Очільниця Харківської юстиції Тетяна Єгорова-Луценко: як отримати свідоцтво про народження та зареєструвати місце проживання дитини

Після народження дитини батьки зобов’язані не пізніше 1 місяця від дня народження дитини зареєструвати народження дитини в органі ДРАЦС за місцем проживання одного з батьків або за місцем народження дитини.

Одночасно із заявою про державну реєстрацію народження дитини (усною або письмовою) подається:

  • паспорт заявника, якщо заявниками є не батьки;
  • документ, який підтверджує факт народження – медичний документ, виданий закладом охорони здоров’я;
  • паспорти батьків або одного з них;
  • документ, що підтверджує походження дитини від батька (свідоцтво про шлюб або спільна заява матері та батька дитини, або заява матері);
  • за відсутності документа закладу охорони здоров’я або медичної консультативної комісії, підставою для реєстрації народження є рішення суду про встановлення факту народження.

Мін’юст створив умови для максимального спрощення  доступу громадян до адміністративних послуг. Найпопулярнішою послугою була і залишається видача свідоцтва про народження безпосередньо у пологових будинках. У 2018 році на Харківщині батьки майже 7 тисяч немовлят скористалися цією послугою. Отримати свідоцтво про народження безпосередньо у пологовому будинку можливо у 22 медичних закладах Харківщини.

Протягом 3 місяців з дня державної реєстрації народження батьки зобов’язані зареєструвати місце проживання новонародженої дитини. Дитина віком до 10 років може бути зареєстрована за адресою лише одного з батьків.  При цьому, згода власника або інших осіб, які проживають на цій житлової площі, не потрібна.

Реєстрація місця проживання здійснюється органами місцевого самоврядування або у «Центрі надання адміністративних послуг».

За бажанням батьків документи можуть бути подані органам ДРАЦС під час проведення державної реєстрації народження дитини.

Реєстрація місця проживання новонародженої дитини також може здійснюватися на підставі направлених органами соціального захисту населення даних, що зазначив законний представник, з яким постійно проживає дитина, у заяві про призначення допомоги при народженні дитини.

У разі звернення осіб, місце проживання яких не зареєстровано, осіб, які вимушені були залишити місця проживання з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції і не мають можливості зареєструвати новонароджену дитину, рішення про призначення допомоги при народженні дитини приймає орган соціального захисту населення на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов, складеного за місцем фактичного проживання сім’ї.

Для реєстрації місця проживання дитини потрібні наступні документи:

  • письмова заява встановленої форми;
  • свідоцтво про народження дитини (оригінал і копія);
  • паспорт того з батьків, за яким визначено місце реєстрації дитини (оригінал і копія);
  • квитанція про сплату адміністративного збору.

Якщо документи для реєстрації місця проживання новонародженої дитини подавалися до органу ДРАЦС або до органів соціального захисту населення, оформлена органом реєстрації довідка про реєстрацію місця проживання дитини повертається до відповідного органу ДРАЦС або за бажанням того з батьків (представників), хто подавав заяву, може бути видана у відповідному органі реєстрації, центрі надання адміністративних послуг, надіслана поштою, про що робиться відповідна відмітка в даних про новонароджену дитину.

Нова ініціатива Уряду – проект «Є-Малятко», який передбачає отримання 9 послуг за 1 заявою.

Це такі послуги, як:

1) державна реєстрація народження дитини;

2) реєстрація місця проживання народженої дитини;

3) призначення допомоги при народженні дитини;

4) реєстрація народженої дитини в електронній системі охорони здоров’я;

5) реєстрація народженої дитини у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків;

6) отримання посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім’ї;

7) визначення походження народженої дитини, батьки якої не перебувають у шлюбі між собою;

8) визначення належності дитини до  громадянства України;

9) присвоєння дитині унікального номеру запису в Єдиному державному демографічному реєстрі.

Для України – це безпрецедентна послуга. Але в світі схожа практика вже зарекомендувала себе.

Нова ініціатива має на меті максимально спростити життя батьків у час, коли в них і без того з’являється багато клопотів. Проект «Є-Малятко» дозволить зменшити кількість необхідних візитів з 10 до 0, а кількість документів – з 33 до 1. Батьки зможуть подати заяву одразу ж у пологовому будинку. Також це можна буде зробити і в будь-який інший зручний спосіб – через ЦНАП, онлайн, в органах державної реєстрації актів цивільного стану або поштою.

І найголовніше – комплексна послуга «9-В-1» буде безкоштовною!

Комфорт, якість та доступність – головні принципи у наданні послуг, які крок за кроком втілюються у життя, аби українські родини витрачали час на себе, а не на бюрократичні процедури.