Новини Лозівської ОДПІ від 29.03.2017

І. Інформація щодо діяльності Лозівської ОДПІ та органів ДФС України

До уваги платників податків!

ДФС України повідомляє про припинення супроводження програмного забезпечення «Система формування та подання до органів ДФС засобами телекомунікаційного зв’язку податкової звітності, податкових накладних та реєстрів податкових накладних в електронному вигляді» у зв’язку з дублюванням характеристик зі Спеціалізованим клієнтським програмним забезпеченням для формування та подання звітності до «Єдиного вікна подання електронної звітності».

За функціональністю Спеціалізоване клієнтське програмне забезпечення для формування та подання звітності до «Єдиного вікна подання електронної звітності» має додатково можливість формувати і відправляти статистичну звітність та звітність до Пенсійного фонду та можливість накладання електронного цифрового підпису.

 

Електронним кабінетом платника скористалися 6,4 млн. осіб

Станом на 22 березня 2017 року кількість користувачів відкритої частини Електронного кабінету платників податків складає 6,4 млн. осіб. З них ідентифіковані в особистому кабінеті 333,3 тис. суб’єктів господарювання та 116,5 тис. громадян. 

Популярний Електронний кабінет не лише в Україні. Ним користуються платники з 70 країн світу. Серед лідерів, окрім України, США, Мексика, Нідерланди,Туркменістан, Азербайджан та інші.

В Україні ж найактивніше використовують можливості ЕКП платники з Києва, Харкова, Дніпра, Львова, Одеси тощо.

Електронний кабінет платника надає майже повний спектр послуг як для суб’єктів господарювання, так і громадян. Для роботи з кабінетом не потрібно встановлювати спеціалізованого програмного забезпечення, оскільки він працює як за допомогою персональних комп’ютерів, так і смарт-пристроїв, підключених до мережі Інтернет.  

Платники – користувачі Електронного кабінету мають можливість в он-лайн режимі отримати інформацію з понад 10 реєстрів, зокрема, Реєстру платників податку на додану вартість, Реєстру платників єдиного податку, Реєстру осіб, які здійснюють операції з товарами тощо.

Вхід до Електронного кабінету платника здійснюється за адресою: http://cabinet.sfs.gov.uaа також через офіційний веб-портал ДФС.

 

Через Електронний кабінет платника направлено понад 130 тис. запитів про суми виплачених доходів та утриманих податків

З початку року все більше громадян використовують можливості Електронного кабінету платника, який став ефективною допомогою під час деклараційної кампанії. За потребою громадяни можуть отримати відомості про зазначені суми за останні три роки (поквартально). Середня тривалість обробки такого запиту складає до 1 год. Тобто, оперативно, не відвідуючи ЦОП громадяни можуть отримати необхідну їм інформацію для заповнення своєї декларації.

У відкритій частині Електронного кабінету розміщено саму декларацію, яку платники можуть заповнити, зберегти та роздрукувати. А вже скориставшись особистим кабінетом фізичні особи можуть подати декларацію про майновий стан і доходи в електронному вигляді з використанням електронного цифрового підпису.

Крім цього через Електронний кабінет платника  можна направити електронного листа до органів ДФС, отримати доступ до публічної інформації та переглянути стан своїх розрахунків з бюджетом.

Нагадаємо, що цьогорічна деклараційна кампанія триватиме до 3 травня. Саме цей день у 2017 році є останнім строком для подання податкових декларацій громадянами та особами, які проводять незалежну професійну діяльність. 

 

Спадкоємців другого ступеня спорідненості звільнено від ПДФО

З 25.03.2017 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування спадщини» від 23.02.2017 р. № 1910-VIII.

Нововведеннями передбачено:

  • звільнення від обкладення ПДФО спадщини, яку успадковують рідні брати та сестри, баба та дід із боку матері та з боку батька, онуки такої фізичної особи, тобто особи другого ступеня споріднення. До змін звільнення застосовувалося лише до першого ступеня споріднення;
  • звільнення спадкоємців 1 та 2 ступенів споріднень від обов’язку визначати оціночну вартість об’єктів спадкування з метою оподаткування;
  • обов’язок оподатковувати дарунки юросіб і ФОП як додаткове благо.

Закон застосовується до доходів, отриманих починаючи з 01.01.2017 р. платником податків у вигляді спадщини/дарунка.

 

Нові трудові штрафи застосовуються за правопорушення, які вчинені з 2017 року

або якщо є триваючими

Штрафи за порушення законодавства про працю, які передбачено ст. 265 КЗпП,  напряму залежать від розміру мінзарплати на момент виявлення порушення, що у 2017 році зросла вдвічі — до 3200 грн.

З 1 січня 2017 року в ст. 265 КЗпП додали ще 2 штрафи:

  • за недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні3-кратний розмір мінзарплати — 9600 грн;
  • якщо після недопущення до перевірки контролери виявили фактичний допуск до роботи без оформлення (чи оформлення неповної занятості в разі роботи повний час) — 100-кратний розмір мінзарплати — 320 000 грн.

Штрафні санкції можуть бути застосовані за правопорушення, учинені після набрання чинності змінами, унесеними до ст. 265 КЗпП, або правопорушення, які були вчинені раніше, але є триваючими.

Лист Держпраці від 04.01.2017 р. № 57/4.1/4.1-ДП-17

 

Якщо припинено договір про визнання електронних документів

У разі припинення договору про визнання електронних документів із підстав, визначених законом, платник податків має право до складення нового подавати податкову звітність особисто платником податків або вповноваженою на це особою абопоштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення.

Нагадаємо! Договір набирає чинності з моменту підписання сторонами та діє до закінчення строку чинності посилених сертифікатів відкритих ключів.

 

Місцева рада надала багатодітній родині автомобіль – які податкові наслідки

  Відповідно до п.п. 165.1.1 ст. 165 ПКУ до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються такі доходи, як сума державної та соціальної матеріальної допомоги, державної допомоги у вигляді адресних виплат та надання соціальних і реабілітаційних послуг відповідно до закону, житлових та інших субсидій або дотацій, компенсацій (включаючи грошові компенсації інвалідам, на дітей-інвалідів при реалізації індивідуальних програм реабілітації інвалідів, суми допомоги по вагітності та пологах), винагород і страхових виплат, які отримує платник податку з бюджетів та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування та у формі фінансової допомоги інвалідам з Фонду соціального захисту інвалідів згідно із законом.

Якщо органом місцевого самоврядування (сільською, селищною, міською радою) на виконання наданих їй Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноважень затверджується програма соціально – економічного розвитку чи цільова програма з інших питань місцевого самоврядування, в якій передбачено надання матеріальної допомоги багатодітній сім’ї для забезпечення її автомобілем за рахунок коштів місцевого бюджету, то вартість такого автомобіля не підлягає оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб на підставі п.п. 165.1.1 ПКУ.

Якщо ні (програму не затверджено, відповідне рішення ради про надання допомоги за рахунок коштів місцевого бюджету відсутнє) – вартість автомобіля оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18% та військовим збором за ставкою 1,5%.

 

Сільгоспвиробникам подовжено термін для надання заяви про внесення до Реєстру отримувачів бюджетної дотації за лютий

Постановою Кабміну від 22.03.2017р. № 178 щодо виплати бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників подовжено термін подання Заяви про сільгоспвиробника до Реєстру отримувачів бюджетної дотації  за результатами лютого 2017 року до 1 квітня 2017 року.

Ці підприємства повинні відповідати наступним умовам:  станом на 31 грудня 2016 р. були внесені до реєстру  суб’єктів спецрежиму ПДВ у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства відповідно до ст. 209 ПКУ і станом на 1 березня 2017 р. зареєстровані як платники ПДВ та провадили види діяльності, визначені у пункті 161.3 статті 161 Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України»

Детальніше у листі ДФС України від 24.03.2017  № 7375/7/99-99-08-01-01-17

 

ІІ. Інформація для бухгалтерів

Нюанси заповнення заяви на анулювання платника акцизного податку

Виключення платника податку з реєстру платників здійснюється, зокрема, якщо відповідна особа подає реєстраційну заяву про анулювання реєстрації при припиненні діяльності з реалізації пального. Така заява надсилається у порядку, встановленому для реєстрації, та розглядається протягом 3 робочих днів після її подання. У такому разі датою анулювання реєстрації платника податку є дата виключення з реєстру платників.

Форма заяви про анулювання реєстрації при припиненні діяльності з реалізації пального тотожна формі заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального, що затверджена наказом Мінфіну від 25.02.2016 р. №218.

При цьому при заповненні заяви у графі 2 «Дія» ставиться позначка «Анулювання реєстрації», а графа 5 «Відомості про пункти (склади, комплекси, станції, інші об’єкти) реалізації пального» не заповнюється.

 

Для окремих категорій платників з 2017 року встановлено податкові канікули

На період до 31 грудня 2021 року встановлено нові податкові канікули із запровадженням ставки податку у розмірі 0 відсотків.  Це нововведення буде застосовуватись для платників податку на прибуток, у яких річний дохід, визначений за правилами бухгалтерського обліку за останній річний звітний період, не перевищує 3 млн. грн. та розмір нарахованої за кожний місяць звітного періоду заробітної плати (доходу) кожному з працівників, які перебувають з платником податку у трудових відносинах, є не меншим як дві мінімальні заробітні плати, та які відповідають одному із визначених критеріїв:

утворені в установленому законом порядку після 01 січня 2017 року;

діючі, у яких протягом трьох послідовних попередніх років (або протягом усіх попередніх періодів, якщо з моменту їх утворення пройшло менше трьох років) щорічний обсяг доходів задекларовано в сумі, що не перевищує трьох мільйонів гривень, та у яких середньооблікова кількість працівників протягом цього періоду становила від 5 до 20 осіб;

які були зареєстровані платниками єдиного податку в установленому законодавством порядку в період до 01 січня 2017 року та у яких за останній календарний рік обсяг виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) становив до трьох мільйонів гривень та середньооблікова кількість працівників становила від 5 до 50 осіб.

Докладніше у листі ДФС України від 08.02.2017 № 2991/7/99-99-15-02-01-17.

 

Про умови звільнення від оподаткування ПДВ операцій з безоплатної передачі майна

Податковий кодекс визначає, що постачання товарів/послуг включає в себе безоплатну передачу майна іншій особі, постачання послуг іншій особі на безоплатній основі. Таким чином операція із безоплатної передачі майна з балансу платника податку на баланс іншого платника є операцією з постачання такого майна, яка є об’єктом оподаткування ПДВ.

Водночас такі операції звільняються від оподаткування ПДВ у разі безкоштовної передачі з балансу платника податку на баланс іншого платника індивідуально визначеного майна за умови дотримання вимог пп. 197.1.16 ст. 197 ПКУ та  застосовується за умови одночасного виконання таких вимог: передаватись повинен об’єкт будь-якої форми власності; передача повинна здійснюватися на безоплатній основі; операція повинна здійснюватися між двома платниками ПДВ або між двома юридичними особами; передача повинна відбуватися виключно у державну чи комунальну власність; операція повинна здійснюватися на підставі прийнятого відповідного рішення Уряду, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.

 

Правила для формування доходів та видатків для неприбуткових установах (організацій)

Неприбуткові підприємства, установи та організації подають Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 17.06.2016 №553 (професійні спілки, їх об’єднання та організації профспілок, утворені в порядку, визначеному законом, звітують у разі порушень п. 133.4 ст. 133 ПКУ).

У рядках 1.1-1.16 Звіту відображаються доходи, одержані неприбутковими організаціями, а у рядках 2.1-2.6 Звіту – суми видатків. При цьому у зазначених рядках показники заповнюються з урахуванням особливості діяльності неприбуткової організації відповідно до закону, що регулює діяльність такої неприбуткової організації.

Формування доходів та видатків, що зазначаються у рядках 1.1-1.16 та 2.1-2.6 Звіту, здійснюється за правилами бухгалтерського обліку, тобто в момент їх виникнення незалежно від дати надходження або сплати коштів.

 

Щоб правильно «спрощенцю» відмовитися від ПДВ

Анулювання реєстрації платника ПДВ може здійснюватися за заявою платника податку або за самостійним рішенням відповідного контролюючого органу (ст.. 184 ПКУ).

Юридична особа – платник єдиного податку 3 групи, яка з початку року обрала ставку єдиного податку у розмірі 3%, що передбачає сплату ПДВ, та якій протягом звітного кварталу було анульовано реєстрацію платника ПДВ, застосовує у такому звітному кварталі ставку єдиного податку у розмірі 3% та не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу зобов’язана подати заяву щодо переходу на сплату єдиного податку за ставкою у розмірі 5%, що передбачає включення ПДВ до складу єдиного податку, або заяву щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування.

Коли вік автомобіля досягнув п’яти років

Платниками транспортного податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які мають зареєстровані в Україні власні легкові автомобілі, що є об’єктами оподаткування. Об’єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п’яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (п.п. 267.2.1 п. 267.2 ст. 267 ПКУ).

Платники податку – юридичні особи самостійно обчислюють суму податку станом на 1 січня звітного року і до 20 лютого цього ж року подають контролюючому органу за місцем реєстрації об’єкта оподаткування декларацію з транспортного податку з розбивкою річної суми рівними частками поквартально.  При спливі п’ятирічного віку легкового автомобіля протягом звітного року податок сплачується за період з 1 січня цього року до початку місяця, наступного за місяцем, в якому вік такого автомобіля досяг (досягне) п’яти років (п.п 267.6.7 п. 267.6 ст. 267 ПКУ).

 

ПДВ нюанси при списанні товарів, які втратили товарний вигляд

При списанні в межах норм природного убутку товарів, при придбанні яких суми ПДВ були віднесені до податкового кредиту та які втратили товарний вигляд, податкові зобов’язання платником ПДВ не нараховуються (за умови, що вартість таких товарів включається до вартості готової продукції, яка підлягає оподаткуванню). В інших випадках — ПДВ нараховується за основною ставкою.

Якщо такі товари списуються понад норми їх природного убутку, в зв’язку з чим вони не можуть бути використані в межах господарської діяльності платника ПДВ, то не пізніше останнього дня звітного періоду, в якому відбувається їх списання, платник податку зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання та скласти не пізніше останнього дня звітного періоду і зареєструвати в ЄРПН в терміни, встановлені ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, — у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися, зокрема, в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

 

Про реальність здійснення господарської операції

Під час вирішення спорів щодо правомірності формування платниками податків своїх даних податкового обліку, зокрема, якщо предметом спору є достовірність первинних документів і підтвердження інших обставин реальності відображених у податковому обліку господарських операцій, варто виходити з таких моментів:

1. Висновок про реальність господарської операції повинен бути результатом належного аналізу зібраних у справі доказів.

2. Необов’язково, аби економічний ефект від операції спостерігався негайно після її вчинення. Не виключено, що такий ефект настане в майбутньому. Також не виключено, що внаслідок об’єктивних причин економічний ефект може не настати взагалі. Зокрема операція може виявитися збитковою, і це є один із варіантів нормального перебігу подій під час провадження господарської діяльності.

Проте з визначеного ПКУ поняття ділової мети випливає, що обов’язково повинен бути намір платника податків отримати відповідний економічний ефект, тобто господарська операція, принаймні теоретично (за умови досягнення поставлених завдань), має передбачати можливість приросту чи збереження активів або їх вартості.

Якщо ж та чи інша операція не зумовлена розумними економічними причинами (позбавлена ділової мети), то такі операції не є вчиненими в межах господарської діяльності, а отже — їх наслідки, не зумовлені діловою метою, не підлягають відображенню в податковому обліку.

3. Сама по собі наявність або відсутність окремих документів не може бути підставою для висновків про відсутність господарської операції та відмови у формуванні податкового кредиту, якщо з інших даних убачаються зміни в структурі активів і зобов’язань, власному капіталі підприємства у зв’язку з його господарською діяльністю.

Наявність формально оформлених (складених) первинних документів і/або сплати грошових коштів не може слугувати підставою для формування податкового кредиту за відсутності факту придбання товару.

Докладніше у листі ДФС  від 21.11.2016 р. № 20011/5/99-99-10-01-16.

 

ІІІ. Лозівська ОДПІ: інформація для підприємців та громадян

Сплата ПДФО при ліквідації підприємця

Фізичні особи, стосовно яких проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця за її рішенням, подають податкову декларацію за останній звітний період, в якій відображаються виключно доходи від проведення підприємницької діяльності, протягом 30 календарних днів з дня проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності.

При цьому,  останнім звітним періодом є період з дня, наступного за днем закінчення попереднього базового податкового (звітного) періоду до останнього дня календарного місяця, в якому проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності .

Платник податків зобов’язаний самостійно сплатити суму податкового зобов’язання, зазначену у поданій ним податковій декларації про майновий стан і доходи, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого ПКУ для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених ПКУ.

 

Нарахований чи виплачений дохід має місце у податковій декларації

Форма податкової декларації про майновий стан і доходи затверджена наказом Мінфіну від 02.10.2015 №859. У гр. 3 розділу II «Доходи, які включаються до загального річного оподатковуваного доходу» податкової декларації про майновий стан і доходи вказується сума річного оподатковуваного доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платника податку протягом звітного періоду, з урахуванням податків і внесків, які відповідно до закону утримуються з таких доходів.

На вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, платники податку зобов’язані пред’являти документи і відомості, пов’язані з виникненням доходу або права на отримання податкової знижки, обчисленням і сплатою податку, та підтверджувати необхідними документами достовірність відомостей, зазначених у податковій декларації з цього податку.

При цьому особи, які відповідно до ПКУ мають статус податкових агентів, зобов’язані подавати на вимогу платника податку відомості про суму виплаченого на його користь доходу, суму застосованих соціальних податкових пільг та суму утриманого податку (п.п. «в» п. 176.2 ст. 176 ПКУ).

Враховуючи вищевикладене, при заповненні податкової декларації про майновий стан і доходи у розділі II «Доходи, отримані протягом звітного (податкового) року» фізична особа зазначає суму нарахованих податковим агентом доходів у вигляді заробітної плати та орендної плати. 

 

Тимчасово припинена діяльність підприємця не звільняє від сплати земельного податку

Платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, а об’єктами оподаткування – земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні, та земельні частки (паї), які перебувають у власності.

Платники єдиного податку звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на майно (в частині земельного податку), крім земельного податку за земельні ділянки, що не використовуються платниками єдиного податку першої – третьої груп для провадження господарської діяльності (п.п. 4 п. 297.1 ст. 297 ПКУ).

Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» та іншими нормативно-правовими актами не передбачено тимчасове припинення підприємницької діяльності. Тобто при припиненні господарської діяльності фізична особа – підприємець не використовує у підприємницькій діяльності свої земельні ділянки. Відповідно не виконуються умови, які звільняють платника єдиного податку від сплати земельного податку.

Отже, фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку – власники земельних ділянок (землекористувачі на правах постійного користування земельними ділянками) при припиненні господарської діяльності сплачують земельний податок на загальних підставах.

 

Про сплату ЄСВ у 2017 році підприємцями-платниками єдиного податку

Законом України від 21.12. 16 р. № 1801-VIII «Про Державний бюджет України на 2017 рік»   визначена мінімальна заробітна плата у 2017 році   – 3200 гривень.

Враховуючи розмір єдиного внеску (22 %) для фізичних осіб – підприємців,   крім  віднесених до 1 групи платників єдиного податку, та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток), тобто мінімальна сума єдиного внеску для таких осіб у 2017 році становить   704 грн. (3200 х 22 %).

Для фізичних осіб – підприємців, віднесених до І  групи платників єдиного податку,  мінімальна сума єдиного внеску у 2017 році становить  352 грн. (3200 х 0,5 х 22 %).

Підприємці, які обрали спрощену систему оподаткування, зобов’язані сплачувати ЄСВ, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок. Підприємці, які застосовують загальну систему оподаткування сплачують єдиний внесок за календарний рік, до 10 лютого наступного року.

Особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов’язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний рік, до 1 травня наступного року

 

Якщо підприємець не здійснює діяльність та не отримує доходи

Базою нарахування ЄСВ для фізосіб- підприємців на загальній системі  є сума доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць.

З 2017 року у разі якщо такими платниками не отримано дохід (прибуток) у звітному році або окремому місяці звітного року, такі платники зобов’язані визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску.  При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.  

 

Про сплату єдиного внеску підприємцем, що є інвалідом ІІ групи

Фізичні особи – підприємці, які обрали спрощену систему оподаткування або перебувають на загальній системі оподаткування (з  01.01.2017 року), звільняються від сплати за себе єдиного внеску, якщо вони є пенсіонерами за віком або інвалідами. 

При цьому звітність по єдиному внеску за себе подавати не потрібно.

 

Який порядок сплати ЄСВ при ліквідації?

Останнім періодом, за який необхідно сплатити єдиний внесок, буде період з дня закінчення попереднього звітного періоду до дня державної реєстрації припинення підприємницької діяльності такої фізичної особи. У разі припинення діяльності фізичні особи – підприємці та особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов’язані подати самі за себе Звіт із зазначенням типу форми «ліквідаційна», де останнім звітним періодом буде період з дня закінчення попереднього звітного періоду до дня державної реєстрації припинення підприємницької діяльності (пункт 8 розділу ІІІ Порядку). Термін сплати зобов’язань, визначених фізичною особою –підприємцем або особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, у Звіті з позначкою «ліквідаційний», настає в день подання такого Звіту, відповідно єдиний внесок необхідно сплатити до дати подання Звіту включно.

 

Як оподатковуються пасивні доходи фізичних осіб

Термін «пасивні доходи» для цілей розділу IV ПКУ означає, зокрема, доходи, отримані у вигляді дивідендів. Доходи у вигляді дивідендів оподатковуються відповідно до норм п. 170.5 ст. 170 ПКУ.

Будь-який резидент, який нараховує дивіденди, включаючи того, який сплачує податок на прибуток підприємств у спосіб, відмінний від загального (є суб’єктом спрощеної системи оподаткування), або звільнений від сплати такого податку з будь-яких підстав, є податковим агентом під час нарахування дивідендів (пп.170.5.2 п. 170.5 ст. 170 ПКУ).

Дивіденти остаточно оподатковуються податковим агентом під час їх нарахування платнику податку за ставкою 18 % – для пасивних доходів, крім зазначених у пп.167.5.2 ст. 167 ПКУ.

Відповідно до пп.167.5.2 п. 167.5 ст. 167 ПКУ ставку податку встановлено у розмірі 5% – для доходів у вигляді дивідендів по акціях та корпоративних правах, нарахованих резидентами – платниками податку на прибуток підприємств (крім доходів у вигляді дивідендів по акціях, інвестиційних сертифікатах, які виплачуються інститутами спільного інвестування).

Крім того, дивіденди, нараховані платникові податку за акціями або іншими корпоративними правами, що мають статус привілейованих або інший статус, що передбачає виплату фіксованого розміру дивідендів чи суми, яка перевищує суму виплат, розраховану на будь-яку іншу акцію (корпоративне право), емітовану таким платником податку, для цілей оподаткування прирівнюються до виплати заробітної плати з відповідним оподаткуванням (пп.170.5.3 ст.170ПКУ), за ставкою 18%.

 

Чи декларувати доходи від продажу (обміну майна), якщо договір нотаріально посвідчений та  податок сплачено?

Відповідно до норм  Податкового кодексу обов’язок платника податку щодо подання податкової декларації вважається виконаним, якщо він отримував доходи від операцій продажу (обміну) майна, дарування, при нотаріальному посвідченні договорів за якими був сплачений податок.

 

Про звільнення від сплати ЄСВ підприємців призвані до Збройних сил України

Платники єдиного внеску, зокрема, фізособи – підприємці, призвані на військову службу під час мобілізації або залучені до виконання обов’язків щодо мобілізації за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, на весь строк їх військової служби звільняються від виконання своїх обов’язків, визначених п. 2 ст. 6 Закону № 2464, якщо вони не є роботодавцями.

Підставою для такого звільнення є заява фізичної особи – підприємця та копія військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, із зазначенням даних про призов такої особи на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, які подаються до органу доходів і зборів такою особою протягом 10 днів після її демобілізації. Якщо демобілізована фізична особа – підприємець перебуває на лікуванні (реабілітації) у зв’язку з виконанням обов’язків під час мобілізації, заява і копія військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, подаються протягом 10 днів після закінчення її лікування (реабілітації).

 

Батько, який виховує трьох дітей, не має права на застосування ПСП щодо не всиновленої

Чоловік утримує трьох дітей віком до 18 років, але двоє є його рідними та одна дитина дружини, не всиновлена – як бути з ПСП?

Оскільки чоловік не усиновив дитину дружини від першого шлюбу, у нього не виникає обов’язку щодо її утримання. Тобто, він не має право у такому випадку на застосування податкової соціальної пільги на не усиновлену дитину.

Однак, такий платник при отриманні доходу у вигляді заробітної плати, розмір якої у 2017 році не перевищує 4480 грн. на місяць (2240Х2), та при додержанні всіх інших вимог ПКУ, має право на застосування податкової соціальної пільги у розмірі 800 грн. у розрахунку на кожну свою дитину. При цьому треба враховувати те, що батько може визначити граничний розмір доходу як добуток 2240 грн. та відповідної кількості дітей у тому разі, якщо це право не використовує його дружина, адже право щодо збільшення граничного розміру доходу надано лише одному з батьків.

Батько трьох неповнолітніх дітей, двоє із яких проживає з дружиною від першого шлюбу має право на пільгу

Питання утримання батьками дитини визначено Сімейним кодексом України. Так, батьки мають право укласти договір щодо здійснення батьківських прав та виконання обов’язків тим з них, хто проживає окремо від дитини. Договір укладається у письмовій формі та підлягає нотаріальному посвідченню.

Якщо батько, який має трьох дітей віком до 18 років, але двоє із них проживають з дружиною від першого шлюбу, бажає скористатися правом на застосування до його доходу податкової соціальної пільги, то разом із поданням заяви щодо її застосування подаються, крім документів, визначених у Порядку надання документів для застосування ПСП, затвердженого постановою Кабміну від 29.12.10р. №1227, документи, що підтверджують факт утримання ним дітей.

Такими документами може бути довідка органу опіки, рішення суду або нотаріально завірений договір між колишніми чоловіком та дружиною щодо здійснення батьківських прав та виконання обов’язків тим з них, хто проживає окремо від дитини, рішення суду про аліменти. У разі дотримання вказаних вимог такий батько трьох неповнолітніх дітей матиме при отриманні доходу у вигляді заробітної плати, розмір якої у 2017 році не перевищує 6720 грн. на місяць (2240Х3), та при додержанні всіх інших вимог ст. 169 ПКУ, має право на застосування податкової соціальної пільги у розмірі 800 грн. у розрахунку на кожну свою дитину.

При цьому батько зможе визначити граничний розмір доходу як добуток 2240 грн. та відповідної кількості дітей у тому разі, якщо це право не використовує його дружина, адже право щодо збільшення граничного розміру доходу надано лише одному з батьків.

 

Багатодітні родини не мають пільг із ввезення транспортних засобів з-за кордону

Частиною першою ст. 377 Митного кодексу України встановлено, що транспортні засоби за товарними позиціями 8701 – 8707 згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності, які ввозяться (надходять) в Україну на адресу громадян, підлягають письмовому декларуванню контролюючим органам та оподатковуються ввізним митом за повними ставками Митного тарифу України, акцизним податком і податком на додану вартість за ставками, встановленими Податковим кодексом України. 

При цьому законодавством України з питань оподаткування не передбачено надання пільг при митному оформленні транспортних засобів, які ввозяться на митну територію Україну на адресу багатодітних сімей.

 

Якщо одинока мати вийшла заміж..

 Одинокою(им) матір’ю (батьком) вважаються особи, які на момент застосування роботодавцем пільги, визначеної пп. «а» пп. 169.1.3  ПКУ,  маючи дитину (дітей) віком до 18 років, не перебувають у шлюбі, зареєстрованому згідно із законом.

Отже, платник податку, який користувався податковою соціальною пільгою як одинока матір, втрачає право на таку пільгу після одруження. Вказане поширюється і на одинокого батька, який одружився. При цьому податковим законодавством не передбачено урахування обставин щодо усиновлення або неусиновлення одним із подружжя (чоловіком або жінкою) дитини другого із подружжя (жінки або чоловіка) відповідно.

 

Податкова соціальна пільга самотньої матері з двома  дітьми

Однією з умов використання одинокою матір’ю права на пільгу з податку на доходи фізичних осіб є дотримання граничного рівня доходу на місяць для застосування податкової соціальної пільги. У 2017 році цей показник становить 2240 грн. на місяць.

Водночас граничний розмір доходу самотньої матері, яка має двоє і більше дітей віком до 18 років, збільшується відповідно кількості дітей.

Приміром, одинока мати, яка має двох дітей віком до 18 років має право (за умови дотримання процедур, зазначених п.п. 169.4.1  ПКУ та наданням роботодавцю відповідних підтверджуючих документів) на податкову соціальну пільгу у розмірі 2400 грн. (1200 Х 2), яка застосовується до доходу у 4480 грн. (2240 Х 2).

Вказане поширюється і на одинокого батька, який має двох і більше дітей віком до 18 років.

 

Документи, які повинна подати одинока мати, вдова, або опікун, піклувальник, що має дитину (дітей) віком до 18 років, для отримання податкової соціальної пільги

Платник податку подає роботодавцю заяву про обрання місця застосування податкової соціальної пільги. Крім заяви про застосування пільги одинока матір, вдова, опікун, піклувальник, які мають дитину (дітей) віком до 18 років, подають:

     копію свідоцтва (дубліката свідоцтва) про народження дитини (дітей) або документ із зазначенням відомостей про батька дитини в Книзі реєстрації актів цивільного стану, чи документи, які підтверджують вік дитини (дітей), затверджені відповідним органом країни, в якій іноземна фізична особа – платник податку постійно проживав (проживала) до прибуття в Україну;

     копію рішення органу опіки і піклування про встановлення опіки чи піклування (якщо із заявою звертається опікун або піклувальник);

     копію свідоцтва про шлюб та свідоцтва про смерть (якщо із заявою звертається вдова);

     копію паспорта.

  Для реалізації права на пільгу одинокою матір’ю (батьком) або опікуном, піклувальником вважаються особи, які на момент застосування роботодавцем пільги, визначеної пп.«а» пп.169.1.3 п.169.1 ст.169 ПКУ, маючи дитину (дітей) віком до 18 років, не перебувають у шлюбі, зареєстрованому згідно із законом.

Вказане поширюється і на одинокого батька, вдівця або опікуна, піклувальника, які мають дитину (дітей) віком до 18 років.

 

Власник земельної ділянки малолітня особа

Якщо дитина або особа, дієздатність якої обмежена, не може самостійно здійснювати свої права, ціправа здійснюють батьки, опікун або самі ці особи за допомогою батьків чи піклувальника (ст.14 Сімейного кодексу).   Грошові зобов’язання малолітніх/ неповнолітньою ніх осіб виконуються їх батьками (усиновителями), опікунами (піклувальниками) до набуття дітьми цивільної дієздатності в повному обсязі. Батьки (усиновителі) малолітніх/неповнолітніх і малолітні/неповнолітні у разі невиконання грошових зобов’язань малолітніх/неповнолітніх несуть солідарну майнову відповідальність за погашення грошових зобов’язань та/або податкового боргу. 

Податковий кодекс не передбачає пільги щодо сплати земельного податку для малолітніх та неповнолітніх дітей.

Отже, земельний податок за земельні ділянки, що знаходяться у власності малолітніх та неповнолітніх дітей, нараховується на загальних підставах, і сплачується батьками, опікунами або самими малолітніми та неповнолітніми дітьми за допомогою батьків чи піклувальників. За несплату або несвоєчасну сплату зобов’язань з податку передбачено застосування штрафних санкцій.

 

Хто, крім батьків,  може отримати реєстраційний номер облікової картки платника за дитину?

У разі якщо фізична особа не досягла шістнадцяти років, або фізична особа є неповнолітньою і ще не отримала паспорта, документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі, видається одному з батьків (усиновителю, опікуну, піклувальнику) за наявності свідоцтва про народження дитини та документа, що посвідчує особу одного з батьків (усиновителя, опікуна, піклувальника).

Якщо свідоцтво про народження дитини видане не українською мовою, необхідно подати засвідчений в установленому законодавством порядку переклад такого свідоцтва українською мовою та його копію.

За бажанням особи документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі, може бути виданий законному представнику чи уповноваженій особі за наявності документа, що посвідчує особу такого представника, та документа, що посвідчує особу довірителя, або його ксерокопії (з чітким зображенням), а також довіреності, засвідченої у нотаріальному порядку, на видачу такого документа (після пред’явлення повертається) та її копії.

 

Чи обов’язково отримувати реєстраційний номер для дитини?

Якщо фізична особа не має обов’язків щодо сплати податків, не отримує доходів, що підлягають оподаткуванню, та не підпадає під визначення платника податків, то підстав для включення відомостей про неї до Державного реєстру немає.  

Податковим кодексом  не передбачена обов’язкова реєстрація громадян у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків ні з моменту їх народження, ні з настанням певного віку.

 

У якому віці можна права відмовитись від прийняття реєстраційного номера

Облік фізичних осіб – платників податків, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган доходів і зборів, ведеться в окремому реєстрі Державного реєстру за прізвищем, ім’ям, по батькові та серією і номером паспорта без використання реєстраційного номера облікової картки.   Фізична особа, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, подає повідомлення за ф. № 1П до ДФС.

ДФС вносить до паспорта відмітку про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта. Отже, неповнолітня особа має право через свої релігійні переконання відмовитися від прийняття реєстраційного номеру облікової картки платника податку та здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта після отримання паспорта громадянина України при досягненні нею 16-річного віку.