І. Інформація щодо діяльності Лозівського управління ГУ ДФС у Харківській області та органів ДФС України
Перший місяць року приніс до бюджету від харків’ян більше 78 млн. гривень військового збору
В Головному управлінні фіскальної служби регіону проінформували про надходження військового збору у січні.
До Державного бюджету в першому місяці нового року мешканці регіону сплатили 78,3 млн. грн. військового збору.
Індикативний показник виконано на 119,4%, додатково до бюджету надійшло 12,7 млн. грн. У порівнянні з 2018 роком надходження військового збору зросли на 18,5 млн. грн. або на 30,9%.
Кошти, які надходять до бюджету від військового збору, спрямовуються на фінансування потреб оборони України. Тому своєчасна та повна сплата цього збору є надзвичайно важливою для посилення обороноздатності країни.
На Харківщині зростає активність громадян – декларантів
В цьому році громадяни більш активно почали декларувати свої доходи. Станом на 19 лютого понад 3,5 тис. мешканців м. Харкова та області вже подали декларації про майновий стан і доходи. У порівнянні з відповідним періодом минулого року кількість декларантів зросла на 538 осіб.
Загальна сума задекларованих громадянами доходів 620,0 млн. грн., а визначені податкові зобов’язання до бюджету складають 15,6 млн. гривень.
Доходи понад 1,0 млн. грн. задекларували 37 громадян. Міліонери вказали в деклараціях іноземні доходи, дивіденди, доходи від операцій з інвестиційними активами, від продажу майна. Найбільша задекларована сума становить понад 10,0 млн. грн.
Нагадаємо, що в цьому році останній день подання декларації громадянами, які зобов’язані задекларувати доходи, 2 травня.
Наркотики сховав «надійно» – в кишеню штанів
Напередодні у пункті пропуску «Гоптівка» харківські митники виявили понад 80 грамів наркотичних засобів.
В ході митного контролю автомобіля, який рухався до Росії, службовий собака митників Арчі спрацював на одяг одного з пасажирів авто, громадянина України. Під час подальшого огляду в кишенях його штанів було виявлено 4 поліетиленові пакунки з метадоном та амфітаміном загальною вагою понад 80 грамів.
Громадянин заявив, що перевозив наркотики з метою реалізації на території РФ.
Відносно правопорушника складено протокол про порушення митних правил за ч.1 ст. 483 Митного кодексу України.
ДФС відкрито телефонну «гарячу лінію» щодо цінової інформації на транспортні засоби з іноземною реєстрацією
На виконання доручення Президента України ДФС запустила багатоканальну телефонну «гарячу лінію» щодо цінової інформації на транспортні засоби, які були ввезені на митну територію України з 1 січня 2015 року до набрання чинності нових правил ввезення таких автомобілів та перебувають у митних режимах тимчасового ввезення або транзиту.
Телефон call-центру: (044) 481-19-61.
Які дані повинні надати зацікавлені особи для отримання телефонної консультації?
– VIN-код автомобіля;
– календарний рік випуску.
Як працює call-центр?
Щоденно з 9.00 до 21.00 синхронно з відділами митного оформлення митниць ДФС.
Можливості Електронного кабінету для фізичних осіб
На сьогодні в Електронному кабінеті для 44,5 млн. фізичних осіб – платників податків запроваджено он-лайн доступ до відомостей про об’єкти рухомого та нерухомого майна, які є обʼєктами оподаткування (транспортні засоби, обʼєкти нерухомості тощо), що надходять до ДФС з відповідних реєстрів інших державних органів.
Крім того, фізичні особи користуючись сервісами Електронного кабінету мають можливість сплатити податки та збори, перевірити стан розрахунків з бюджетом, подати Декларацію про майновий стан та доходи, скориставшись сервісом «Автозаповнення Декларації на основі даних ДФС».
Також фізичні особи мають змогу сформувати та надіслати запити щодо отримання відомостей про суми виплачених доходів та утриманих податків з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків та отримати відповіді на такі запити та іншу необхідну корисну інформацію.
Фахівцями Лозівського управління надано 4672 адмінпослуг
З початку 2019 року в Центрах обслуговування платників Лозівського управління ГУ ДФС у Харківській області громадянам та представникам бізнесу надано 4672 адміністративних послуг.
Найбільша їх частина, а саме 732 – це видача карток платника податків та внесення до паспорта громадян України даних про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків. Також надано 123 витяги з реєстру платників єдиного податку, 50 відомостей про суми виплачених доходів та утриманих податків, 122 суб`єктів господарювання зареєструвались платниками єдиного податку.
Крім цього, працівниками інспекції проведено реєстрацію 69 книг обліку доходів та витрат платника єдиного податку, 63 книг обліку розрахункових операцій та 5 реєстраторів розрахункових операцій.
Нагадуємо, що перелік всіх адміністративних послуг, які надаються податковою, можна переглянути на інформаційних стендах в ЦОП, а також на субсайті територіальних органів ДФС в Харківській області.
Електронна ідентифікація фізичних та юридичних осіб в Електронному кабінеті
Для користувачів Електронного кабінету створено нові можливості при вході до приватної частини (особистого кабінету) з обранням типу особи, якою здійснюється вхід та проводиться електронна ідентифікація.
Відтепер посадові (уповноважені) особи державних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів, підприємств та організацій після проходження електронної ідентифікації з використанням електронного підпису, отриманого такими посадовими особами для виконання прав та обов’язків, покладених на них відповідними органами, мають можливість здійснити вхід до Електронного кабінету в якості «посадової особи» або «фізичної особи».
В залежності від обраного типу особи, якою здійснюється вхід, користувачу Електронного кабінету пропонуються сервіси та послуги, передбачені або для особистого кабінету фізичної особи або особистого кабінету юридичної особи.
Зокрема, Електронний кабінет для фізичної особи надає такі можливості як сплата податків, отримання відомостей про суму виплачених доходів та утриманих податків з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків, подання Декларації про майновий стан та доходи, інші сервіси та послуги для фізичних осіб (громадян), тощо.
Звертаємо увагу, що вхід до особистого кабінету юридичної особи може здійснюватися керівником, бухгалтером, особою, яка має право підпису, або особою, якій делеговано право підпису відповідних документів.
Держслужбовці для заповнення декларації можуть отримати відомості про доходи в Електронному кабінеті
Для користувачів Електронного кабінету створено нові можливості при вході до особистого кабінету з обранням типу особи, якою здійснюється вхід та проводиться електронна ідентифікація.
Так, посадові особи державних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів, підприємств та організацій після проходження електронної ідентифікації з використанням електронного підпису мають можливість здійснити вхід до Електронного кабінету в якості«посадової особи» або «фізичної особи».
Залежно від обраного типу особи, якою здійснюється вхід, користувачу Електронного кабінету пропонуються сервіси та послуги, передбачені або для особистого кабінету фізичної особи або особистого кабінету юридичної особи.
Наприклад, Електронний кабінет для фізичної особи надає такі можливості, як сплата податків, отримання відомостей про суму виплачених доходів та утриманих податків з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків, подання Декларації про майновий стан та доходи, інші сервіси та послуги для фізичних осіб (громадян) тощо.
А вхід до особистого кабінету юридичної особи може здійснюватися керівником, бухгалтером, особою, яка має право підпису, або особою, якій делеговано право підпису відповідних документів.
Заява про включення/виключення до/із реєстру екземплярів реєстраторів розрахункових операцій або внесення змін в Електронному кабінеті
У рамках здійснення заходів щодо запровадження спрощеної процедури реєстрації реєстраторів розрахункових операцій, а саме – на підставі однієї заяви за спрощеною формою та без додатків, ДФС відповідно до вимог постанови КМУ від 12 травня 2004 року № 601 «Про затвердження Порядку технічного обслуговування та ремонту реєстраторів розрахункових операцій» створює реєстр екземплярів реєстраторів розрахункових операцій (далі – реєстр).
Реєстр міститиме відомості про екземпляри РРО, моделі (модифікації) яких включені до Державного реєстру РРО, які поставлені для введення в обіг або експлуатуються та строк служби яких не сплив.
Включення кожного екземпляра РРО до реєстру/виключення з реєстру здійснюється на підставі заяви про включення/виключення до/із реєстру екземплярів реєстраторів розрахункових операцій або внесення змін (далі – заява), що подається виробником РРО.
Форма заяви затверджується наказом Міністерства фінансів України «Про затвердження порядків ведення реєстру екземплярів реєстраторів розрахункових операцій та реєстру центрів сервісного обслуговування реєстраторів розрахункових операцій» (далі – наказ), проект якого оприлюднений на офіційному веб-сайті Мінфіну за адресою: https://www.minfin.gov.ua/news/view/proekty-rehuliatornykh-aktiv-dlia-obhovorennia-2019?category=aspekti-roboti&subcategory=reguljatorna-aktivnist.
Для суб’єктів господарювання – виробників РРО запроваджено новий електронний сервіс, який надає їм можливість заповнити та подати заяву в електронній формі.
Подати заяву можна через приватну частину (особистий кабінет) Електронного кабінету з використанням електронного цифрового підпису будь-якого Акредитованого центру сертифікації ключів.
Для цього виробнику РРО в приватній частині Електронного кабінету в меню «Введення звітності» необхідно обрати форму «Заява про включення/виключення до/із реєстру екземплярів реєстраторів розрахункових операцій або внесення змін за ф. № 1-ЕРРО» (J1317001), заповнити її, підписати та надіслати.
Реєстраційні дані суб’єкта господарювання заповнюються автоматично, дані щодо найменування моделі (модифікації) РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення та сфери застосування РРО обираються із електронних довідників, що сформовані на підставі даних Держреєстру РРО.
Підтвердженням подання заяви до ДФС є отримання першої квитанції в електронному вигляді, в якій зафіксовані дата та час подання заяви.
Інформація про результати розгляду заяви надсилається суб’єкту господарювання – виробнику РРО в електронному вигляді у другій квитанції.
Відправлену заяву можна переглянути у вкладці «Вхідні/вихідні документи».
Увага! Заповнення та подання заяви здійснюється в тестовому режимі, який триватиме до моменту набрання чинності наказом. Про початок функціонування реєстру та його наповнення відомостями про екземпляри РРО на підставі поданих виробниками РРО заяв буде повідомлено додатково.
ІІ. Інформація для бухгалтерів
До декларації з податку на нерухомість внесено зміни, граничний термін подання якої -19 лютого
Головне управління ДФС у Харківській області повідомляє, що з 18.01.2019 р. набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 15.11.2018 № 897 “Про внесення змін до форми Податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки”, яким оновлено форму податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, затвердженої наказом МФУ від 10.04.2015 № 408.
Оновлена форма Декларації містить два окремих додатки для розрахунку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, а саме:
– у частині об’єктів житлової нерухомості (додаток 1);
– у частині об’єктів нежитлової нерухомості (додаток 2).
Нагадаємо, що платники податку – юридичні особи самостійно обчислюють суму податку станом на 1 січня звітного року і до 20 лютого цього ж року подають декларацію з розбивкою річної суми рівними частками поквартально.
Платник податку на нерухоме майно подає податкові декларації до фіскальних органів за місцезнаходженням об’єкта(ів) оподаткування, в яких перебуває на обліку платником такого податку (за основним та/або неосновним місцем обліку).
19 лютого останній день сплати ПДФО фізичними особами – підприємцями на загальній системі оподаткування
Лозівське управління ГУ ДФС у Харківській області повідомляє, що відповідно до п. 177.5 ст. 177 ПКУ фізичні особи – підприємці подають до контролюючого органу податкову декларацію за місцем своєї податкової адреси за результатами календарного року у строки, встановлені ПКУ для річного звітного податкового періоду, в якій також зазначаються авансові платежі з податку на доходи.
Згідно з п.п. 177.5.1 п. 177.5 ст. 177 ПКУ авансові платежі з податку на доходи фізичних осіб розраховуються платником податку самостійно згідно з фактичними даними, зазначеними у Книзі обліку доходів і витрат, кожного календарного кварталу та сплачуються до бюджету до 20 числа місяця, наступного за кожним календарним кварталом (до 20 квітня, до 20 липня і до 20 жовтня). Авансовий платіж за четвертий календарний квартал не розраховується та не сплачується.
Якщо результатом розрахунку авансового платежу за відповідний календарний квартал є від’ємне значення, то авансовий платіж за такий період не сплачується.
Остаточний розрахунок податку на доходи фізичних осіб за звітний податковий рік здійснюється платником самостійно згідно з даними, зазначеними в річній податковій декларації про майновий стан і доходи, та сплачується протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку подання такої податкової декларації.
Також, за результатами звітного податкового року підприємці самостійно розраховують військовий збір в розмірі 1,5 відсотки чистого оподатковуваного доходу, відображають в річній податковій декларації та сплачують в терміни, передбачені для сплати податку на доходи фізичних осіб за відповідний період, тобто не пізніше 19 лютого 2019 року.
ПДВ. Відображення у звітності списання безнадійної дебіторської заборгованості
Аналізуючи дані єдиного реєстру податкових накладних при адміністрування податку на додану вартість, фахівці Офісу звернули увагу на непоодинокі випадки не нарахування платниками податкових зобов’язань з ПДВ на дату списання простроченої дебіторської заборгованості за попередньо оплаченими товарами/послугами, які в межах терміну позовної давності не були поставлені.
Безнадійною заборгованістю визнається зокрема, заборгованість за зобов’язаннями, щодо яких минув строк позовної давності (пп. «а» пп. 14.1.11 п. 14.1 ст. 14 ПКУ).
Цивільний кодекс України визначає позовну давність, як строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Тобто, дебіторська заборгованість за перерахованим авансом, за якою минув термін позовної давності, належатиме до безнадійної на підставі пп. «а» пп. 14.1.11 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, якщо всі заходи, проведені платником з її стягнення, не призвели до позитивних наслідків.
Разом з цим, слід пам’ятати, що направлення претензій боржникам не є достатнім заходом для досягнення позитивних наслідків по стягненню заборгованості!
По факту визнання дебіторської заборгованості безнадійною, вона підлягає списанню з урахуванням ПДВ, відповідно до вартості оплачених товарів/послуг (з ПДВ).
При цьому, платник податків враховуючи норму п. 198.3 ст. 198 ПКУ, втрачає право на податковий кредит за такими товарами/послугами.
Враховуючи вищевикладене платникам ПДВ необхідно подавши уточнюючий розрахунку до податкової декларації з ПДВ відкоригувати суму податкового кредиту, сформованого при попередній оплаті непоставлених товарів/послуг.
Наявна також і судова практика (постанова Верховного Суду від 06.02.2018 у справі № 804/7561/15), яка підтверджує необхідність коригування податкового кредиту з ПДВ у випадку списання безнадійної заборгованості.
До уваги платників податку на прибуток!
Для платників податку, у яких річний дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний (податковий) період не перевищує двадцяти мільйонів гривень, об’єкт оподаткування може визначатися без коригування фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень розділу ІІІ «Податок на прибуток підприємств ПКУ.
Так, зокрема, п.п. 140.5.10 п. 140.5 ст. 140 ПКУ визначено, що фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму перерахованої безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) особам, що не є платниками податку (крім фізичних осіб), та платникам податку, які оподатковуються за ставкою 0 відсотків відповідно до п. 44 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, крім безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг), перерахованої неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг, для яких застосовується положення п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 ПКУ.
Найманий працівник відпрацював неповний місяць та звільнився: нарахування роботодавцем ЄСВ
У разі якщо база нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – ЄСВ) не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід, сума ЄСВ розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та ставки ЄСВ (ч. 5 ст. 8 Закону № 2464 із змінами та доповненнями).
Умовою застосування зазначеної норми є перебування найманого працівника у трудових відносинах повний календарний місяць або відпрацювання всіх робочих днів звітного місяця.
У разі звільнення або прийняття працівника на основне місце роботи протягом місяця, в якому нарахована заробітна плата за відпрацьований час не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, сума ЄСВ розраховується з фактично нарахованої заробітної плати незалежно від її розміру.
Підприємницька діяльність громадським об’єднанням дозволена за певних умов
Лозівське управління Головного управління ДФС у Харківській області повідомляє, що положення ПКУ передбачають можливість здійснення громадськими об’єднаннями, які є неприбутковими організаціями, підприємницької діяльності для досягнення мети, заради якої вони були створені, та отримувати дохід від неї. Проте такий дохід не може бути розподілений між засновниками та членами громадського об’єднання і має бути спрямований виключно на досягнення мети її діяльності, визначеної установчими документами.
Детально про це йдеться у листі Міністерства фінансів України від 06.02.2019 №11210-09-5/3214.
Адвокати, внесені до реєстру, зобов’язані стати на облік в органах ДФС
Згідно із Законом України від 05.07.2012 № 5076-VI «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», адвокатська діяльність може здійснюватися, зокрема, фізичною особою індивідуально. Інформація про організаційну форму адвокатської діяльності вноситься до Єдиного реєстру адвокатів України, ведення якого забезпечується Радою адвокатів України.
Відповідно до підпункту 14.1.226 пункту 14.1 ст. 14 ПКУ адвокат, який здійснює адвокатську діяльність – є самозайнятою особою, яка провадить незалежну професійну діяльність.
Відповідно до статті 65 ПКУ, адвокат після отримання свідоцтва повинен стати на облік в територіальних органах державної фіскальної служби за місцем свого проживання протягом календарних 10 днів.
Для цього необхідно подати до контролюючого органу за місцем своєї реєстрації:
– заяву за формою 5-ОПП, із зазначенням КВЕДу діяльності;
– копії паспорту та ідентифікаційного коду;
– копія свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю.
Оподаткування доходів самозайнятих осіб регулюється статтею 178 ПКУ, відповідно до якого самозайнята особа є:
– платником податку на доходи за ставкою, передбаченою пунктом 167.1 статті 167 ПКУ, і на даний час становить 18% від бази оподаткування – різниці між отриманим доходом та документально підтвердженими понесеними витратами;
– платником військового збору за ставкою 1,5 % від бази оподаткування;
– платником єдиного соціального внеску за ставкою, передбаченою ч. 5 ст. 8 Закону України “Про збір та облік єдиного соціального внеску”, яка на даний час складає 22% і не може бути меншою за мінімальний страховий внесок.
Відповідно до пункту 178.6 статті 178 ПКУ, самозайняті особи зобов’язані вести облік доходів і витрат своєї діяльності. Форму такого обліку та порядок його ведення визначено Наказом Міністерства доходів і зборів України від 16.09.2013 N 481.
Звітнім періодом для самозайнятих осіб, які провадить незалежну професійну діяльність є календарний рік. Відповідно до чинного законодавства самозайняті особи зобов’язані подати податкову декларацію про майновий стан і доходи та звіт щодо сум нарахованого ЄСВ. Строк подання – до 1 травня року, наступного за звітній періодом.
Підпунктом 3 пункту 6.7 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 (зі змінами) встановлено, якщо фізична особа зареєстрована як підприємець та при цьому така особа здійснює незалежну професійну діяльність, така фізична особа обліковується в контролюючих органах як фізична особа – підприємець з ознакою провадження незалежної професійної діяльності.
В зв’язку з цим, в Лозівському управлінні ГУ ДФС у Харківській області звертають увагу осіб, які здійснюють адвокатську діяльність і обліковуються лише як фізична особа – підприємець про необхідність подати до контролюючого органу за місцем свого постійного проживання заяву за формою № 5-ОПП з позначкою «Зміни» та копію документа, що підтверджує право фізичної особи на провадження незалежної професійної діяльності. Зазначену заяву можна подати особисто, надіслати рекомендованим листом з описом вкладення або через уповноважену особу.
Крім цього нагадують, якщо адвокат, який здійснює діяльність індивідуально не став на облік в органах фіскальної служби до нього буде застосований штраф та донараховано суми податків і зборів. Також необхідно пам’ятати, що зобов’язання із сплати ПДФО, військового збору та ЄСВ виникають не з моменту поставлення на облік, а з моменту отримання свідоцтва.
Декларація з податку на прибуток: рядок за рядком
Платникам податку на прибуток під час звітування за 2018 рік можна подавати або стару, або вже оновлену форму декларації. Ті, хто звітує за оновленою формою, використовують ідентифікатор J0100117 (як квартальники, так і річники), але обов’язково проставляють відмітку щодо базового звітного періоду: річники ставлять «базовий звітний період рік», квартальники — «базовий звітний період квартал».
Детально про це у листі ДФСУ від 13.02.2019 р. № 4622/7/99-99-15-02-01-17.
ІІІ.Інформація для підприємців та громадян
Який розмір ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки?
Ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об’єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відс. розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування.
Яким чином проводиться оцінка вартості об’єктів нерухомого майна для розрахунку податку на доходи фізичних осіб при отриманні спадщини?
Оподаткування доходу, отриманого платником податку в результаті прийняття ним у спадщину чи дарунок коштів, майна, майнових чи немайнових прав здійснюється за правилами, встановленими ст. 174 ПКУ.
Об’єкти спадщини, що успадковуються членами сім’ї спадкодавця першого та другого ступенів споріднення, оподатковуються за нульовою ставкою податку на доходи фізичних осіб.
Членами сім’ї фізичної особи першого ступеня споріднення для цілей розд. IV ПКУ вважаються її батьки, її чоловік або дружина, діти такої фізичної особи, у тому числі усиновлені. Членами сім’ї другого ступеня споріднення вважаються її рідні брати та сестри, її баба та дід з боку матері і з боку батька, онуки.
У разі спадкування будь-яких об’єктів спадщини, які оподатковуються за нульовою ставкою, оціночна вартість таких об’єктів з метою оподаткування не визначається.
Якщо об’єкти, подаровані платнику податку, оподатковуються за нульовою ставкою, оціночна вартість таких об’єктів з метою оподаткування не визначається.
В інших випадках отримання доходів у вигляді об’єктів спадщини/дарунків об’єктом оподаткування є оціночна вартість таких об’єктів спадщини/дарунків, визначена згідно із законом. При цьому, питання оцінки вартості об’єктів спадщини (подарунку) відноситься до компетенції Фонду державного майна України.
Чи є обмеження у сумі витрат, понесених платником податку за навчання у 2018 році з метою отримання податкової знижки?
Відповідно до п.п. 166.3.3 п. 166.3 ст. 166 ПКУ платник податку має право включити до податкової знижки у зменшення оподатковуваного доходу платника податку за наслідками звітного податкового року, визначеного з урахуванням положень п. 164.6 ст. 164 ПКУ, фактично здійснені ним протягом звітного податкового року витрати у вигляді суми коштів, сплачених платником податку на користь вітчизняних закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти для компенсації вартості здобуття відповідної освіти такого платника податку та/або члена його сім’ї першого ступеня споріднення.
До податкової знижки включаються фактично здійснені протягом звітного податкового року платником податку витрати, підтверджені відповідними платіжними та розрахунковими документами, зокрема квитанціями, фіскальними або товарними чеками, прибутковими касовими ордерами, копіями договорів, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і їх покупця (отримувача). У зазначених документах обов’язково повинно бути відображено вартість таких товарів (робіт, послуг) і строк їх продажу (виконання, надання).
Який документ повинна надати контролюючому органу фізична особа – резидент, яка отримала іноземні доходи, якщо податок сплачувався за межами країни?
Відповідно до підпунктів 170.11.1 та 170.11.2 п. 170.11 ст. 170 ПКУ у разі якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку – отримувача, який зобов’язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується за ставкою, визначеною в п. 167.1 ст. 167 ПКУ (18%).
Згідно з п. 13.3 ст. 13 ПКУ доходи, отримані фізичною особою – резидентом з джерел походження за межами України, включаються до складу загального річного оподаткованого доходу, крім доходів, що не підлягають оподаткуванню в Україні відповідно до положень ПКУ чи міжнародного договору, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України.
Відповідно до п. 13.5 ст. 13 ПКУ для отримання права на зарахування податків та зборів, сплачених за межами України, платник зобов’язаний отримати від державного органу країни, де отримується такий дохід (прибуток), уповноваженого справляти такий податок, довідку про суму сплаченого податку та збору, а також про базу та/або об’єкт оподаткування. Зазначена довідка підлягає легалізації у відповідній країні, відповідній закордонній дипломатичній установі України, якщо інше не передбачено чинними міжнародними договорами України.
Враховуючи вищевикладене, фізична особа – резидент, яка отримала іноземний дохід та сплатила податки за межами України, для отримання права на зарахування сплачених цих податків повинна надати довідку від державного органу країни, де отримувався такий дохід (прибуток), уповноваженого справляти такий податок, про суму сплаченого податку та збору, а також про базу та/або об’єкт оподаткування. Зазначена довідка підлягає легалізації у відповідній країні, відповідній закордонній дипломатичній установі України, якщо інше не передбачено чинними міжнародними договорами України.
Куди подавати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи
Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен громадянин зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом. Громадяни щорічно подають до податкових інспекцій за місцем проживання декларації про свій майновий стан та доходи за минулий рік у порядку, встановленому законом.
Згідно із п. 49.1 ст. 49 Податкового кодексу України податкова декларація подається за звітний період в установлені ПКУ строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.
Відповідно до п. 45.1 ст. 45 ПКУ платник податків – фізична особа зобов’язаний визначити свою податкову адресу.
Податковою адресою платника податків – фізичною особою визнається місце її проживання, за яким вона береться на облік як платник податків в контролюючому органі.
Платник податків – фізична особа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси.
Згідно із п. 179.7 ст. 179 ПКУ сума податкових зобов’язань, донарахована контролюючим органом сплачується до відповідного бюджету у строки, встановлені ПКУ.
Тобто, платник податків, який відповідно до норм чинного законодавства зобов’язаний (має право) надати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи, але на той час проживає не за місцем реєстрації (прописки), а в іншому місці, то він має подати декларацію до контролюючого органу за податковою адресою, тобто за місцем реєстрації згідно з паспортними даними.
Податкова декларація про майновий стан і доходи подається до 1 травня року, що настає за звітним.
Деклараційна кампанія 2019: сплачуємо податкові зобов’язання своєчасно
Звертаємо увагу платників ПДФО на строки сплати податкових зобов’язань, зазначених у податковій декларації про майновий стан і доходи (далі – декларація) за звітний (податковий) 2018 рік.
Так, строки сплати для:
– фізичних осіб – підприємців (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування) – не пізніше 21 лютого 2019 року;
– фізичних осіб, стосовно яких проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування), – протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку подання декларації;
– громадян та осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність – не пізніше 31 липня 2019 року.
Крім того, звертаємо увагу на порядок сплати податкових зобов’язань.
Так, платник податку – фізична особа, яка зобов’язана подати декларацію, визначити та сплатити свої податкові зобов’язання, сплачує ПДФО та військовий збір за кодами платежу:
– «11010500» – «податок на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування»;
– «11011001» – «військовий збір, що сплачується за результатами декларування».
Платники податку – фізичні особи, які відповідно до розділу IV «Податок на доходи фізичних осіб» Податкового кодексу Українизобов’язані сплатити ПДФО,але звільнені від подання декларації(при нотаріальному посвідченні договорів та/або при видачі свідоцтв про право на спадщину тощо) сплачують ПДФО та військовий збір за кодами платежу:
– «11010501» – «податок на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами, які не підлягають обов’язковому декларуванню»;
– «11011000» – «військовий збір».
Коли спадщина підлягає декларуванню
Фізичні особи – резиденти, які отримують спадщину (дарунок) від фізичної особи – резидента, які не відносяться до членів сім’ї першого та другого ступенів споріднення, сплачують податок на доходи фізичних осіб за ставкою 5% від вартості будь-якої спадщини (дарунку) (п.п.174.2.2 п. 174.2 ст. 174 ПКУ).
Відповідно до п.п.174.2.1 п. 174.2 ст. 174 ПКУ за нульовою ставкою податку на доходи фізичних осіб оподатковуються об’єкти спадщини (дарування), що успадковуються членами сім’ї спадкодавця першого та другого ступенів споріднення.
До членів сім’ї фізичної особи першого ступеня споріднення для цілей розд. IV ПКУ відносяться її батьки, її чоловік або дружина, діти такої фізичної особи, у тому числі усиновлені, відповідно до п.п.14.1.263 ст. 14 ПКУ.
Членами сім’ї фізичної особи другого ступеня споріднення для цілей розд. IV ПКУ вважаються її рідні брати та сестри, її баба та дід з боку матері і з боку батька, онуки.
При цьому, обов’язок платника податку щодо подання податкової декларації вважається виконаним і податкова декларація не подається, якщо платник податку отримував доходи у вигляді об’єктів спадщини, які оподатковуються за нульовою ставкою податку та/або з яких сплачено податок.
Тобто, при отриманні доходів у вигляді вартості успадкованого чи отриманого у дарунок майна у межах, що оподатковується податком на доходи фізичних осіб виникає обов’язок щодо подання податкової декларації до 1 травня 2019 року.