку зарахування на баланс таких основних засобів (обладнання) (на рахунки Дт15/Дт10).

Лист  ДФСУ від 09.03.2017 р. № 5898/7/99-99-14-01-02-17.

 

Щодо повернення надміру сплачених коштів платнику податків у разі його ліквідації

Підставою для зняття з обліку у контролюючих органах платників податків є надходження відомостей про державну реєстрацію припинення юридичної особи. Дата зняття з обліку відповідає даті закриття останньої інтегрованої картки платника податків або даті отримання відомостей про припинення юридичної особи у разі, якщо на момент отримання таких відомостей були закриті всі інтегровані картки такого платника податків.

Інтегровані картки платника закриваються із встановленням дати закриття за умов:

– погашення сум податкового боргу, заборгованості зі сплати єдиного внеску, штрафних санкцій та пені та/або списання сум податкового боргу, штрафних санкцій та пені;

– повернення платнику помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та/або списання до бюджету за заявою платника;

– повернення платнику помилково та/або надміру сплачених коштів єдиного внеску та/або списання до фондів соціального страхування за заявою платника;

– відсутності розстрочених (відстрочених) грошових зобов’язань або податкового боргу, не погашених на дату закриття ІКП.

Отже, повернення органами ДФС сум надміру сплачених грошових зобов’язань платнику податків, що ліквідується можливе у період, що передує зняттю з обліку у контролюючих органах та виключно на підставі заяви платника податків.

 

Майно фізичної особи, а податки юридичної

Якщо стороною договору купівлі-продажу об’єкта нерухомого, рухомого майна є юридична особа чи фізична особа – підприємець, то така особа є податковим агентом платника податку щодо нарахування, утримання та сплати (перерахування) до бюджету податку з доходів, отриманих платником податку від такого продажу (обміну), тобто зобов’язана виконати всі визначені розділом IV ПКУ функції податкового агента.

Згідно з п.п. 168.1.1 податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену ст. 167 ПКУ.

При складанні юридичною особою з фізичною особою договору купівлі-продажу нерухомого або рухомого майна, юридична особа як податковий агент зобов’язана здійснити нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку на доходи фізичних осіб з доходів, отриманих фізичною особою від продажу (обміну) такого майна.

 

Код бюджетної класифікації-для сплати пені та штрафу

Суми штрафних (фінансових) санкцій та пені сплачуються за кодами бюджетної класифікації, за якими здійснюється зарахування відповідних податків та зборів.

Податкове повідомлення-рішення складається за кожним окремим податком, збором разом із штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) або штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами), передбаченими ПКУ, а також за кожною штрафною (фінансовою) санкцією (штрафом) та пенею за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у тому числі за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Встановлені форми податкових повідомлень-рішень містять інформацію щодо реквізитів бюджетних рахунків, на які платник податків здійснює сплату сум штрафних (фінансових) санкцій та/або пені за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, нарахованих контролюючим органом.

 

Заява – для отримання підтвердження статусу платника єдиного податку 4 групи

Відповідно до п. 299.9 ст. 299 ПКУ за бажанням зареєстрований платник єдиного податку може безоплатно та безумовно отримати витяг з реєстру платників єдиного податку. Строк надання витягу не повинен перевищувати одного робочого дня з дня надходження запиту. Витяг діє до внесення змін до реєстру.

Форма запиту про отримання витягу та витягу з реєстру платників єдиного податку затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Оскільки на сьогодні форми запиту про отримання витягу та витягу з реєстру платників єдиного податку не встановлені, а також те, що декларування сільськогосподарськими товаровиробниками податкових зобов’язань з єдиного податку на 2017 рік здійснювалося за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 19.06.2015 №578, у поточному році для підтвердження статусу платника єдиного податку 4 групи надаються довідки довільної форми. Для отримання довідки необхідно подати заяву до контролюючого органу за місцем податкового обліку.

 

Основні нововведення у формі податкової накладної:

– розділ Б доповнено графами 3.2 «Ознака імпортованого товару» та 3.3. «Послуги згідно з ДКПП»;

– при постачанні товару заповнюється графа 3.1, в якій зазначається код товару згідно з УКТ ЗЕД;

– при постачанні послуги заповнюється графа 3.3, в якій зазначається код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг;

– при постачанні товару, ввезеного на митну територію України, у графі 3.2 проставляється позначка «Х». Графа 3.2 заповнюється на всіх етапах постачання товару;

– розділ Б доповнено графою 11 «Код виду діяльності сільськогосподарського товаровиробника»;

– графа 11 заповнюється виключно платниками податку на додану вартість – сільськогосподарськими товаровиробниками у разі здійснення ними операцій з постачання власновироблених товарів, отриманих за результатами видів діяльності, визначених пунктом 16 прим.1.3 статті 16 прим. 1 Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України»;

– у другій частині порядкового номеру податкової накладної (після знака дробу) проставляється код, зокрема який передбачає здійснення операцій за видами діяльності, визначеними в пункті  16 прим.1.3 статті 16 прим. 1 Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України».

У порядку заповнення податкової накладної передбачено, що платники ПДВ, включені до реєстру отримувачів бюджетної дотації, при здійсненні операцій з постачання власновироблених товарів, отриманих за результатами видів діяльності, визначених пунктом 16 прим.1.3 статті 16 прим. 1 Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України», складають окремі податкові накладні та зазначають у другій частині порядкового номера такої податкової накладної код «2». Виключено норму щодо зазначення у зведених податкових накладних індивідуального податкового номеру «400000000000».

 

Відповідальність яка передбачена за порушення порядку заповнення або подання податкового розрахунку 1ДФ

Якщо податковий розрахунок ф. № 1ДФ подано з недостовірними відомостями або з помилками, до податкового агента застосовуються наступні штрафні (фінансові) санкції;

–  неподання, подання з порушенням встановлених строків, подання не у повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками податкової звітності про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку, а також суми отриманої оплати від фізичних осіб за товари (роботи, послуги), якщо такі недостовірні відомості або помилки призвели до зменшення та/або збільшення податкових зобов’язань платника податку та/або до зміни платника податку тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 510 гривень.

–  ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке саме порушення, тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 1020 гривень.

Крім того ст. 1634 Кодексу України про адміністративні правопорушення встановлено, що неповідомлення або несвоєчасне повідомлення державним податковим інспекціям за встановленою формою відомостей про доходи громадян, тягне за собою попередження або накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також на громадян – суб’єктів підприємницької діяльності у розмірі від 34 до 51 грн. При повторному порушенні протягом року адмінштраф збільшується  від 51 до 85 грн.

 

Чи буде право на податковий кредит за податковою накладною з помилкою

в коді товарів за УКТ ЗЕД

Податкова накладна, що містить помилки в коді товару згідно з УКТ ЗЕД, не дає змоги ідентифікувати здійснену операцію, а тому не може бути підставою для віднесення сум ПДВ, зазначених у ній, до податкового кредиту. Причому така помилка може бути виправлена шляхом складання постачальником товарів/послуг розрахунку коригування до такої податкової накладної. Цей розрахунок коригування підлягає обов’язковій реєстрації в ЄРПН.

У разі допущення продавцем товарів/послуг помилок під час зазначення обов’язкових реквізитів податкової накладної, установлених п. 201.1 ПКУ, покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву зі скаргою на такого продавця/покупця. Таке право зберігається за ним протягом 365 к.дн., що настають за граничним строком подання податкової декларації за звітний (податковий) період, у якому не надано податкову накладну чи допущено помилки під час указування обов’язкових реквізитів податкової накладної.

До заяви додаються копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв’язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів, що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг.

Протягом 90 к.дн. із дня надходження такої заяви зі скаргою з урахуванням вимог, установлених пп. 78.1.9 ПКУ, контролюючий орган зобов’язаний провести документальну перевірку зазначеного продавця для з’ясування достовірності й повноти нарахування ним зобов’язань із податку за такою операцією.

Докладніше у  листі ДФСУ від 22.02.2017 р. № 3653/6/99-99-15-03-02-15.

 

Коли земельні ділянки не включають до об’єкта оподаткування єдиним податком

Об’єктом оподаткування для платників єдиного податку 4 групи є площа сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди.

Сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають до 20 лютого поточного року контролюючому органу за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок перелік документів, зокрема відомості (довідку) про наявність земельних ділянок.

У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).

Використання земельних ділянок без належного оформлення прав, включаючи право оренди, є порушенням норм земельного законодавства (ст. 211 Земельного кодексу). При цьому повноваження із здійснення контролю за дотриманням земельного законодавства делеговано виконавчим органам сільських, селищних, міських.

Отже, площі земельних ділянок щодо яких договори оренди не укладені або укладені, але не зареєстровані у встановленому чинним законодавством порядку, не включаються до об’єкта оподаткування єдиним податком.

 

Реквізити податкових накладних повинні відповідати показникам первинних документів

Податкова накладна повинна містити ідентичні показники (номенклатура товарів/послуг продавця, одиниця виміру товару/послуги, кількість, ціна постачання одиниці товару/послуги без урахування податку на додану вартість) тим, що зазначені в первинних документах в частині, що оплачена контрагентом-покупцем.

Порушенням порядку заповнення податкової накладної вважається відсутність у податковій накладній хоча б одного показника, який є обов’язковим реквізитом податкової накладної, а також невідповідність показників, зазначених у податковій накладній, умовам постачання (ціна, вартість, номенклатура, кількість товару тощо), установлених договором.

Якщо в первинному документі, зокрема, рахунку за централізоване водопостачання та водовідведення, одиниця виміру товарів/послуг зазначена як «м3», то в графі 4 «Одиниця виміру товару/послуги» податкової накладної необхідно зазначати «м3», у графі 6 «Кількість (об’єм, обсяг)» — відповідне чисельне значення частки натуральних одиниць, яка відповідає частині, оплаченій контрагентом-покупцем.

Якщо ж у первинному документі зазначена «послуга», в то в графі 4 «Одиниця виміру товару/послуги» податкової накладної необхідно зазначати «послуга», у графі 6 «Кількість (об’єм, обсяг)» проставляється значення «1» або відповідна частка наданої (оплаченої) послуги у вигляді десяткового дробу.

 

ІІІ. Лозівська ОДПІ: інформація для підприємців та громадян

Як розрахувати суму податкової знижки для компенсації вартості навчання

Платник податку має право на податкову знижку за наслідками звітного податкового року. Підстави для нарахування податкової знижки із зазначенням конкретних сум відображаються платником податку у річній податковій декларації, яка подається по 31 грудня включно наступного за звітним податкового року.

До податкової знижки включаються фактично здійснені протягом звітного податкового року платником податку витрати, підтверджені відповідними платіжними та розрахунковими документами, зокрема квитанціями, фіскальними або товарними чеками, прибутковими касовими ордерами, копіями договорів, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і їх покупця (отримувача). У зазначених документах обов’язково повинно бути відображено вартість таких товарів (робіт, послуг) і строк їх продажу (виконання, надання);

Однією із підстав застосування платником податку податкової знижки є сплата коштів за навчання.

Алгоритм визначення суми податкової знижки  при цьому наступний:

– визначається база оподаткування шляхом зменшення річної суми нарахованої (виплаченої) заробітної плати на суму обов’язкових страхових внесків до недержавного пенсійного фонду, що сплачуються за рахунок заробітної плати працівника, а також на суму податкової соціальної пільги за її наявності;

– на підставі підтверджувальних документів визначається сума витрат у вигляді коштів, сплачених платником податку на користь вітчизняних вищих та професійно-технічних навчальних закладів для компенсації вартості здобуття середньої професійної або вищої освіти платника податку та/або члена його сім’ї першого ступеня споріднення;  

– база оподаткування зменшується на суму витрат, зазначених у п.п. 166.3.3 п. 166.3 ст. 166 Кодексу;

– розраховується сума податку на доходи фізичних осіб, у зв’язку з використанням права на податкову знижку, від бази оподаткування, зменшеної на суму витрат у вигляді коштів, сплачених платником податку за здобуття середньої професійної або вищої освіти;

– здійснюється порівняння розрахункової суми податку із сумою податку, фактично утриманого із заробітної плати за рік.

У разі, якщо сума податку, утриманого із заробітної плати, перевищує розраховану суму податку, то сума перевищення підлягає поверненню платнику податку. Для отримання податкової знижки необхідно подати декларацію про майновий стан і доходи до податкової інспекції за місцем проживання (реєстрації в паспорті) до кінця поточного року.

 

До відома підприємців – платників єдиного податку 1 та 2 груп

Ставки єдиного податку для підприємців 1 та 2 груп встановлюються сільськими, селищними, міськими радами або радами об’єднаних територіальних громад у розрахунку на календарний місяць:

 -для  1 групи платників – у межах до 10 відсотків розміру прожиткового мінімуму, встановленого на 1 січня податкового року (на 1 січня 2017 року – 1600 грн.);

-для 2 групи платників – у межах  до 20 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня податкового року (на 1 січня 2017р. – 3200 грн.).

У разі здійснення платниками єдиного податку першої та другої груп  господарської діяльності на територіях більш як однієї сільської, селищної, міської ради або ради об’єднаних територіальних громад, застосовується  максимальний  розмір ставки єдиного податку (п.293.7. ст. 293 ПКУ):

-для 1 групи  – у розмірі 10 відсотків розміру прожиткового мінімуму (160 грн.);

– 2 групи – 20 відсотків розміру мінімальної заробітної плати (640 грн.).

 

Коли підприємець позбавляється статусу платника ЄСВ

Останнім періодом, за який необхідно сплатити єдиний внесок, буде період з дня закінчення попереднього звітного періоду до дня державної реєстрації припинення підприємницької діяльності такої фізичної особи.

 У разі припинення діяльності фізичні особи-підприємці та особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов’язані подати самі за себе Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску із зазначенням типу форми «ліквідаційна», де останнім звітним періодом буде період з дня закінчення попереднього звітного періоду до дня державної реєстрації припинення підприємницької діяльності.

 Термін сплати зобов’язань, визначених фізичною особою-підприємцем або особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, у Звіті з позначкою «ліквідаційний», настає в день подання такого Звіту, відповідно єдиний внесок необхідно сплатити до дати подання Звіту включно.

Зняття з обліку фізичних осіб-підприємців, у тому числі тих, які обрали спрощену систему оподаткування, здійснюється на підставі відомостей з реєстраційної картки, наданих державним реєстратором, а осіб, які провадять незалежну професійну діяльність – за їхньою заявою, після проведення передбачених законодавством перевірок платників, звірення розрахунків та проведення остаточного розрахунку.

 

Отримані доходи від обробітку землі необхідно декларувати

Декларуючи свої доходи та сплачуючи податки, громадяни роблять індивідуальний внесок у добробут своєї держави. Звертаємо увагу громадян-мешканців громад, які здійснюють обробіток землі власною технікою не у своєму господарстві, а на замовлення за певну оплату. Отриманий в результаті надання таких послуг дохід підлягає декларуванню. Відтак суму таких доходів необхідно включити до загального річного оподатковуваного доходу та подати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи за наслідками звітного податкового року, нарахувати і сплатити до бюджету податок з таких доходів за ставкою 18% та військовий збір – 1,5%.

Нагадаємо, що декларацію можна подати особисто платником або уповноваженою на це особою, надіслати поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення або засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису у порядку, визначеному законодавством.

Декларації подають до державної податкової інспекції за місцем податкової адреси платника. Платники, які зобов’язані подавати таку декларацію, повинні зробити не пізніше 03 травня 2016 року, а фізичні особи, які мають право на податкову знижку, можуть скористатися таким правом протягом всього календарного року, наступного за звітним, тобто по 31 грудня 2016 року.

 

Чи повідомляти про статус пенсіонера або інваліда для несплати єдиного внеску

Платниками єдиного внеску є підприємці, в тому числі фізичні особи підприємці платники єдиного податку, відповідно Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».

Особи звільняються від сплати за себе єдиного внеску, якщо вони є пенсіонерами за віком або інвалідами та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу.

ДФС України та Пенсійним фондом України складено Протокол про обмін інформацією щодо даних про фізичних осіб (платників єдиного внеску) – пенсіонерів за віком або інвалідів.

Таким чином, фізичні особи підприємці звільняються від сплати за себе єдиного внеску, якщо вони є пенсіонерами за віком або інвалідами та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу. Окремо повідомляти контролюючий орган про набуття відповідного статусу пенсіонера або інваліда не потрібно.

Якщо фізична особа підприємець є інвалідом та отримує соціальну допомогу від фонду соціального страхування або Управління праці та соціального захисту населення, то підтвердженням встановлення інвалідності є довідка до акта огляду в медико-соціальній експертній комісії про встановлення групи інвалідності, яка надається до контролюючого органу за місцем реєстрації.

 

Спадщина: хто декларує та сплачує податок

Громадяни, які у 2016 році отримали спадщину не від родичів першого ступеня спорідненості та не сплатили податок до нотаріального оформлення об’єктів спадщини, повинні подати декларацію та сплатити податок.

При отриманні спадщини членами родини першого ступеня споріднення незалежно від того, що було успадковано, вона оподатковується за нульовою ставкою.

Інші громадяни України мають сплатити 5% податок за будь-яке майно, успадковане (або подароване) від резидентів України.

Якщо резидент України отримав спадщину від нерезидента, то він сплачує податок на доходи фізичних осіб у розмірі 18%. Така ж ставка застосовується і у випадку, якщо нерезидент отримав спадщину на території України.

Також громадяни зобов’язані сплатити військовий збір, який складає 1,5% від вартості успадкованого (подарованого) майна. Не сплачують особи, які отримали доходи у вигляді коштів, майна, майнових або немайнових прав, які оподатковуються за нульовою ставкою.

 При сплаті податку варто врахувати кілька нюансів.

По-перше, якщо спадкоємцем є нерезидент України, податок на доходи фізичних осіб та військовий збір мають бути сплачені до нотаріального оформлення об’єктів спадкування, при цьому декларація не подається. Оскільки в іншому випадку нотаріус не видає свідоцтво про право успадкування.

По-друге, у випадку переходу до спадкоємця права на отримання страхових виплат страхова компанія є податковим агентом, а тому людям, які успадкували такі виплати, подавати декларацію не потрібно.

По-третє, якщо спадкоємець-резидент самостійно, до нотаріального оформлення об’єктів успадкування, сплатив податок (збір), йому також не потрібно подавати декларацію. Крім того, не повинні подавати декларацію спадкоємці при отриманні спадщини від спадкодавців, які є членами родини першого ступеня споріднення.

Сплатити податкові зобов’язання за результатами 2016 року необхідно до 1 серпня цього року.

 

Якщо сплачено за навчання за звітний та наступний  роки?

Оскільки до податкової знижки за звітний календарний рік дозволено включати суми витрат, понесених платником податку за навчання протягом звітного податкового року, а відповідно до умов договору (контракту) про надання освітньої послуги (навчання) платником здійснюється оплата за місяці навчального року, який включає місяці календарного року наступного за звітним, одним платіжним документом (квитанцією), при включенні до податкової знижки за звітний рік слід враховувати суму витрат (частину) у розрахунку за кожний повний або неповний місяць навчання протягом звітного податкового року. Решта суми, сплаченої за таким платіжним документом (квитанцією), може бути включена платником податку при реалізації права на податкову знижку у наступному році.

Відповідне роз’яснення з цього питання надано в узагальнюючій податковій консультації, затвердженій наказом Державної фіскальної служби України від 06.04.2015 № 247.

 

Яка відповідальність чекає за несплату податку за наслідками річного декларування доходів

Фізична особа зобов’язана самостійно до 1 серпня року, що настає за звітним, сплатити суму податкового зобов’язання, зазначену в поданій нею податковій декларації.

У разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов’язання протягом строків, визначених ПКУ, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах:

при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, – у розмірі 10 відс. погашеної суми податкового боргу;

при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, – у розмірі 20 відс. погашеної суми податкового боргу.

Крім цього, при нарахуванні суми податкового зобов’язання, визначеного платником податків або податковим агентом, – після спливу 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов’язання нараховується пеня (п.п. 129.1.3 п. 129.1 ст. 129 ПКУ).

На суми грошового зобов’язання  нараховується пеня за кожний календарний день прострочення у його сплаті, включаючи день погашення, із розрахунку 100 %. річних облікової ставки НБУ, діючої на кожний такий день.

 

Доплачуємо до мінімального страхового внеску, якщо не вистачає пенсійного стажу

Неповний місяць роботи, якщо застрахована особа підлягала загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню, зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови, якщо сума сплачених за цей місяць страхових внесків не менша, ніж мінімальний страховий внесок.

У разі якщо сума сплачених за відповідний місяць страхових внесків є меншою за мінімальний страховий внесок, цей період зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови відповідної доплати до суми страхових внесків таким чином, щоб загальна сума сплачених коштів за відповідний місяць була не меншою за мінімальний страховий внесок.

Доплата до мінімального страхового внеску за неповний місяць роботи провадиться застрахованою особою на її бажання за даними персоніфікованого обліку за підсумками року чи під час виходу застрахованої особи на пенсію за місцем проживання. Розраховують суми внесків, які потрібно доплатити, органи ПФУ на підставі даних реєстру застрахованих осіб про суми нарахованої заробітної плати й нарахованих страхових внесків за відповідні періоди роботи.