Інформація Лозівського управління ГУ ДФС у Харківській області від 03.04.2019

І. Інформація щодо діяльності Лозівського управління ГУ ДФС у Харківській області та органів ДФС України

«Єдине вікно подання електронної звітності» зазнало змін
Оновлено «Єдине вікно подання електронної звітності» станом на 20.03.2019.
Даний комплект програмного забезпечення включає в себе зміни та доповнення з 27.12.2018 року по 20.03.2019 року включно та встановлюється тільки на релізи Системи версії 1.27.*, при цьому всі персональні довідники та налаштування користувача залишаються незмінними.
Перелік змін та доповнень (версія 1.27.6.0):
Додано нові версії документів:
– з метою удосконалення існуючих електронних сервісів для платників податків додано наступні форми:
F/J1300106 – Запит щодо отримання відомостей з Єдиного реєстру податкових накладних;
F/J1400106 – Витяг з Єдиного реєстру податкових накладних.
– Схеми даних (XSD):
common_types.xsd – «Загальні типи даних» – надано можливість подання запиту на отримання публічної інформації (F/J 1314002) до органів ДФС з кодами 3070, 9191, 9393, 9494.
Інформація розміщена на офіційному веб-порталі ДФС України за посиланням

До уваги громадян! Затверджено форму бланка декларації транскордонного переміщення фізичними особами валютних цінностей
Затверджено форму бланка декларації транскордонного переміщення фізичними особами валютних цінностей. Постановою від 27 лютого 2019 року № 203 «Про деякі питання транскордонного переміщення фізичними особами валютних цінностей» затверджено форму бланка декларації транскордонного переміщення фізичними особами валютних цінностей, а також установлено, що бланки декларації транскордонного переміщення можуть виготовлятися фізичними особами шляхом роздрукування із застосуванням комп’ютерної техніки або їх копіювання на папері формату А4 (210 х 296 мм) за затвердженою формою. Декларація заповнюється власноручно громадянином, який досяг 16-річного віку, або уповноваженою ним особою. Декларацію потрібно буде заповнювати, якщо особа здійснює: транскордонне переміщення валюти України, іноземної валюти та банківських металів у сумі, що дорівнює або перевищує еквівалент 10 000 євро; вивезення за межі митної території України платіжних документів та цінних паперів (акцій, облігацій, купонів до них, векселів (тратт), боргових розписок, акредитивів, чеків, банківських наказів, депозитних сертифікатів, інших фінансових та банківських документів), виражених у валюті України, в іноземній валюті або банківських металах, сумарна фактурна вартість яких перевищує еквівалент 10 000 євро; ввезення на митну територію України платіжних документів та цінних паперів (акцій, облігацій, купонів до них, векселів (тратт), боргових розписок, акредитивів, чеків, банківських наказів, депозитних сертифікатів, інших фінансових та банківських документів),виражених у валюті України,в іноземній валюті або банківських металах,сумарна фактурна вартість яких перевищує еквівалент 1000євро,у ручній поклажі та/або у супроводжуваному багажі через пункти пропуску через державний кордон України,відкриті для повітряного сполучення,та сумарна фактурна вартість яких перевищує еквівалент 500євро та/або сумарна вага яких перевищує 50 кг,у ручній поклажі та/або у супроводжуваному багажі через інші,ніж відкриті для повітряного сполучення,пункти пропуску через державний кордон України. Варто наголосити, що декларування валютних цінностей фізичними особами при їх транскордонному переміщенні здійснюється з урахуванням ч. 1 ст. 8 Закону України від 21 червня 2018 року № 2473-VII «Про валюту і валютні операції» та статей 371, 374 Митного кодексу України.

Як можна отримати інформацію про свої доходи не виходячи з дому
Лозівське управління ГУ ДФС у Харківській області звертає увагу на те, що фізичні особи можуть отримати довідку про свої доходи в Електронному кабінеті платника, дотримуючись наступної покрокової інструкції:
1. Зайдіть на головну сторінку Електронного кабінету платника(ЕКП) (через веб-портал ДФС України: http://vkpgs.net/t/s.php?d=6&name=&url=http%3A%2F%2Fvkpgs.net%2Ft%2Fs.php%3Fd%3D6#download або набравши в адресному рядку браузеру:http://vkpgs.net/t/s.php?d=6&name=&url=http%3A%2F%2Fvkpgs.net%2Ft%2Fs.php%3Fd%3D6#download).
2. Увійдіть в особистий кабінет з використанням електронного цифрового підпису, який можна отримати у будь-якому Акредитованому центрі сертифікації ключів (безкоштовно — в АЦСК Інформаційно-довідкового департаменту ДФС України.
3. Для входу в Особистий кабінет оберіть особистий електронний ключ.
4. У нижньому полі введіть пароль для ключа та натисніть кнопку«Увійти». Якщо ключ дійсний, на екрані з’явиться напис «Ключ зчитано».
5. Після ідентифікації оберіть розділ «Заяви, запити для отримання інформації».
6. В даному розділі оберіть «Запит про суми виплачених доходів з ДРФО – платників податків для заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи/декларації про доходи та витрати осіб…»
7. У формі Запиту заповніть всі реквізити.
8.Підпишіть запит та надішліть його.
9.Оберіть спосіб отримання відповіді.
За результатами обробки запиту до особистого електронного кабінету платника податків надходить «Відповідь про суми виплачених доходів та утриманих податків з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків», яку можна переглянути, перейшовши за вкладкою «Вхідні документи».
З проблемними питаннями щодо користування Електронним кабінетом платника можна звертатись за телефоном 0800501007 або писати на поштову скриньку http://vkpgs.net/t/s.php?d=6&name=&url=http%3A%2F%2Fvkpgs.net%2Ft%2Fs.php%3Fd%3D6#download.

«Електронний кабінет» допоможе перевірити фіскальний чек на відповідність реальним операціям
ДФС України реалізовано електронний сервіс, який дозволяє покупцям товарів (послуг) здійснювати пошук і перегляд фіскального касового чека, який формується як традиційними реєстраторами розрахункових операцій, так і електронним фіскальним чеком, створеним новими РРО. Щоб перевірити фіскальний касовий чек необхідно зайти на офіційний портал територіальних органів ДФС у Харківській області чи офіційний портал ДФСУ та відкрити вкладення «Електронний кабінет». Сервіс знаходиться в відкритій частині електронного кабінету, доступ до якого здійснюється в режимі реального часу (24/7/365) без ідентифікації особи за посиланням:http://cabinet.sfs.gov.ua/cashregs/check. Для пошуку та перегляду фіскального касового чеку необхідно ввести: фіскальний номер РРО, дату та час видачі чека (для традиційних РРО). Пошук електронного чека здійснюється за його фіскальним номером і датою. Якщо ви не знайшли чек в системі, зробіть його фото та надішліть за адресою: [email protected]. Фахівці фіскальної служби вивчать причину, через яку електронний чек не потрапив до системи та вжиють відповідних заходів. Зазначимо, що E—Receipt – нова інформаційна система реєстрації та обліку реєстраторів розрахункових операцій, яка передбачає тільки реєстрацію пристроїв без подання до контролюючих органів будь-яких паперових документів і не потребує плати за користування нею. Електронний чек генерується, реєструється в системі ДФС і доповнюється QR-кодом, після чого передається на пристрій. Інформація про фіскальний номер чека та його QR-код зберігається в e-Receipt і доступний для перегляду в електронному кабінеті платника як платником, так і покупцем.

Офіційне працевлаштування забезпечує гідне майбутнє
Лозівське управління Головного управління ДФС у Харківській області звертає увагу на наступне.
Для працівника «тіньова» зайнятість – це факт відсутності соціальних і матеріальних гарантій, а для роботодавця – це значна сума штрафу за неоформлених відповідно до чинного законодавства працівників, крім того, це є його негативна репутація.
Водночас, офіційне оформлення трудових відносин забезпечує гідне майбутнє кожного працюючого.
Нагадуємо, що до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором власнику підприємства, установи, організації або фізичній особі –підприємцю необхідно подати до територіальних органів ДФС за місцем обліку їх як платника єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування Повідомлення про прийняття такого працівника на роботу (далі – Повідомлення).
Обов’язок з подання Повідомлення поширюється виключно на трудові відносини (коли з працівником укладається трудовий договір).
Форма Повідомлення затверджена постановою КМУ від 17.06.2015 № 413.
Повідомлення подається до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором одним із таких способів:
– засобами електронного зв’язку з використанням електронного цифрового підпису відповідальних осіб, відповідно до вимог законодавства у сфері електронного документообігу та електронного підпису;
– на паперових носіях разом з копією в електронній формі;
– на паперових носіях, якщо трудові договори укладено не більше, ніж із п’ятьма особами.

ІІ. Інформація для бухгалтерів
До уваги платників ПДВ!
Лозівське управління Головного управління ДФС у Харківській області нагадує, що розрахунки з бюджетом у системі електронного адміністрування ПДВ здійснюються з рахунків, відкритих платникам ПДВ у системі електронного адміністрування ПДВ, крім випадку, передбаченого абзацом другим п. 87.1 ст. 87 ПКУ (ст. 200¹.2 ст. 200¹ ПКУ).
Механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням електронних рахунків визначено Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою КМУ від 16 жовтня 2014 року № 569 із змінами і доповненнями (далі – Порядок № 569).
Зокрема, п. 20 Порядку № 569 передбачено, що у разі подання платником ПДВ уточнюючих розрахунків до податкових декларацій з ПДВ за попередні звітні (податкові) періоди, які передбачають збільшення податкових зобов’язань з ПДВ, що підлягають перерахуванню до бюджету, для перерахування таких зобов’язань до бюджету ДФС не пізніше наступного робочого дня подання таких уточнюючих розрахунків надсилає Державній казначейській службі України (далі – Казначейство) реєстр платників ПДВ, в якому зазначаються, зокрема суми ПДВ, що підлягають перерахуванню до бюджету.
На підставі такого реєстру Казначейство перераховує суми ПДВ до бюджету.
При цьому, п. 25 Порядку № 569 передбачено, що сплата податкових зобов’язань, визначених контролюючим органом відповідно до підпунктів 54.3.1, 54.3.2, 54.3.5, 54.3.6 п. 54.3 ст. 54 ПКУ, та сплата передбачених ПКУ штрафних санкцій і пені здійснюються платником ПДВ з поточного рахунка до відповідного бюджету.
У разі подання уточнюючих розрахунків до податкової звітності з ПДВ, які передбачають збільшення податкових зобов’язань з ПДВ, платники ПДВ повинні необхідну суму, що підлягає перерахуванню до бюджету, сплатити на електронний рахунок.
При цьому, сума штрафних санкцій та пені у разі подання уточнюючого розрахунку до податкової декларації з ПДВ, податкові зобов’язання, визначені контролюючим органом відповідно до підпунктів 54.3.1, 54.3.2, 54.3.5, 54.3.6 п. 54.3 ст. 54 ПКУ, а також нарахована контролюючим органом штрафна санкція та пеня сплачуються до бюджету з поточного рахунка.

У разі введення в експлуатацію нових пунктів з реалізації пального, платник акцизного податку подає реєстраційну заяву
Пунктом 6 розділу ІІ Порядку електронного адміністрування реалізації пального, затвердженого постановою КМУ від 24 лютого 2016 року № 113 (далі – Порядок) визначено, що реєстрація платника акцизного податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального (далі – Заява), форма якої затверджена наказом Мінфіну України від 25.02.2016 № 218, зареєстрованим у Мінюсті України 17.03.2016 за № 405/28535. У разі введення в експлуатацію нових пунктів, виведення з експлуатації чи зміни місцезнаходження пунктів з реалізації пального, виявлення розбіжностей або помилок у записах реєстру платників щодо таких пунктів платник акцизного податку подає реєстраційну заяву для внесення відповідних змін. Заява надсилається та приймається у порядку, встановленому для реєстрації (п. 12 розділу ІІ Порядку). Отже, у разі введення в експлуатацію нових пунктів платник податку подає Заяву з позначкою «Зміни» не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального через пункти із зміненими даними.

Дії суб’єкта господарювання у разі втрати КОРО
Відповідно до гл. 4 розд. II Порядку № 547 із змінами та доповненнями використання КОРО, зареєстрованої на господарську одиницю або на РРО, передбачає, зокрема, наявність КОРО в господарській одиниці, на яку ця книга зареєстрована, або на місці проведення розрахунків.
У разі втрати розрахункової книжки СГ зобов’язаний повідомити контролюючий орган за місцем реєстрації КОРО не пізніше двох робочих днів з дня втрати –абз.2 п. 10 гл.2 розд.III Порядку №547.
За заявою СГ здійснюється скасування КОРО на РРО, зокрема, у разі викрадення, втрати, прийняття розпорядчого документа про те, що у випадку виходу з ладу РРО або відключення електроенергії проведення розрахункових операцій не здійснюється до моменту належного підключення резервного РРО або включення електроенергії, непридатності для використання тощо (абз.1 п. 1 гл. 3 розд. II Порядку № 547).
Нормами Порядку № 547 встановлено, що заяву про скасування КОРО суб’єкт господарювання подає до контролюючого органу за місцем реєстрації КОРО не пізніше двох робочих днів з дня виникнення підстави для скасування.
У разі викрадення КОРО разом із заявою про скасування КОРО СГ надає до контролюючого органу копію відповідного документа органу поліції.
Скасування реєстрації КОРО проводить посадова особа контролюючого органу шляхом внесення даних до інформаційної системи ДФС не пізніше наступного робочого дня з дня отримання заяви про скасування КОРО.
У разі скасування реєстрації КОРО на господарську одиницю посадова особа контролюючого органу здійснює запис на титульній сторінці КОРО (у разі її наявності) щодо скасування реєстрації, який засвідчує своїм підписом та печаткою контролюючого органу.
Скасування реєстрації розрахункової книжки здійснюється за такою самою процедурою, що й скасування реєстрації КОРО.

Документи для отримання ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами
Відповідно до ст. 15 Закону № 481, роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами може здійснюватися суб’єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій.
Плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами справляється щоквартально рівними частками і зараховується до місцевих бюджетів згідно з чинним законодавством.
Ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами видаються уповноваженими КМУ органами виконавчої влади в містах, районах, районах у містах Києві та Севастополі за місцем торгівлі СГ терміном на один рік і підлягають обов’язковій реєстрації в органі доходів і зборів, а у сільській місцевості – і в органах місцевого самоврядування за місцем торгівлі СГ.
Ліцензія видається за заявою СГ, у якій зазначаються види господарської діяльності на провадження яких одержується ліцензія (зокрема, роздрібна торгівля алкогольними напоями або тютюновими виробами).
У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік РРО (КОРО), які знаходяться у місці торгівлі, та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень РРО (КОРО), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в органах державної фіскальної служби.
У заяві на видачу ліцензії на роздрібну торгівлю тютюновими виробами зазначається адреса місця торгівлі.
У додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями СГ зазначає адресу місця торгівлі і вказує перелік електронних контрольно-касових апаратів та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери книг обліку розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі.
Вимагати надання інших документів, крім зазначених у Законі №481, забороняється. Документи подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа, або посадовою особою органу ліцензування.
Інформаційні картки адміністративних послуг «Видача ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями» та «Видача ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами», які надаються органами ДФС, розміщені на головній сторінці офіційного веб-сайту ДФС (http://sfs.gov.ua), у розділі Діяльність >Адміністративні послуги.

Підприємцям, на загальній системі оподаткування, необхідно до 20 квітня сплатити авансові внески з ПДФО
Авансові платежі з податку на доходи фізичних осіб розраховуються фізичними особами-підприємцями, які обрали загальну систему оподаткування, самостійно згідно з фактичними даними, зазначеними у Книзі обліку доходів і витрат. Щоквартально авансові внески сплачуються до бюджету до 20 числа місяця, наступного за кожним календарним кварталом (до 20 квітня, до 20 липня і до 20 жовтня). Авансовий платіж за четвертий календарний квартал не розраховується та не сплачується.
Якщо результатом розрахунку авансового платежу за відповідний календарний квартал є від’ємне значення, то авансовий платіж за такий період не сплачується. Це передбачено п.п. 177.5.1 п. 177.5 ст. 177 ПКУ.
Остаточний розрахунок ПДФО за звітний податковий рік здійснюється платником ПДФО згідно з даними, зазначеними в річній податковій декларації, з урахуванням сплаченого ним протягом року ПДФО на підставі документального підтвердження факту його сплати.
Надмірно сплачені суми податку підлягають зарахуванню в рахунок майбутніх платежів з цього податку або поверненню платнику податку.

У разі припинення підприємницької діяльності ФОП необхідно подати податкову декларацію про майновий стан і доходи
ФОП (крім ФОП, що перебувають на спрощеній системі оподаткування), які здійснили державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності за своїм власним рішенням, повинні подати податкову декларацію про майновий стан і доходи за останній податковий (звітний) період, у якій необхідно відобразити виключно доходи від проведення підприємницької діяльності, протягом 30 календарних днів з дня проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності.
У разі проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності ФОП за її власним рішенням, останнім базовим податковим (звітним) періодом є період з дня, наступного за днем закінчення попереднього податкового (звітного) періоду до останнього дня календарного місяця, в якому проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності.
Форму декларації про майновий стан і доходи затверджено наказом Мінфіну України від 02.10.2015 №859 (у редакції наказуМіністерства фінансів України від 06.06.2017 №556).

Відповідальність за несвоєчасну сплату єдиного внеску
Відповідно до частини 12 ст. 9 Закону № 2464 ЄВ підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника.
За порушення законодавства про ЄВ, зокрема, за несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) ЄВ передбачено фінансову відповідальність, а саме: за несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) ЄВ накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно несплачених сум (п. 2 частини 11 ст. 25 Закону № 2464).
Згідно з ч. 10 та 13 ст. 25 Закону № 2464 на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
Нарахування пені, передбаченої Законом № 2464, починається з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня фактичної сплати (перерахування) включно.

Підприємець – платник єдиного податку надає в оренду частину приміщення. Що необхідно враховувати?
ФОП, що застосовує спрощену систему оподаткування, має обмеження при здійсненні орендних операцій.
Так, не можуть бути платниками єдиного податку фізичні особи – підприємці, які надають в оренду:
– земельні ділянки, загальна площа яких перевищує 0,2 гектара,
– житлові приміщення та/або їх частини, загальна площа яких перевищує 100 квадратних метрів,
– нежитлові приміщення (споруди, будівлі) та/або їх частини, загальна площа яких перевищує 300 квадратних метрів.
Фізична особа – власник нерухомого майна не має права надавати одну частину нерухомого майна в оренду як фізична особа – не суб’єкт господарювання, а іншу частину як ФОП на спрощеній системі оподаткування.
Тобто, громадянин може надавати нерухоме майно в оренду як ФОП на спрощеній системі оподаткування або як фізична особа – не суб’єкт господарювання.
Підприємець – платник єдиного податку може надавати частину земельної ділянки в оренду, площа якої не перевищує 0,2 га, якщо решта земельної ділянки не перебуває в оренді.
Також підприємець може перебувати на спрощеній системі оподаткування та надавати частину нежитлового приміщення в оренду до 300 кв. м, за умови, що решта нежитлового приміщення не перебуває в оренді.
Звертаємо увагу, що підприємці-платники єдиного податку 2–ї групи можуть надавати послуги тільки платникам єдиного податку та/або населенню.
Отже, підприємець, який надає в оренду власну нерухомість, площа якої не перевищує граничні норми, може застосовувати спрощену систему оподаткування як платник єдиного податку 2-ї групи за умови внесення до реєстру платників єдиного податку такого виду діяльності як надання в оренду нерухомого майна та надання цих послуг платникам єдиного податку та населенню.Зазначена норма визначена п. 291.4 та п.п. 291.5.3 ст. 291 ПКУ.

Власникам паїв – про декларування доходів за 2018 рік та особливості сплати ПДФО
Податок, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, зараховується до бюджету згідно з Бюджетним кодексом. Абзацом 5 п. 5 ст. 64 Бюджетного кодексу, який набрав чинності з 1 січня 2019 року, передбачено, що податок на доходи фізичних осіб, нарахований податковим агентом або фізичною особою, яка отримує доходи від особи, яка не є податковим агентом, з доходів за здавання фізичними особами в оренду (суборенду, емфітевзис) земельних ділянок, земельних часток (паїв), виділених або не виділених у натурі (на місцевості),сплачується такими податковим агентом або такою фізичною особою до відповідного бюджету за місцезнаходженням таких об’єктів оренди (суборенди, емфітевзису). Крім податку на доходи фізичних осіб з доходів від здавання в оренду (суборенду, емфітевзис) земельних ділянок, земельних часток (паїв) справляється військовий збір за ставкою 1,5 відс. Отже, якщо фізична особа – орендодавець отримала 2019 року дохід від іншої фізичної особи – не податкового агента за надання в оренду земельної ділянки/частки/паю, то вказаний орендодавець перераховує ПДФО та військовий збір до відповідного бюджету за місцезнаходженням таких об’єктів оренди (суборенди, емфітевзису). При отриманні 2018 року доходів від іншої фізичної особи – не податкового агента за надання в оренду земельної ділянки/частки/паю фізична особа – орендодавець зобов’язана подати декларацію, визначити в декларації свої податкові зобов’язання та сплатити до бюджету ПДФО і військовий збір за своєю податковою адресою.

ІІІ.Інформація для підприємців та громадян
Якщо подружжя виховує трьох і більше дітей віком до 18 років, то кожен із батьків має право на пільгу щодо сплати земельного податку
Якщо подружжя виховує трьох і більше дітей віком до 18 років, то кожен із батьків має право на пільгу щодо сплати земельного податку за земельні ділянки, що належать йому на правах приватної власності, при цьому вид земельних ділянок і розмір, щодо яких застосовується пільга, визначені п. 281.2 ст. 281 ПКУ. Водночас, якщо подружжя володіє земельною ділянкою на праві спільної часткової власності, то платником земельного податку за земельну ділянку пропорційно своїй частці є кожен з батьків, і відповідно право на пільги щодо сплати земельного податку має кожен з них. Якщо таке подружжя володіє земельною ділянкою на праві спільної сумісної власності і поділ земельної ділянки не проводився, то платником земельного податку за таку ділянку є один з батьків, який і може скористатись пільгою щодо сплати земельного податку. Слід зазначити, що фізична особа для отримання пільги щодо сплати земельного податку має подати до контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки до 01 травня поточного року письмову заяву довільної форми про надання пільги та документ, що посвідчує її право на пільгу (посвідчення батьків багатодітної сім’ї (які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років). Відповідно до п. «а» ст. 80 Земельного кодексу України (далі – ЗКУ) суб’єктами права власності на землю є громадяни та юридичні особи – на землі приватної власності. Частинами першою та другою ст. 86 ЗКУ передбачено, що земельна ділянка може знаходитись у спільній власності з визначенням частки кожного з учасників спільної власності (спільна часткова власність) або без визначення часток учасників спільної власності (спільна сумісна власність). Суб’єктами права спільної власності на земельну ділянку можуть бути громадяни та юридичні особи, а також держава, територіальні громади. При цьому учасник спільної часткової власності відповідно до розміру своєї частки, зокрема, повинен брати участь у сплаті податків, зборів і платежів, а також у витратах по утриманню і зберіганню спільної земельної ділянки (частина п’ята ст. 88 ЗКУ). У спільній сумісній власності перебувають земельні ділянки подружжя (п. «а» частини другої ст. 89 ЗКУ). Поділ земельної ділянки, яка є у спільній сумісній власності, з виділенням частки співвласника, може бути здійснено за умови попереднього визначення розміру земельних часток, які є рівними, якщо інше не передбачено законом або не встановлено судом (частина п’ята ст. 89 ЗКУ). Згідно з п.п. 281.1.2 п. 281.1 ст. 281 ПКУ від сплати земельного податку звільняються фізичні особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років. Звільнення від сплати податку за земельні ділянки, передбачене для такої категорії фізичних осіб, поширюється на земельні ділянки за кожним видом використання у межах граничних норм, встановлених п. 281.2 ст. 281 ПКУ. Пунктом 281.4 ст. 281 ПКУ встановлено, що якщо фізична особа, визначена у п. 281.1 ст. 281 ПКУ, має у власності декілька земельних ділянок одного виду використання, то така особа до 01 травня поточного року подає письмову заяву у довільній формі до контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки про самостійне обрання / зміну земельної ділянки для застосування пільги. Пільга починає застосовуватися до обраної земельної ділянки з базового податкового (звітного) періоду, у якому подано таку заяву. Отже, якщо подружжя виховує трьох і більше дітей віком до 18 років, то кожен із батьків має право на пільгу щодо сплати земельного податку за земельні ділянки, що належать йому на правах приватної власності, при цьому вид земельних ділянок і розмір, щодо яких застосовується пільга, визначені п. 281.2 ст. 281 ПКУ. Водночас, якщо подружжя володіє земельною ділянкою на праві спільної часткової власності, то платником земельного податку за земельну ділянку пропорційно своїй частці є кожен з батьків, і відповідно право на пільги щодо сплати земельного податку має кожен з них. Якщо таке подружжя володіє земельною ділянкою на праві спільної сумісної власності і поділ земельної ділянки не проводився, то платником земельного податку за таку ділянку є один з батьків, який і може скористатись пільгою щодо сплати земельного податку. Слід зазначити, що фізична особа для отримання пільги щодо сплати земельного податку має подати до контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки до 01 травня поточного року письмову заяву довільної форми про надання пільги та документи, що посвідчують її право на пільгу (посвідчення батьків багатодітної сім’ї (які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років).

Як оподатковуються доходи від продажу власної сільськогосподарської продукції
Відповідно до пп.165.1.24 п. 165.1 ст. 165 ПКУ до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються доходи, отримані від продажу власної сільськогосподарської продукції, що, зокрема вирощена, зібрана, виготовлена, вироблена, оброблена та/або перероблена безпосередньо фізичною особою на земельних ділянках, наданих їй у розмірах, встановлених Земельним кодексом України для ведення, зокрема:
– садівництва та/або для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибні ділянки) та/або для індивідуального дачного будівництва. При цьому якщо власник сільськогосподарської продукції має ще земельні частки (паї), виділені в натурі (на місцевості), але не використовує їх (здає в оренду або обслуговує), отримані ним доходи від продажу сільськогосподарської продукції не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу;
– особистого селянського господарства та/або земельні частки (паї), виділені в натурі (на місцевості), сукупний розмір яких не перевищує 2 га. При цьому розмір земельних ділянок, зазначених в абзаці другому цього підпункту, а також розмір виділених в натурі (на місцевості) земельних часток (паїв), які не використовуються (здаються в оренду, обслуговуються), не враховуються.
Якщо розмір земельних ділянок, зазначених в абзаці третьому пп. 165.1.24 п. 165.1 ст. 165 ПКУ, перевищує 2 гектари, дохід від продажу сільськогосподарської продукції підлягає оподаткуванню на загальних підставах, тобто, такий дохід оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18 % та військовим збором за ставкою 1,5 %.
Платник податків зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати до 01 травня року наступного за звітним, податкову декларацію про майновий стан і доходи, а також сплатити ПДФО та військовий збір з таких доходів (п.п. 168.2.1 п. 168.2 ст. 168 ПКУ).

Посилення адміністративної відповідальності за перевищенні строку транзиту або тимчасового ввезення транспортного засобу на іноземній реєстрації
Через 180 днів з початку дії Закону України від 08.11.2018 року № 2612-VIII, тобто, з 24 травня 2019 року вступають у дію норми щодо посилення адміністративної відповідальності за порушення вимог законодавства при переміщенні транспортних засобів в митних режимах тимчасового ввезення і транзиту.
З цієї дати при перевищенні строку транзиту або тимчасового ввезення транспортного засобу на іноземній реєстрації більше ніж на 30 діб власнику такого автомобіля загрожує штраф у розмірі 170 тис. грн. або конфіскація транспортного засобу за рішенням суду.
Власники автомобілів на іноземній реєстрації мають можливість при оформленні транспортних засобів скористатися умовами перехідного періоду, що триватиме до 23 травня 2019 року включно.
Відповідальність громадян щодо перевищення термінів транзиту авто на іноземній реєстрації передбачена новими нормами митного кодексу, зокрема, статтею 469 Митного кодексу України.

Кошти або вартість майна, переданого у вигляді пожертвувань або благодійних внесків неприбутковим організаціям, можна включити до податкової знижки
Відповідно до п.п. 166.3.2 п. 166.3 ст.166 ПКУ платник податку має право включити до податкової знижки у зменшення оподатковуваного доходу платника податку за наслідками звітного податкового року, визначеного з урахуванням положень п. 164.6 ст. 164 ПКУ, суму коштів або вартість майна, переданих платником податку у вигляді пожертвувань або благодійних внесків неприбутковим організаціям, зареєстрованим в Україні та внесеним до Реєстру неприбуткових організацій та установ на дату передачі таких коштів та майна, у розмірі, що не перевищує 4 % суми його загального оподатковуваного доходу такого звітного року.
До податкової знижки включаються фактично здійснені протягом звітного податкового року платником податку витрати, підтверджені відповідними платіжними та розрахунковими документами, зокрема, квитанціями, фіскальними або товарними чеками, прибутковими касовими ордерами, копіями договорів, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і їх покупця (отримувача). У зазначених документах обов’язково повинно бути відображено вартість таких товарів (робіт, послуг) і строк їх продажу (виконання, надання).
Зокрема, одним із документів, які підтверджують надання пожертви (благодійної допомоги), є договір про пожертву.
Для отримання податкової знижки, платник податків подає за місцем своєї податкової адреси річну податкову декларацію про майновий стан і доходи. Граничний термін подання податкової декларації – 31 грудня 2019 (включно).

Про оподаткування отриманого спадку
За повідомленням ДФС України, якщо фізичною особою отримано спадщину від члена сім’ї першого та другого ступенів споріднення, то вартість успадкованої власності оподатковується за нульовою ставкою ПДФО.
Нагадуємо, що членами сім’ї фізичної особи першого ступеня споріднення вважаються її батьки, чоловік або дружина, діти, у тому числі усиновлені. А членами сім’ї фізичної особи другого ступеня споріднення – її рідні брати та сестри, її баба та дід з боку матері і з боку батька, онуки.
Фізична особа, яка отримує спадщину від інших родичів, наприклад, рідного дядька, тітки чи просто знайомих сплачує ПДФО за ставкоюn 5 % від вартості успадкованого майна.
Якщо майно успадковує фізична особа від нерезидента або спадщина отримується нерезидентом, то вартість об’єкта спадщини підлягає оподаткуванню ПДФО за ставкою 18 %. Навіть, якщо такий нерезидент вважається членом сім’ї першого та другого ступенів споріднення.
Крім ПДФО платники повинні сплатити військовий збір, який складає 1,5 % від вартості успадкованого майна. Виключення мають особи, які отримали спадщину, яка оподатковується за нульовою ставкою ПДФО.
Відповідальними за сплату ПДФО до бюджету, є спадкоємці, які отримали спадщину.
Оподаткування доходу, отриманого платником ПДФО в результаті прийняття ним у спадщину чи дарунок коштів, майна, майнових чи немайнових прав здійснюється у порядку, встановленому ст. 174 ПКУ.
Інформацію розміщено на офіційному веб-порталі ДФС України за посиланням: http://sfs.gov.ua/nove-pro-podatki–novini-/371605.html

Щоб сплатити задекларовані доходи своєчасно
Для своєчасної сплати нарахованих податкових зобов’язань Лозівське управління ГУ ДФС у Харківській області нагадує громадянам-платникам про строки подання та сплати податкових зобов’язань із ПДФО, зазначених у податковій декларації про майновий стан і доходи (далі – декларація) та військового збору. Громадяни, що потрапляють до певної категорії фізичних осіб, для яких подання декларації є обов’язковим, повинні включити суму отриманих протягом 2018 року доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати до 01 травня 2019 року річну податкову Декларацію за наслідками звітного 2018 року. Також вони мають нарахувати і сплатити до 01 серпня 2019 року ПДФО та військовий збір з таких доходів. Громадяни, які мають намір скористатися правом на податкову знижку, можуть подавати декларацію до завершення поточного року, тобто до 31 грудня 2019 року. Вищезазначені норми передбачені ст. 179 ПКУ. Отож, декларуйте доходи та сплачуйте податкові зобов’язання вчасно!

Які відомості повинна містити довідка про доходи громадянина, яка надається з метою заповнення декларації для отримання податкової знижки?
Враховуючи те, що затвердженої форми довідки про доходи, яку повинні надавати податкові агенти на вимогу платника податків, нормами чинного законодавства не передбачено, то довідка надається у довільній формі, в якій, крім загальної інформації про фізичну особу (П. І. Б, реєстраційний номер облікової картки, період роботи), зазначається обов’язково наступна інформація:
сума нарахованого оподатковуваного доходу (помісячно та загальною сумою);
розмір та сума податкової соціальної пільги;
сума нарахованого та утриманого податку на доходи фізичних осіб.

У якому випадку декларуються доходи від продажу авто
У разі продажу ними іншим фізичним особам протягом звітного (податкового) року одного з об’єктів рухомого майна: легкового автомобіля, мотоцикла, мопеда дохід, отриманий продавцем від такої операції не підлягає оподаткуванню.
Натомість у разі продажу протягом року двох чи більше об’єктів рухомого майна дохід, отриманий платником, підлягає оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб (далі – податок) за ставкою 5%. Зазначена норма передбачена п. 167.2 ст. 167 ПКУ.
Разом із тим, якщо упродовж року фізична особа продавала інші транспортні засоби, зокрема вантажний автомобіль або транспортний засіб спеціалізованого призначення, то дохід від такого продажу підлягає оподаткуванню податком за ставкою 5%,, незалежно від кількості таких операцій з продажу впродовж року. Додамо, що доходи, які оподатковуються податком на доходи фізичних осіб, паралельно є об’єктом оподаткування військовим збором за ставкою 1,5%.
Окрема ситуація, коли дохід від операцій з продажу об’єктів рухомого майна, отримується фізичною особою-нерезидентом. У цьому випадку такий дохід оподатковується за ставкою 18% (п. 167.1 ст. 167 ПКУ.) Нагадаємо, відповідно до п. 179.2 ст. 179 ПКУ обов’язок платника податку щодо подання податкової декларації вважається виконаним і податкова декларація не подається, якщо такий платник податку отримував доходи, зокрема від операцій продажу майна чи даруванні, при нотаріальному посвідченні договорів. за якими був сплачений податок. У інших випадках, наприклад, укладення та оформлення таких операцій безпосередньо в сервісних центрах МВС, платник податку, який при продажу транспортного засобу отримав дохід, що підлягає оподаткуванню, від іншої фізичної особи, зобов’язаний подати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи. То ж будьте уважними, та задекларуйте доходи вчасно!

Відповідальність за несплату узгодженої суми грошового зобов’язання, задекларованого в податковій декларації про майновий стан і доходи громадян, протягом строків, визначених ПКУ
Відповідно до п. 179.7 ст. 179 ПКУ фізична особа зобов’язана самостійно до 1 серпня року, що настає за звітним, сплатити суму податкового зобов’язання, зазначену в поданій нею податковій декларації.
Нормами пункту 126.1 ст. 126 ПКУ встановлено фінансову відповідальність платника податків за несплату узгодженої суми грошового зобов’язання протягом строків, визначених ПКУ у таких розмірах:
– при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, – у розмірі 10 відс. погашеної суми податкового боргу;
– при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, – у розмірі 20 відс. погашеної суми податкового боргу.
Крім цього, при нарахуванні суми податкового зобов’язання, визначеного платником податків або податковим агентом, – після спливу 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов’язання нараховується пеня -п.п. 129.1.3 п. 129.1 ст. 129 ПКУ.
Згідно з п. 129.4 ст. 129 ПКУ на суми грошового зобов’язання, визначеного п.п. 129.1.3 п. 129.1 ст 129 ПКУ (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені), нараховується пеня за кожний календарний день прострочення у його сплаті, включаючи день погашення, із розрахунку 100% річних облікової ставки НБУ, діючої на кожний такий день.