Інформація Лозівського управління ГУ ДФС у Харківській області від 05.03.2019

І. Інформація щодо діяльності Лозівського управління ГУ ДФС у Харківській області та органів ДФС України
Керівник фіскальної служби регіону Микола Рибаков: надходження податків до бюджетів зросли на 3 мільярди гривень
«Сума податків за два місяці п.р. перевищила минулорічний збір на 2 842,7 млн. грн. Темп росту збору платежів до відповідного періоду минулого року склав 165,4 відсотка. Загальна сума надходжень склала 7,2 млрд.грн. Тож позитивна динаміка зберігається», – відзначає Микола Рибаков.
При цьому, до Державного бюджету за січень – лютий надійшло 4,5 млрд.грн., до Місцевого бюджету – 2,7 млрд.грн.
Податківець повідомив про надходження до бюджетів в розрізі податків. Майже 2 мільярди гривень ПДФО – плюс 335,0 млн.грн від минулорічного показника. Більше мільярда ПДВ – у зрівнянні з минулорічним періодом надходження зросли на 194 млн.грн. Податку на прибуток забезпечено 200,9 млн.грн – у зрівнянні з аналогічним періодом минулого року надходження зросли на 20,0 млн.грн. Військового збору надійшло 166,5 млн.грн – плюс 36,2 млн.грн. від минулорічного показника.
«Висловлюю вдячність усім платникам Харківщини, які своєчасно сплачують податки. Добровільно сплачені податки – це і є патріотизм наших співвітчизників», – відзначає начальник ГУ ДФС у Харківській області Микола Рибаков.

Харківські митники завадили вивезенню з України предметів старовини
Напередодні на митному посту «Плетенівка» співробітниками Харківської митниці ДФС було виявлено старовинні предмети, які громадянин намагався незаконно вивезти до РФ.
Під час митного контролю громадянин України, який рухався по «червоному коридору», заявив про відсутність предметів, заборонених або обмежених до переміщення через митний кордон України. Але, в ході огляду його особистих речей були виявлені ордени часів Вітчизняної війни, медалі, монети, церковні предмети та інші з ознаками старовини, які чоловік не задекларував.
Відносно правопорушника складено протокол про порушення митних правил за статтею 472 МКУ. Буде проведено додаткову експертизу щодо віднесення предметів до історичних та культурних цінностей.

На Харківщині кількість громадян – декларантів перевищила 5,0 тисяч
За два місяці поточного року понад 5,0 тисяч мешканців Харківщини задекларували свої доходи. У порівнянні з відповідним періодом минулого року кількість громадян – декларантів зросла на 876 осіб.
Найбільш поширеними доходами, які декларують громадяни, є спадщина, інвестиційні прибутки, доходи від надання в оренду майна та продажу сільгосппродукції.
Офіційно задекларували доходи 43 міліонера. Більшість з них мешканці Шевченківського, Київського та Московського районів м.Харкова.
Податкові зобов’язання до бюджету визначені декларантами у сумі 20,0 млн. грн., в тому числі податок на доходи з фізичних осіб 17,0 млн. грн. та військовий збір – 3,0 млн. грн.
Понад 1,0 тис. громадян надали декларації з метою отримання податкової знижки. Сума, яка буде повернута з бюджету таким декларантам, становить 2,7 млн. гривень.
Нагадаємо, що в цьому році останній день подання декларації громадянами, які зобов’язані задекларувати доходи, 2 травня.
Для отримання податкової знижки громадяни мають право подати декларацію до 31 грудня.

Увага! Шановні страхувальники!
Головне управління ДФС у Харківській області нагадує про обов’язок сплати ЄСВ платниками юридичними особами та ФОП як за себе, так і за працівників, працю яких така особа використовує. Періоди, за які не сплачено ЄСВ, не буде враховано у страховий стаж, що в подальшому вплине на майбутню пенсію.
Своєчасна й повна сплата ЄСВ — це гарантія того, що фізична особа – підприємець або офіційно оформлений найманий працівник буде відчувати себе соціально захищеним, а також забезпечуватиметься своєчасне фінансування пенсійних виплат.
Звертаємо увагу, що за порушення строків сплати єдиного внеску передбачено як фінансову відповідальність (відповідно до ст.25 Закону №2464), так і адміністративну, передбачену ст.1651КУ про АП.
Для уточнення та проведення звірення стану розрахунків з ЄСВ запрошуємо Вас до районних ЦОП за місцем реєстрації або здійснити їх за допомогою інформаційного ресурсу «Електронний кабінет платника»».

Запит про надання витягу з реєстру екземплярів
Для СГ – виробників РРО в межах виконання заходів зі створення реєстру екземплярів реєстраторів розрахункових операцій, передбаченого постановою КМУ від 12 травня 2004 року № 601, запроваджено новий електронний сервіс, який надає можливість виробникам РРО подати запит про надання витягу з реєстру екземплярів реєстраторів розрахункових операцій (далі – запит) та отримати витяг з реєстру екземплярів реєстраторів розрахункових операцій (далі – витяг) в електронній формі.
Форми запиту та витягу затверджуються наказом Мінфіну України «Про затвердження порядків ведення реєстру екземплярів реєстраторів розрахункових операцій та реєстру центрів сервісного обслуговування реєстраторів розрахункових операцій» (далі – наказ), проект якого оприлюднений на офіційному веб-сайті Мінфіну за адресою: www.minfin.gov.ua/news/view/proekty-rehuliatornykh-aktiv-dlia-obhovorennia-2019?category=aspekti-roboti&subcategory=reguljatorna-aktivnist.
Подати запит можна через приватну частину (особистий кабінет) Електронного кабінету з використанням електронного цифрового підпису будь-якого Акредитованого центру сертифікації ключів.
Для цього виробнику РРО в приватній частині Електронного кабінету в меню «Введення звітності» необхідно обрати форму «Запит про надання витягу з реєстру екземплярів реєстраторів розрахункових операцій за ф. № 3-ЕРРО» (J1317301), заповнити її, підписати та надіслати.
Реєстраційні дані СГ заповнюються автоматично, дані щодо найменування моделі (модифікації) РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення РРО обираються із електронних довідників, що сформовані на підставі даних Держреєстру РРО.
Підтвердженням подання запиту до ДФС є отримання першої квитанції в електронному вигляді, в якій зафіксовані дата та час подання запиту.
Витяг з реєстру екземплярів реєстраторів розрахункових операцій за ф. № 2-ЕРРО (J1417301) можна переглянути у вкладці «Вхідні/вихідні документи».
Увага! Заповнення та подання запиту здійснюється в тестовому режимі, який триватиме до моменту набрання чинності наказом.
Про початок функціонування реєстру екземплярів реєстраторів розрахункових операцій буде повідомлено додатково.

З 1 березня 2019 року документи для отримання ідентифікаційного номера можна подати через Електронний кабінет
З 1 березня 2019 року ДФС запроваджує в тестовому режимі новий електронний сервіс. У рамках нового електронного сервісу фізична особа, не звертаючись до органів ДФС, через меню «Введення звітності» приватної частини Електронного кабінету може створити та направити до ДФС:
облікову картку фізичної особи – платника податків (F1314601), яка є заявою для реєстрації у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків;
заяву про внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (F1314701);
надати копії документів, необхідні для реєстрації/ внесення змін до Державного реєстру (F1360102);
обрати контролюючий орган, до якого особа може звернутись для отримання документа, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків.
Підтвердженням подання заяви до ДФС є отримання першої квитанції в електронному вигляді, в якій зафіксовані дата та час подання заяви.
Інформацію про результат розгляду заяви можна переглянути у вкладці «Вхідні/вихідні документи»: повідомлення про результати обробки Облікової картки фізичної особи – платника податків – форма №1ДР (F1414601), повідомлення про результати обробки Заяви про внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків – форма №5ДР (F1414701).
* До запиту обов’язково додаються Повідомлення про склад та мету збору персональних даних у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, права та обов’язки фізичної особи – платника податків (F1314501) та скановані копії необхідних документів;
Подання Облікової картки/ Заяви для внесення змін на своїх дітей – малолітніх осіб (до 14 років) в електронному вигляді можливе на підставі Свідоцтва про народження дитини для малолітніх осіб (до 14 років) та документа, що посвідчує особу одного із батьків (усиновителя, опікуна, піклувальника).

За незадекларовану працю до роботодавця застосовуються штрафи
За фактичний допуск одного працівника до роботи без трудового договору, оформлення його не на повну ставку у разі фактичного виконання роботи цілий день або за виплату заробітної плати у «конверті» згідно з ст. 265 Кодексу законів про працю (із змінами та доповненнями) працедавці у 2019 році сплатять тридцятикратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення, а саме 125 190 гривень.
Крім того, ст. 41 КУпро АП У передбачено адмінвідповідальність на керівника підприємства від 8 500 грн до 17 000 грн за фактичний допуск працівника без трудового договору.

Інформація про нараховані (виплачені) доходи з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (ДФС) та з Реєстру застрахованих осіб (ПФУ) в Електронному кабінеті
У рамках компанії декларування доходів громадян та е-декларування особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, ДФС спільно з ПФУ здійснено налаштування електронного сервісу в частині отримання:
відомостей про суми виплачених доходів та утриманих податків з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків (далі – ДРФО);
відомостей з реєстру застрахованих осіб Пенсійного фонду України.
Сервіс функціонує для фізичних осіб в приватній частині Електронного кабінету меню «ЕК для громадян» та надає змогу після проходження електронної ідентифікації, не виходячи з дому, в будь-який час отримати інформацію про себе.
Відомості про суми виплачених доходів та утриманих податків з ДРФО надаються за результатами обробки Запиту (F1300203)*. Запит заповнюється автоматично відповідно до реєстраційних даних платника податків. Відповідь на запит можна переглянути у вкладці Вхідні документи меню Вхідні/вихідні документи. Середня тривалість обробки Запиту складає близько 30 хвилин.
Відомості про заробітню плату (дохід), з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування з реєстру застрахованих осіб Пенсійного фонду України** можна отримати скориставшись гіперпосиланням на портал електронних послуг ПФУ, яке знаходиться у меню ЕК для громадян.
*Відомості надаються за останні три роки (поквартально) відповідно до Податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (форма № 1 ДФ), які подаються податковими агентами та поданих фізичними осабами, фізичними особами – підприємцями або фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність податкових декларацій.
**Відомості надаються по роках у розрізі страхувальників. За кожен рік додатково визначається загальна сума заробітної плати за рік та загальна сума заробітної плати, яка враховується для розрахунку пенсії.

ІІ. Інформація для бухгалтерів
Щодо декларування податкових зобов’язань з акцизного податку
Лозівське управління Головного управління ДФС у Харківській області повідомляє, відповідно до змін, внесених до п.п.215.3.4 п.215.3 ст. 215 ПКУ, оподаткування бензинів авіаційних та палива для реактивних двигунів при їх ввезенні на митну територію України або реалізації виробником виробленого в Україні зазначеного пального здійснюється зі сплатою акцизного податку за ставками, визначеними до п. п. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 ПКУ, із застосуванням підвищувального коефіцієнта 10.
Зазначені норми набрали чинності з 1 січня 2019 року.
З метою належного декларування податкових зобов’язань з акцизного податку, у зв’язку із внесеними змінами, ДФС України надала роз’яснення щодо декларування СГ операцій з бензинами авіаційними або паливом для реактивних двигунів.
Так, щодо декларування податкових зобов’язань з пального за повною ставкою акцизного податку, за пільговою ставкою, при нецільовому використанні пального а також про оподаткування СГ операцій з транспортними засобами йдеться в листі ДФС Увід 20.02.2019 №5580/7/99-99-15-03-03-17.

Зміни з 01.01.2019 року Дізнайтесь про оподаткування податком на доходи фізичних осіб подарунків
Законом України від 23.11.2018 №2628 внесені зміни, зокрема, щодо оподаткування ПДФО подарунків.
Так, з метою оподаткування ПДФО не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу вартість дарунків (а також призів переможцям та призерам спортивних змагань) – у частині, що не перевищує 25% однієї мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, за винятком грошових виплат у будь-якій сумі.
Нагадаємо, що до змін, внесених Законом №2628, тобто до 01.01.2019, якщо вартість дарунків перевищувала вказаний розмір, то вся їх вартість оподатковувалася податком на доходи фізичних осіб.
Отже, з 01.01.2019 року оподатковується ПДФО лише та частина вартості подарунка, що перевищує 25 % мінімальної зарплати (у 2019 році – 1043,25 грн).
Зазначена норма передбачена п.п. 165.1.39 ст. 165 ПКУ.

Коли для реєстрації податкової накладної в ЄРПН таблиця платника податку враховується автоматично?
Для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платник ПДВ має право подати до ДФС таблицю даних платника податку за встановленою формою згідно з додатком 3 до “Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних”.
Таблиця даних платника податку подається платником ПДВ в електронній формі засобами електронного зв’язку, визначеними ДФС.
Зверніть увагу, що таблиця в обов’язковому порядку подається із поясненням, в якому зазначаються види діяльності, а також продукція, яку використовують та виготовляють при здійсненні такої діяльності, із можливим посиланням на податкову та іншу звітність платника податку, яка розглядається комісіями регіонального рівня протягом п’яти робочих днів після дня її отримання.
Також доцільно надати копії документів, що підтверджують діяльність платника ПДВ.
При цьому, таблиця враховується ДФС в автоматичному режимі, якщо вона подається:
– платниками ПДВ – сільськогосподарськими товаровиробниками, внесеними до Реєстру отримувачів бюджетної дотації відповідно до Закону України “Про державну підтримку сільського господарства України”,
– та/або сільськогосподарськими товаровиробниками, які на 31.12.16 застосовували спеціальний режим оподаткування відповідно до ст. 209 ПКУ(в редакції, що діяла на 31.12.16).
В зазначених платників повинні перебувати у власності та/або на умовах оренди земельні ділянки, загальна площа яких становить понад 200 га включно станом на 1 січня та які відображені в податковій звітності до 20 лютого поточного року (до 20 лютого поточного року враховується наявність таких ділянок за звітний період попереднього року).
Також вказані платники повинні мати коди згідно з УКТЗЕД постачання (виготовлення) таких груп товарів: живі тварини (код згідно з УКТЗЕД 01); риба і ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні (код згідно з УКТЗЕД 03); молоко та молочні продукти; яйця птиці; натуральний мед; їстівні продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені (код згідно з УКТЗЕД 04); овочі та деякі їстівні коренеплоди і бульби (код згідно з УКТЗЕД 07); їстівні плоди та горіхи; шкірки цитрусових або динь (код згідно з УКТЗЕД 08); зернові культури (код згідно з УКТЗЕД 10); насіння і плоди олійних рослин; інше насіння, плоди та зерна; технічні або лікарські рослини; солома і фураж (код згідно з УКТЗЕД 12).
Наступна категорія платників, у яких таблиця враховується автоматично, – це платники ПДВ, у яких значення показників D і P, розрахованих у порядку, встановленому пунктом 3 Порядку №117, мають такі розміри: D > 0,02, P < P м х 1,4 та обсяг постачання товарів/послуг у податкових накладних та/або розрахунках коригування, складених за останні 12 календарних місяців в Реєстрі, зазначених в таблиці даних платника податку, становить більше 25% загального обсягу операцій з постачання за останні 12 календарних місяців.
Тобто, це платники ПДВ, які одночасно відповідають трьом критеріям: – мають податкове навантаження понад 2%; – податкові зобов’язання з ПДВ поточного місяця не перевищують на 40% максимальне податкове зобов’язання з ПДВ за останні 12 календарних місяців; – обсяг постачання зазначених у таблиці товарів (послуг) із зареєстрованих ПН/ РК, складених за останні 12 календарних місяців, становить понад 25% загального обсягу постачання за останні 12 календарних місяців.
Зазначений порядок передбачений “Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних”, затвердженим постановою КМУ від 21.02.2018 № 117.

До уваги платників ПДВ Як подати таблицю даних платника податку? Практичні поради
Платник ПДВ має право подати до фіскальної служби таблицю даних платника податку за встановленою формою згідно з додатком 3 до “Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних”.
Таблиця подається в електронній формі засобами електронного зв’язку.
Її можна подати ще до факту зупинення, якщо вона буде врахована, то у подальшому податкові накладні будуть зареєстровані.
Зверніть увагу, що Таблиця даних платника податку обов’язково подається із поясненням.
У ньому зазначаються види економічної діяльності, а також продукція, яка використовується та виготовляється при здійсненні діяльності, із можливим посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Також доцільно надати копії документів, що підтверджують діяльність платника ПДВ.
Отже, Таблиця заповнюється наступним чином:
– у графі “Код згідно з КВЕД ДК 009:2010” зазначаються види економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності (КВЕД ДК 009:2010). При цьому цей код потрібно вказувати в кожному рядку;
– у графі “Код згідно з УКТ ЗЕД/ДК 016-2010 (придбання (отримання) товарів/послуг)” вказуються коди товарів згідно з УКТ ЗЕД або коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДК 016-2010) (далі – ДКПП), що на постійній основі придбаваються (отримуються) платником податку.
Кожний код УКТ ЗЕД (що відповідає певному товару) зазначається в окремому рядку навпроти рядка, у якому зазначений вид діяльності;
– у графі “Код згідно з УКТ ЗЕД/ДК 016-2010 (постачання (виготовлення) товарів/послуг” записуються коди товарів згідно з УКТ ЗЕД або коди послуг згідно з ДКПП, що на постійній основі постачаються (виготовляються) платником податку.
Одночасне заповнення граф щодо придбання (отримання) і постачання (виготовлення) в одному рядку Таблиці не допускається.
Коди послуг згідно з ДКПП у Таблиці мають містити від 5 до 14 символів.
Таблиця даних платника податку із поясненнями розглядається комісіями регіонального рівня протягом 5 робочих днів після дня її отримання.
Відповідне рішення (врахування або неврахування таблиці) протягом операційного дня стає доступним платнику податку в електронному кабінеті.
Зазначений порядок передбачений п. 29 – 38 “Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних”, затвердженого постановою КМУ від 21.02.2018 № 117.

Платник ПДВ планує здійснювати новий вид діяльності. Як заповнити таблицю даних?
Щоб запобігти блокуванню податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН, платник ПДВ має право подати до ДФС таблицю даних платника податку за встановленою формою згідно з додатком З до «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Таблиця даних платника податку подається виключно в електронній формі засобами електронного зв’язку, визначеними ДФС.
Відомості щодо засобів електронного зв’язку ДФС, якими може подаватися таблиця даних платника податку, ДФС розміщує на своєму офіційному веб-сайті.
У Таблиці даних платника податку зазначаються:
– види економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності (КВЕД ДК 009:2010);
– коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються (виготовляються) та/або придбаваються (отримуються) платником податку;
– коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДК 016-2010), що постачаються (виготовляються) та/або придбаваються платником податку.
Таблиця даних платника ПДВ подається із поясненням, в якому зазначається діяльність, із можливим посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Якщо платник ПДВ починає здійснювати новий вид діяльності, то Таблиця даних платника податку заповнюється і подається в зазначеному порядку, в тому числі з поясненням, в якому зазначається діяльність, з можливим посиланням на податкову і іншу звітність платника податків.
Зазначена норма передбачена п. 29-31 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою КМУ від 21.02.2018 № 117.

Важливо знати Використання РРО підприємцями – платниками єдиного податку
Підприємці, які сплачують єдиний податок, мають право здійснювати розрахунки без застосування реєстраторів розрахункових операцій (РРО) з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій при здійсненні роздрібної торгівлі продовольчими товарами (крім підакцизних товарів).
РРО не застосовуються платниками єдиного податку:
– першої групи;
– другої і третьої груп (фізичні особи – підприємці) незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1 млн. грн.
У разі перевищення в календарному році обсягу доходу понад 1 млн. грн., застосування РРО для такого платника єдиного податку є обов’язковим.
Разом з тим, ці норми не поширюються на платників єдиного податку, які здійснюють реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення.
Постановою КМ України від 16.03.2017 № 231 затверджено “Перелік груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, в цілях застосування реєстраторів розрахункових операцій”.
Перелік містить 8 груп.
Нагадаємо, з 01 січня 2019 року на підставі змін, внесених Законом №2628, фізичні особи – підприємці другої – четвертої груп при реалізації лікарських засобів та виробів медичного призначення незалежно від обсягу доходу протягом календарного року повинні застосовувати РРО.
Вироби медичного призначення – це будь-який інструмент, апарат, прилад, пристрій, програмне забезпечення, матеріал або інший виріб, призначені для діагностики, лікування, профілактики організму людини та (або) забезпечення таких процесів (абз. 13 ст. 2 Закону України від 06.07.1995 № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»).
Лікарський засіб – це будь-яка речовина або комбінація речовин (одного або декількох активних фармацевтичних інгредієнтів (далі – АФІ) та допоміжних речовин)), що має властивості та призначена для лікування або профілактики захворювань у людей, чи будь-яка речовина або комбінація речовин (одного або декількох АФІ та допоміжних речовин), яка може бути призначена для запобігання вагітності, відновлення, корекції чи зміни фізіологічних функцій у людини шляхом здійснення фармакологічної, імунологічної або метаболічної дії або для встановлення медичного діагнозу (абз. 2 ст. 2 Закону України від 04.04.1996 № 123/96-ВР «Про лікарські засоби»).
Отже, платники єдиного податку 2-ї і 3-ї груп, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі при продажу товарів (наданні послуг), зобов’язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки через зареєстровані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів у разі:
– перевищення в календарному році незалежно від обраного виду діяльності обсягу доходу понад 1 млн. гривень;
– здійснення реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, незалежно від групи єдиного податку та обсягу річного доходу;
– здійснення реалізації лікарських засобів та виробів медичного призначення незалежно від групи єдиного податку та обсягу річного доходу;
– здійснення роздрібної торгівлі підакцизних товарів, у тому числі пивом у пляшках і бляшанках.
Зазначена норма передбачена п. 296.10 ст. 296 ПКУ, п. 1 «Переліку окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій», затвердженого постановою КМУ від 23.08.2000 № 133.

Здійснення незалежної професійної діяльності Як сплачувати єдиний внесок та подавати звіт?
Особи, які провадять незалежну професійну діяльність, нараховують ЄВ у розмірі 22% на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб.
Такі платники зобов’язані сплачувати ЄВ, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується ЄВ.
Базою нарахування ЄВ для осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, є сума доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню ПДФО.
При цьому сума ЄВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць (у 2019 році – 918, 06 грн.).
У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному кварталі або окремому місяці звітного кварталу, сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску (у 2019 році – 918, 06 грн.).
Особи, які провадять незалежну професійну діяльність, самі за себе формують та подають до фіскальних органів Звіт один раз на рік до 01 травня року, наступного за звітним періодом. Звітним періодом для таких осіб є календарний рік.
Такі особи подають Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого ЄВ, за формою таблиці 1 додатку 5 до Порядку від 14.04.2015 № 435.
Звіт подається за формою № Д5 із зазначенням типу форми «початкова».
Особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов’язані подавати самі за себе Звіт незалежно від того, чи ведуть вони підприємницьку діяльність.
Остаточний розрахунок щодо нарахування та сплати ЄВ особами, які провадять незалежну професійну діяльність, здійснюється до 01 травня року, наступного за звітним.
Зазначена норма передбачена Закону № 2464, Порядком № 435.

ІІІ.Інформація для підприємців та громадян
Чи має право скористатись податковою знижкою за навчання дитини один із батьків, який фактично здійснив оплату за її навчання, якщо договір укладений між навчальним закладом та дитиною, квитанції на оплату оформлені на ім`я дитини, при цьому дитина впродовж звітного року не працювала ?
Право платника податку на податкову знижку визначені ст. 166 ПКУ.
Членами сім’ї фізичної особи першого ступеня споріднення для цілей розд. IV ПКУ вважаються її батьки, її чоловік або дружина, діти такої фізичної особи, у тому числі усиновлені.
При цьому до податкової знижки включаються фактично здійснені протягом звітного податкового року платником податку витрати, підтверджені відповідними платіжними та розрахунковими документами, зокрема, квитанціями, фіскальними або товарними чеками, прибутковими касовими ордерами, копіями договорів, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і їх покупця (отримувача). При цьому у зазначених документах обов’язково повинно бути відображено вартість таких товарів (робіт, послуг) і строк їх продажу (виконання, надання). .
Відповідно до Закону України від 05.04.2001 № 2346 «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» платник – це особа, з рахунка якої ініціюється переказ коштів або яка ініціює переказ шляхом подання/формування документа на переказ готівки разом із відповідною сумою коштів. Суб’єктами правових відносин, що виникають при здійсненні переказу коштів, є учасники, користувачі (платники, отримувачі) платіжних систем (ст. 5 Закону № 2346). Отже, якщо в документах на переказ коштів в даних платника зазначено дані дитини, то така особа є ініціатором переказу коштів.
Враховуючи викладене вище, не залежно від того працює чи ні дитина, яка за даними документів на переказ коштів здійснювала витрати на навчання, батьки такої дитини не мають право на податкову знижку.

Витрати, дозволені для включення до податкової знижки за 2018 рік
ПІДСТАВА ВИТРАТИ ОБМЕЖЕННЯ
Підпункт 166.3.1 п. 166.3 ст. 166 Кодексу Частина суми процентів, сплачених за користування іпотечним кредитом Житловий будинок (квартира, кімната), що будується чи придбавається, має бути визначений як основне місце проживання
Підпункт 166.3.2 п. 166.3 ст. 166 Кодексу Пожертвування або благодійні внески неприбутковим організаціям Розмір внесків не повинен перевищувати 4 % від суми загального оподатковуваного доходу за звітний рік
Підпункт 166.3.3 п. 166.3 ст. 166 Кодексу Сума коштів, сплачених на користь закладів освіти для компенсації вартості навчання Понесені витрати на користь вітчизняних закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти для компенсації вартості здобуття відповідної освіти такого платника податку та/або члена його сім’ї першого ступеня споріднення
Підпункт 166.3.5 п. 166.3 ст. 166 Кодексу Страхові платежі (внески, премії) за договорами довгострокового страхування життя та пенсійні внески в рамках недержавного пенсійного забезпечення Понесені витрати у 2018 році не повинні перевищувати (у розрахунку за кожний з повних чи не повних місяців звітного податкового року, протягом яких діяв договір страхування):
при страхуванні платника податку – 2470,0 грн.;
при стахуванні члена сім’ї платника податку першого ступеня споріднення – 1235,0 грн.
Абзац другий пп. 166.3.6 п. 166.3 ст. 166 Кодексу Суми витрат на оплату допоміжних репродуктивних технологій Включається сума витрат не більше ніж сума, що дорівнює третині доходу у вигляді заробітної плати за звітний податковий рік
Абзац третій пп. 166.3.6 п. 166.3 ст. 166 Кодексу Суми витрат на оплату державних послуг, пов’язаних з усиновленням дитини, включаючи сплату державного мита Обмежень не встановлено
Підпункт 166.3.7 п. 166.3 ст. 166 Кодексу Суми коштів, сплачених у зв’язку з переобладнанням транспортного засобу Витрати, пов’язані з переобладнанням транспортних засобів, що належить платнику податків, з використанням у вигляді палива моторного сумішевого, біоетанолу, біодизелю, стиснутого або скрапленого газу, інших видів біопалива. При цьому транспортний засіб, що переобладнаний, повинен бути перереєстрований у відповідних органах.
Підпункт 166.3.8 п. 166.3 ст. 166 Кодексу Суми витрат на сплату видатків на будівництво (придбання) доступного житла, визначеного законом, у тому числі на погашення пільгового іпотечного житлового кредиту, наданого на такі цілі, та процентів за ним Понесені витарати за державними програмами будівництва (придбання) доступного житла
Підпункт 166.3.9 п. 166.3 ст. 166 Кодексу Суму коштів у вигляді орендної плати за договором оренди житла (квартири, будинку), оформленим відповідно до вимог чинного законодавства, фактично сплачених платником податку, який має статус внутрішньо переміщеної особи. Платник податку має право скористатися знижкою виключно за умови, що він та/або члени його сім’ї першого ступеня споріднення:
не мають у власності придатної для проживання житлової нерухомості, розташованої поза межами тимчасово окупованої території України;
не отримують передбачених законодавством України бюджетних виплат для покриття витрат на проживання.
Розмір такої знижки не може перевищувати (у розрахунку на календарний рік) 30 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного (податкового) року.

Про декларування доходів з оренди майна
Орендодавцю, який здає квартиру фізичним особам і не є підприємцем, кожного кварталу протягом 40 днів необхідно нарахувати та сплатити податок на доходи фізичних осіб за ставкою – 18% та 1,5% військового збору.
Сума отриманого доходу, сплаченого протягом року податку та нарахованого податкового зобов’язання за результатами такого року, відображаються орендодавцем у річній податковій декларації. Така декларація подається до 1 травня року, що настає за звітним, до податкової інспекції за адресою платника податку.
Слід зазначити, що нотаріуси, у разі нотаріального посвідчення договору оренди, зобов‘язані надіслати інформацію про такий договір до відповідного органу фіскальної служби за адресою орендодавця.
З 1 січня в Україні стартувала чергова кампанія з декларування доходів фізичних осіб. Кожен із декларантів має право отримати у Центрі обслуговування платників за місцем свого проживання безоплатну консультацію щодо порядку заповнення декларацій і допомогу в її заповненні.

Порядок оподаткування при отриманні майна у дарунок від членів сім’ї дарувальника першого та другого ступенів споріднення
Якщо у 2018 році фізична особа отримала у спадщину (дарунок) від членів сім’ї першого та другого ступенів споріднення нерухоме майно, то дохід у вигляді вартості цього майна не оподатковується.
Тобто об’єкти спадщини, що успадковується членами сім’ї спадкодавця першого та другого ступенів споріднення оподатковується за нульовою ставкою податку на доходи фізичних осіб. При цьому членами сім’ї фізичної особи першого ступеня споріднення вважаються її батьки, чоловік або дружина, діти, у тому числі усиновлені. А членами сім’ї фізичної особи другого ступеня споріднення вважаються її рідні брати та сестри, її баба та дід з боку матері і з боку батька, онуки.
Разом з тим, слід зазначити, що для застосування зазначеного порядку оподаткування між обдарованим та дарувальником повинен бути укладений договір відповідно до норм ЦКУ.
У такому випадку подавати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи (далі – річна податкова декларація) не потрібно, але за відсутності інших підстав, коли подання декларації є обов’язковим. Наприклад, платник податку отримав доходи від продажу корпоративних прав підприємства та отримав у спадщину нерухоме майно, то в такому випадку річну податкову декларацію необхідно подати.
Оподаткування доходу, отриманого платником податку в результаті прийняття ним у спадщину чи дарунок коштів, майна, майнових чи немайнових прав здійснюється у порядку, встановленому ст. 174 ПКУ. Останній день подання декларації за 2018 рік для громадян, які зобов’язані подати декларації – 2 травня 2019 року.

Здаєте квартиру в оренду – задекларуйте свій дохід
Якщо фізична особа-орендар нерухомого майна не є субєктом господарювання, то відповідальним за нарахування та сплату (перерахування) податку до бюджету є орендодавець (п.п. 164.2.5 п. 164.2 ст. 164 та п.п. 170.1.5 п. 170.1 ст. 170 Кодексу).
При цьому такий орендодавець самостійно нараховує та сплачує податок до бюджету в строки, встановлені для квартального звітного (податкового) періоду. А саме: протягом 40 календарних днів, після останнього дня такого звітного (податкового) кварталу. Сума отриманого доходу, сума сплаченого протягом звітного податкового року податку та податкового зобовязання за результатами такого року відображаються у річній податковій декларації про майновий стан і доходи.
Податкова декларація про майновий стан і доходи, отримані громадянами у 2018 році, подається до 2 травня 2019 року включно. ДФС автоматизувала заповнення форми № 1-ОПП про осіб, відповідальних за бухоблік.
Обов’язок подання до контролюючих органів відомостей стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юридичної особи, її відокремлених підрозділів, встановлений п.66.4 ст.66 ПКУ. Такі відомості платники податків – юридичні особи та їх відокремлені підрозділи зобов’язані подати контролюючому органу у 10-денний строк з дня взяття їх на облік чи виникнення змін в облікових даних платників податків.
Платники податків – юридичні особи та їх відокремлені підрозділи можуть подати в електронному вигляді відомості стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку. Для цього до контролюючого органу подається заява за формою №1-ОПП з позначкою «Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку».
Така заява може бути подана юридичною особою або її відокремленим підрозділом через приватну частину (особистий кабінет) Електронного кабінету. Для цього в приватній частині Електронного кабінету необхідно в режимі «Ведення звітності» обрати Заява №1-ОПП (ф. № 1-ОПП) (J1312101). При цьому в заяві за ф.№1-ОПП необхідно заповнити тільки розділ 10 з даними про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку (реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта, прізвища, ім’я та по батькові, дату призначення
та контактні телефони), підписати та надіслати таку заяву.
Заява за ф.№1-ОПП опрацьовується повністю в автоматичному режимі та результат опрацювання заяви за ф.№1-ОПП відображається у Квитанції №2, яку можливо переглянути в режимі «Вхідні/вихідні документи».
Крім того, дані про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку, відображаються в режимі «Облікові дані платника» Електронного кабінету.

Фіскали можуть позбавити «спрощенців-боржників» свідоцтва платника єдиного податку
Однією із підстав для анулювання реєстрації платника єдиного податку за рішенням контролюючого органу є несплата впродовж двох послідовних кварталів податкового боргу, що виник у платника єдиного податку.
Таким чином, платник єдиного податку, в якого виник податковий борг у поточному кварталі, впродовж наступних двох кварталів має можливість сплатити цей податковий борг. У разі його несплати такому платнику податків анулюється реєстрація в останній день другого із двох послідовних кварталів.
Також, у разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення перевірок порушень платником єдиного податку вимог, встановлених главою І Розділу ХІV ПКУ, анулювання реєстрації платника єдиного податку проводиться за рішенням такого органу, прийнятим на підставі акта перевірки, з першого числа місяця, наступного за кварталом, в якому допущено порушення.
Своєю чергою, платники єдиного податку, які мають податковий борг на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів, зобов’язані самостійно перейти на сплату інших податків і зборів.
Наразі фіскали проводять відповідну роботу– і у разі непогашення боргу цим підприємцям буде анульовано свідоцтво платника єдиного податку і переведено їх на загальну систему оподаткування з відповідною сплатою податків.
Рекомендуємо платникам єдиного податку час від часу звірятись щодо стану розрахунків із бюджетом щоб негадано не отримати рішення про виключення з реєстру платників єдиного податку. До речі це можна робити он-лайн оскільки функція переглянути стан розрахунків з бюджетом присутня в електронному сервісі “Електронний кабінет платника” https://cabinet.sfs.gov.ua/

Порядок отримання «ідентифікаційного коду» для дитини у Державному реєстрі фізичних осіб
Згідно з п. 70.5 ст. 70 ПКУ та п. 1 розділу VII Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків. від 29.09.2017 р. № 822 фізична особа незалежно від віку (як резидент, так і нерезидент), яка не включена до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків, зобов’язана особисто або через представника подати до відповідного контролюючого органу облікову картку фізичної особи – платника податків за формою № 1ДР (Облікова картка № 1ДР), яка є водночас заявою для реєстрації у Державному реєстрі, та пред’явити документ, що посвідчує особу, який містить необхідні для реєстрації реквізити (прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), дату народження, місце народ¬ження, місце проживання, громадянство).
У фіскальному відомстві звертають увагу, пунктом 4 розділу VII Положення № 822 передбачено, що Облікові картки № 1ДР малолітніх осіб (до 14 років) подаються одним із батьків (усиновителем, опікуном, піклувальником) за наявності свідоцтва про народження дитини та документа, що посвідчує особу одного із батьків (усиновителя, опікуна, пік¬лувальника). Якщо свідоцтво про народження дитини видано не українською мовою, необхідно подати засвідчений у встановленому законодавством порядку переклад такого свідоцтва українською мовою (після пред’явлення повертається) та його копію.
У разі виникнення необхідності у реєстрації в Державному реєстрі малолітніх осіб, які залишилися без піклування батьків та стосовно яких не прийнято рішення про встановлення опіки (піклування), документи на проведення реєстрації подаються представником органу опіки і піклування з документальним підтвердженням особи представника та його повноважень за наявності свідоцтва про народження.
Відповідно до п. 6 розділу ІІІ Положення № 822 громадяни України документи для проведення реєстрації у Державному реєстрі подають до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання), а ті, які тимчасово перебувають за межами населеного пункту проживання або не мають постійного місця проживання в Україні, — до будь-якого контролюючого органу.
Слід знати, реєстрація фізичної особи у Державному реєстрі здійснюється протягом трьох робочих днів від дня подання до контролюючого органу Облікової картки № 1ДР.
У разі виявлення недостовірних даних або помилок у поданій Обліковій картці № 1ДР щодо внесення прізвища, імені, по батькові, дати чи місця народження, місця проживання тощо фізичній особі може бути відмовлено у реєстрації (у разі неможливості виправлення недостовірних даних або помилок у встановлений строк) або продовжено строк реєстрації до 10 робочих днів.
За зверненням фізичної особи, її представника контролюючий орган видає документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі (картка платника податків), відповідно до порядку, визначеного Положенням № 822.
Документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі малолітньої особи, видається одному з батьків (усиновителю, опікуну, піклувальнику) за наявності свідоцтва про народження дитини та документа, що посвідчує особу одного з батьків (усиновителя, опікуна, піклувальника), протягом трьох робочих днів з дня звернення до контро¬люючого органу за місцем проживання фізичної особи та може бути продов¬жено до п’яти робочих днів у разі звернення до іншого контролюючого органу.
У регіональному фіскальному відомстві акцентують, статтею 21 Закону № 5492 визначено, що кожен громадянин України, який досяг 14-річного віку, зобов’язаний отримати паспорт громадянина України. Відповідно до частини сьомої цієї статті до паспорта громадянина України вноситься інформація, зокрема, про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків.

Підприємець – платник ЄП не застосовує РРО. Які документи необхідно надавати при продажу товарів (послуг)?
Підприємець – платник єдиного податку зобов’язаний надати покупцю товарів (послуг) за його вимогою чек, накладну або інший письмовий документ, що засвідчує передавання прав власності на них від продавця до покупця. Зазначена норма передбачена Законом № 265.