І. ІнформаціящододіяльностіЛозівськоїОДПІтаорганівДФСУкраїни
Микола Рибаков: для армії України від харківського регіону 417,3 млн. гривень
Саме таку суму військового збору забезпечено жителями Харківщини з початку поточного року. Про це повідомив начальник ГУ ДФС у Харківській області Микола Рибаков.
Динаміка надходжень податку на підтримку армії стабільна від представників усіх сфер економіки регіону. Адже у зрівнянні з минулорічним періодом надходження зросли на 123,8 млн. Зокрема у вересні сума військового збору склала майже 50 млн.грн. У вересні 2015 року зазначеного податку надійшло – 38,0 млн.грн.
Платниками, що обслуговуються Лозівською ОДПІ з початку року сплачено 12,0 млн. грн. військового збору, що на 1,6 млн. більше ніж торік.
Нагадуємо, що в поточному році фізичні особи-підприємці на загальній системі оподаткування за результатами звітного податкового року самостійно розраховують військовий збір від чистого оподатковуваного доходу, відображають у річній податковій декларації та сплачують в терміни, передбачені для сплати податку на доходи фізичних осіб за відповідний період.
До уваги посадових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування: про отримання ЕЦП!
Відповідно до Прикінцевих положень Закону України від 14.10.2014 №1700-VII «Про запобігання корупції» у 2016 році службові особи, які на день початку роботи системи подання та оприлюднення декларацій займають згідно зі ст.50 цього Закону відповідальне та особливо відповідальне становище, до яких у тому числі віднесено посади державної служби категорії «А» та «Б», зобов’язані подати щорічні декларації за минулий рік у порядку, встановленому цим Законом, протягом 60 календарних днів після початку роботи системи.
Для подання декларації за минулий рік суб’єкт декларування має використовувати особистий ключ електронного цифрового підпису, отриманий для виконання своїх службових обов’язків.
Особи, які припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування протягом звітного року, отримують послуги ЕЦП як фізичні особи, а не як посадова особа органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи або організації державної форми власності.
Відповідно до Розпорядження КМУ від 24.02.2016 №145-р акредитовані центри сертифікації ключів Міністерства юстиції України, Державної фіскальної служби України та Державної казначейської служби України здійснюють надання послуг електронного цифрового підпису суб’єктам декларування на безоплатній основі.
Звертаємо увагу, що термін подачі електронних декларацій відповідно до Закону №1700 за 2015 рік посад державної служби зазначених категорій спливає 30 жовтня 2016 року.
Оновлено систему “Єдине вікно подання електронної звітності”
Державна фіскальна служба України оприлюднила доповнення до спеціалізованого клієнтського програмного забезпечення для формування та подання звітності до «Єдиного вікна подання електронної звітності» до версії 1.25.3.0 станом на 11 жовтня 2016 року.
Даний комплект програмного забезпечення включає в себе зміни та доповнення з 23.08.2016 року по 11.10.2016 року включно (містить доповнення починаючи з версії 1.25.0.0) та встановлюється тільки на релізи Системи версії 1.25.* При цьому всі персональні довідники та налаштування користувача залишаються незмінними.
Електронні сервіси та послуги, що надаються органами ДФС
Популярність електронних сервісів та послуг серед платників зростає, адже вони допомагають платникам економити свій час, отримувати потрібну інформацію, не відвідуючи органи ДФС.
Протягом січня – вересня 2016 року від суб’єктів господарювання прийнято та оброблено більше 200 млн. електронних документів. Електронним сервісом «Електронний кабінет платника» користується 3,6 млн. платників. Найбільш запитуваними послугами Електронного кабінету платника є сервіси систем електронного адміністрування ПДВ та реалізації пального (перегляд проведених операцій в системі та отримання інформації про рух коштів на електронному рахунку), листування з органами ДФС в електронному вигляд, стан розрахунків з бюджетом (сплата податків, зборів, платежів для фізичних осіб та перегляд даних щодо розрахунків з бюджетом за останні 2 роки).
У рамках кампаній декларування доходів громадян та електронного декларування доходів державних службовців фізичним особам через Електронний кабінет платника надано можливість отримати відомості про отримані доходи та утримані податки, а також підготувати, заповнити та надіслати декларацію про майновий стан і доходи фізичних осіб в електронному вигляді
Не меншим попитом користується послуга отримання інформації з реєстрів ДФС в режимі он-лайн (дані про взяття на облік платників податків, реєстр страхувальників, реєстр платників єдиного податку, дані реєстру платників ПДВ, дані реєстру платників акцизного податку з реалізації пального, інформація про РРО, інформація про книги ОРО, реєстр неприбуткових підприємств та організацій, реєстр осіб, які здійснюють операції з товарами).
Внесені зміни до форми квитанції про прийняття податків і зборів
Наказом Мінфіну від 01.09.2016 №799 затверджено оновлену форму Квитанції про прийняття податків і зборів. Зазначена Квитанція використовується для сплати податків і зборів через каси сільських (селищних) рад або рад об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.
Сервіс ДФСУ «Пульс» відпрацьовує звернення громадян
За допомогою сервісу «Пульс» можна проінформувати про неправомірні дії або бездіяльність працівників Державної фіскальної служби, оперативно та в повному обсязі вирішити суперечливі питання, які виникають у сфері адміністрування податків та у митній сфері.
Телефон цілодобової лінії (044) 284-00-07.
Внесені зміни до порядку заповнення документів на сплату податків та зборів
18.10.2016 набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 05.09.2016 №811.
Зазначеним Наказом затверджено зміни до Порядку заповнення документів на переказ у разі сплати (стягнення) податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску, здійснення бюджетного відшкодування ПДВ, повернення помилково або надміру зарахованих коштів, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 24.07.2015 №666. Відповідного до Наказу №811 у новій редакції викладено додаток до Порядку (пункт 10) «Перелік кодів видів сплати».
Інформацію про зареєстрований РРО можна отримати за допомогою електронного сервісу ДФС
Електронний сервіс «Інформація про РРО» розміщений на головній сторінці офіційного веб-порталу ДФС (www.sfs.gov.ua) у режимі «Інформація з реєстрів» відкритої частини електронного сервісу «Електронний кабінет платника» (оновлена версія).
Також, сервіс можна знайти у вкладці «Інформація з реєстрів» в меню електронних сервісів на головній сторінці веб-порталу ДФС.
За допомогою сервісу громадяни та суб’єкти господарювання мають можливість отримати інформацію, чи зареєстрований конкретний реєстратор розрахункових операцій (РРО) в органах ДФС.
Для цього достатньо здійснити пошук за податковим номером, найменуванням платника податків/ПІБ або фіскальним номером РРО, які зазначаються у фіскальному чеку.
Завдяки сервісу можна отримати дані щодо податкового номеру, найменування суб’єкта господарювання або прізвища, імені, по батькові, фіскального номеру РРО, дати реєстрації РРО, сфери застосування РРО, номеру останньої книги обліку розрахункових операцій (КОРО), зареєстрованої на такий РРО та дати її реєстрації.
Також, користувач сервісу може отримати інформацію щодо РРО, реєстрацію яких скасовано.
Оновлено довідники податкових пільг
ДФС України затверджено нові довідники пільг станом на 01.10.2016 року:
– Довідник №80/1 податкових пільг, що є втратами доходів бюджету;
– Довідник №80/2 інших податкових пільг.
У довідниках надано перелік пільг із податку на прибуток, ПДВ, плати на землю, акцизного податку, місцевих податків та зборів, оподаткування неприбуткових установ і організацій, а також початок та кінець дії пільг. Про коди пільг можна дізнатися на веб-порталі ДФС http://sfs.gov.ua/dovidniki–reestri–perelik/dovidniki-/.
ІІ. Інформація для бухгалтерів
Про послуги управителя для об’єднання співвласників багатоквартирного будинку
Відповідно до ст. 1 Закону від 29.11.2001 №2866-III «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку», ОСББ – це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
До неприбуткових організацій, що відповідають вимогам Податкового кодексу (ст. 134 ПКУ) можуть бути віднесені ОСББ та асоціації власників жилих будинків.
Згідно зі ст.12 Закону №2866 управління багатоквартирним будинком здійснює об’єднання через свої органи управління. За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації. Якщо функції з управління багатоквартирним будинком за рішенням загальних зборів передано управителю, відносини з управління регулюються договором, укладеним між об’єднанням і управителем, умови якого повинні відповідати умовам типового договору, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства.
Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, а також обмеження видів діяльності визначено главою 1 розділу ХІV Кодексу. Спрощену систему оподаткування може самостійно обрати юридична особа чи фізична особа – підприємець, якщо така особа відповідає вимогам, визначеним цим Кодексом, та реєструється платником єдиного податку.
На підставі абзацу сьомого п.291.5 ст.291 Кодексу не можуть бути платниками єдиного податку першої – третьої груп суб’єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи – підприємці), які, зокрема, здійснюють діяльність з управління підприємствами.
Таким чином, фізична особа, яка надає послуги управителя об’єднанню співвласників багатоквартирного будинку, не має права перебувати на спрощеній системі оподаткування, обліку і звітності.
Інвентаризаційні лишки відображають у доході „спрощенця”
Для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо – безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
До суми доходу платника єдиного податку включається вартість безоплатно отриманих протягом звітного періоду товарів (робіт, послуг) ( п. 292.3 ПКУ).
Отже, якщо юридична особа – платник єдиного податку під час проведення інвентаризації у звітному періоді виявила необліковані раніше товари, придбання яких не підтверджується відповідними первинними документами, то такі товари вважаються безоплатно отриманими, а їх вартість враховується у складі доходу при обчисленні єдиного податку.
Не забудьте вчасно подати форму 1ДФ за III квартал 2016 року
9 листопада спливає останній термін подання податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку.
Спецрежим ПДВ: списали с/г товари – подбайте про податкове зобов’язання з ПДВ
Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
За товарами/послугами, необоротними активами, під час придбання або виготовлення яких суми ПДВ були включені до складу податкового кредиту, якщо такі товари/послуги, необоротні активи починають використовуватися, в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу, у т. ч. передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів платник податку зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання та скласти податкові накладні і зареєструвати в ЄРПН (п.п. «в» п. 198.5 ст. 198 ПКУ).
Отож, якщо сільськогосподарські товари списуються понад норми їх природного убутку, в зв’язку з чим вони не можуть бути використані в межах господарської діяльності сільськогосподарського підприємства, то у податковому періоді, в якому відбувається їх списання, таке підприємство повинно здійснити нарахування податкових зобов’язань з ПДВ за основною ставкою та відобразити їх в рядку 1 розділу І «Податкові зобов’язання» декларації з ПДВ, за якою здійснюються розрахунки з бюджетом.
Реквізити податкової накладної у період перереєстрації платника ПДВ
При зміні даних про платника ПДВ, які стосуються податкового номера та/або найменування (П.І.Б.), та/або місцезнаходження (місця проживання), а також встановлення розбіжностей чи помилок у записах реєстру платників податку платник податку подає заяву протягом 10 робочих днів, що настають за днем, коли змінилися дані про платника податку або виникли інші підстави для перереєстрації.
Для перереєстрації платник ПДВ подає до контролюючого органу, в якому перебуває на обліку реєстраційну заяву з позначкою «Перереєстрація». У ній зазначає дані станом на дату заповнення заяви, у тому числі критерії, за якими станом на дату заповнення заяви особа відповідає статусу платника ПДВ.
За бажанням та згідно із заявою платника ПДВ датою перереєстрації може бути встановлено день до закінчення строку у 3 робочих дні від дня отримання додаткової реєстраційної заяви з позначкою «Перереєстрація». При цьому дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, а датою перереєстрації є бажана дата перереєстрації платником ПДВ.
Відповідно до п.п. 4.3 п. 4 р. ІV Положення про реєстрацію платників ПДВ до дати перереєстрації платник ПДВ використовує попередні реквізити податкової реєстрації.
Отож, у податковій накладній платник ПДВ буде зазначати попередні дані.
Розрахунок ЄСВ за цивільно-правовим договором
Для осіб, які виконують роботи чи надають послуги за цивільно-правовими договорами та отримують заробітну плату за виконану роботу чи надані послуги, строк виконання яких перевищує календарний місяць, ЄСВ нараховується на суму, що визначається шляхом ділення заробітної плати на кількість місяців, за які вона нарахована. ЄСВ обчислюється на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу). Тобто якщо в акті щодо виконання робіт чи надання послуг вказано період, наприклад «з 25 січня по 10 лютого», то сума винагороди підлягає пропорційному розподілу на два місяці.
Обчислення ЄСВ за минулі періоди здійснюється виходячи з розміру єдиного внеску, що діяв на день нарахування (обчислення, визначення) заробітної плати (доходу). ЄСВ нараховується в межах максимальної величини бази його нарахування та встановлюється у розмірі 22% до визначеної бази нарахування ЄСВ. У разі якщо база нарахування ЄСВ не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, сума ЄСВ розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати та ставки внеску. При нарахуванні заробітної плати (доходів) фізичним особам з джерел не за основним місцем роботи ставка ЄСВ застосовується до визначеної бази нарахування незалежно від її розміру.
Водночас якщо працівник виконує роботу (надає послуги) відповідно до цивільно-правового договору за основним місцем роботи, то до бази нарахування ЄСВ за звітний місяць включається як заробітна плата (дохід), так і сума винагороди. Якщо база нарахування ЄСВ буде меншою за розмір мінімальної заробітної плати, то ЄСВ розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати та ставки внеску в розмірі 22%.
Земельною ділянкою поповнено статутний фонд: коли платити земельний податок
Платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних паїв та землекористувачі, об’єктами оподаткування-земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні. Сплачується податок з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою (п. 287.1 ПКУ).
Юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати у власність земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності, зокрема при внесенні земельних ділянок її засновниками до статутного капіталу (ст. 82 Земельного кодексу України).
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Отже, юридична особа сплачує податок за земельну ділянку, внесену до статутного фонду юридичної особи її засновником, починаючи з дня виникнення права власності на таку ділянку, тобто з моменту державної реєстрації цих прав.
Неподана звітність може призвести до позапланової перевірки
Документальна позапланова перевірка здійснюється, якщо платником податків не подано в установлений строк податкову декларацію, розрахунки, звіт про контрольовані операції або документацію з трансфертного ціноутворення, якщо їх подання передбачено законом (п.п. 78.1.2 ст. 78 ПКУ). Про проведення документальної позапланової перевірки керівник контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.
Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено під розписку копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.
Тривалість перевірок не повинна перевищувати 15 робочих днів для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва 5 робочих днів, для фізичних осіб – підприємців, які не мають найманих працівників – 3 робочі дні, інших платників податків – 10 робочих днів (п. 82.2 ст. 82 ПКУ).
Чи застосовується ПСП до лікарняних
Платник податку має право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу, отримуваного від одного роботодавця у вигляді зарплати, на суму податкової соціальної пільги ( п.169.1 ПКУ).
Оскільки сума виплат у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності розглядається як заробітна плата, то якщо вона не перевищує граничний розмір загального місячного оподатковуваного доходу від одного працедавця у вигляді заробітної плати (у 2016 році — 1930 грн.), найманий працівник має право на податкову соціальну пільгу.
Як подаємо та заповнюємо звіт про доходи (прибутки) неприбуткової організації
Наказом Мінфіну від 17.06.2016р. №533 затверджено нову форму Звіту про використання доходів неприбуткових організацій.
1. Нова форма Звіту передбачає:
- заповнення лише тих показників, які відображають особливості діяльності неприбуткової організації залежно від закону, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
- відображення податкового зобов’язання у разі нецільового використання отриманих коштів та/або розподілу доходів організації серед засновників, її членів, працівників, інших пов’язаних осіб;
- нове поле для місячного (звітного) періоду (для подання Звіту в разі недотримання вимог п. 133.4 ПКУ);
- поле «Відомості про одночасне подання до звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації форм фінансової звітності» (заповнюється у разі подання фінансової звітності за бажанням неприбуткової організації);
- відображення в додатку ГД до рядків 1.15.2 ГД, 2.6.2 ГД та 3.1 ГД Звіту даних митної декларації за ввезеним товаром і показників нецільового використання гуманітарної допомоги.
2. Неприбуткові організації, які не порушували вимог ПКУ, подають звіт календарний рік протягом 60-ти календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного року.
При цьому такі неприбуткові організації Звіт за звітні податкові періоди, що дорівнюють «І кварталу», «Півріччю», «Трьом кварталам», не подають.
3. У разі порушення вимог, визначених п. 133.4 ПКУ, неприбуткова організація зобов’язана подати Звіт у строк, визначений для місячного податкового (звітного) періоду (20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця). Звіт складається за період із початку року (або з початку визнання організації неприбутковою, якщо таке визнання відбулося пізніше) по останній день місяця, у якому вчинено таке порушення.
Докладніше у листі ДФС від 17.10.2016 р. № 33649/7/99-99-15-02-01-17
Підтвердження форс-мажорних обставин
Для засвідчення форс-мажорних обставин за податковим зобов’язанням платнику необхідно одержати Сертифікат про форс-мажорні обставини у Торгово-промисловій палаті (ТПП). Для цього заявнику потрібно надати до такого органу заяву встановленої форми та документи, передбачені в формі заяви. ТПП засвідчує форс-мажорні обставини та видає сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб’єкта господарської діяльності.
Сертифікат про форс-мажорні обставини разом із другим екземпляром підписаного сторонами акту виконаних робіт надсилається заявнику поштою або видається представнику заявника після надходження підтвердження про оплату послуги із засвідчення форс-мажорних обставин і підписання акту наданих послуг. Форс-мажорні обставини засвідчують за зверненням суб’єктів господарської діяльності та фізичних осіб за кожним окремим договором, податковим та/чи іншим зобов’язанням/обов’язком.
Лист ГУ ДФС у м. Києві від 13.10.2016 р. № 22173/10/26-15-12-05-11
В ліцензії відсутня відмітка про чергову сплату. Чи застосовуються штрафні санкції?
Відповідно до ст. 15 Закону України від 19.12.95 р. № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами справляється щоквартально рівними частками і зараховується до місцевих бюджетів згідно із чинним законодавством. За ліцензії на право оптової торгівлі встановлено річний розмір плати.
Внесення інформації до ліцензії про сплату чергового платежу передбачено Положенням про порядок видачі ліцензій ( Постанова КМУ від 31.03.99 р. № 500) та наказом ДФС України від 24.10.2014 № 213.
Разом з тим, Законом № 481 не передбачено застосування до суб’єкта господарювання фінансової санкції у вигляді штрафу за здійснення оптової чи роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами на підставі ліцензії, що дає право на здійснення такої діяльності, в якій відсутня інформація про сплату чергового платежу до моменту анулювання ліцензії.
Податковий кредит за несвоєчасно зареєстрованою податковою накладною
Починаючи з 29.07.2015 ПДВ, зазначений у податковій накладній (складеній як до 29.07.2015, так і після цієї дати), яка своєчасно зареєстрована в ЄРПН, включають до складу податкового кредиту того податкового (звітного) періоду, у якому вона складена, або будь-якого наступного звітного періоду протягом 365 календарних днів з дати складання такої податкової накладної.
Якщо ж податкова накладна зареєстрована в ЄРПН з порушенням 15-денного терміну реєстрації, ПДВ може бути включений до складу податкового кредиту того податкового (звітного) періоду, у якому вона зареєстрована в ЄРПН, або будь-якого наступного звітного періоду, але не пізніше 365 календарного дня з дати складання такої податкової накладної.
Лист ДФС від 17.10.2016 № 22385/6/99-95-42-01-15
Дивіденди обкладаються за ставкою ПДФО, що діяла на дату
прийняття рішення про їх виплату
Застосування ставки ПДФО, визначеної в пп. 167.5.2 ПКУ (5%), до суми доходів, нарахованих у вигляді дивідендів, буде можливим у разі, якщо податковий агент є платником податку на прибуток на момент такого нарахування.
Таким чином, якщо підприємство нараховує дивіденди фізичній особі, що підтверджено протоколом загальних зборів і бухгалтерськими даними, у момент перебування на загальній системі оподаткування за поточний період і за минулі періоди (коли воно було платником єдиного податку), має застосовуватися ставка ПДФО 5%.
Доходи фізичних осіб у вигляді дивідендів (окрім дивідендів, визначених у пп. 165.1.18 ПКУ), відображаються в податковому розрахунку за формою №1-ДФ під ознакою доходу «109».
Алгоритм нарахування пені при погашенні податкового боргу
Пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120% річних облікової ставки НБУ, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
Сума пені розраховується за такою формулою:
Y = (C × K днів : 100 % × U НБУ × 1,2):R, де:
Y – сума пені, що нараховується на фактично погашену суму податкового боргу;
C – фактично погашена сума податкового боргу;
K днів – кількість днів затримки сплати податкового зобов’язання;
U НБУ – більша з облікових ставок НБУ, що діяли на день виникнення податкового боргу або на день його (його частини) погашення;
1,2 – коефіцієнт, що дозволяє розраховувати 120 % річних U НБУ;
R – кількість днів у календарному році.
ІІІ. Лозівська ОДПІ: інформація для підприємців та громадян
Коли податкова інспекція може скасувати діяльність підприємця
Підприємницька діяльність припиняється на підставі рішення суду в передбачених Господарським кодексом України випадках. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування можуть застосовувати до суб’єктів господарювання адміністративно-господарські санкції, зокрема ліквідовувати таких суб’єктів. Водночас згідно з пунктом 67.2 Податкового кодексу України контролюючі органи в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо:
• припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб — підприємців;
• скачування державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб — підприємців;
• скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Ведення книги обліку доходів
Старі книги обліку доходів (зареєстровані до набрання чинності 28.07.2015 наказу Мінфіну «Про затвердження форм книги обліку доходів і книги обліку доходів і витрат та порядків їх ведення» від 19.06.2015 № 579; далі — Наказ № 579) є діючими та використовуються до їх закінчення і заповнюються відповідно до вимог порядків їх ведення, затверджених Наказом № 579.
У разі отримання протягом дня доходу у готівковій та безготівковій формах кожен такий вид доходу відображається в книзі обліку доходів окремо (окремим рядком) підсумково за день. Такий же порядок застосовується і до підсумкових записів за місяць, квартал, рік. Черговість проведення записів доходів у готівковій та безготівковій формі платник визначає самостійно.
У разі здійснення покупцем розрахунків за товари (послуги) у безготівковій формі доходом фізичної особи — платника єдиного податку вважається вся сума, що надійшла на розрахунковий рахунок.
Військовий збір не зменшують на суму податків, сплачених за кордоном
Фізична особа — резидент, яка отримала іноземний дохід та сплатила податки за межами України, для отримання права на зарахування таких податків має надати довідку.
У міжнародних угодах між Урядом України та Урядами інших країн, зокрема, Російської Федерації, визначаються податки, щодо яких Уряди дійшли згоди про уникнення подвійного оподаткування. Такими податками зазвичай виступають податок на доходи підприємств та організацій, податок на доходи фізичних осіб та аналогічні. Водночас нормами Податкового кодексу України, іншим чинним законодавством та міжнародними угодами не передбачено зменшення податкового зобов’язання з військового збору на суму податків сплачених за кордоном.
Лист ГУ ДФС у м. Києві від 11.10.2016 № 6603/М/26-15-13-04-14
Єдиноподатник здає нерухомість в оренду: яке місце провадження госпдіяльності
Чи повинен підприємець — платник єдиного податку, що здає в оренду власне нерухоме майно, зазначати у графі «Місце провадження господарської діяльності» заяви про застосування спрощеної системи оподаткування адресу майна, яке буде здаватися в оренду.
Так, відповідно до підпункту 298.1.1 ПКУ для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платник подає до контролюючого органу заяву. У такій заяві зазначають, зокрема, місце провадження господарської діяльності. Тому якщо підприємець — платник єдиного податку здійснює здавання в оренду власного нерухомого майна, то у графі «Місце провадження господарської діяльності» заяви про право застосування спрощеної системи оподаткування вона має зазначити всі адреси розташування нерухомого майна, яке буде здаватися в оренду.
Коли фізособа не притягується до відповідальності за несплату податку на нерухомість
Фізична особа не може бути притягнута до відповідальності за несплату податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, якщо контролюючий орган не надіслав до 1 липня повідомлення-рішення про сплату податку.
База оподаткування об’єктів житлової та нежитлової нерухомості обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності.
Якщо сума грошового зобов’язання розраховується контролюючим органом, платник податків не несе відповідальності за своєчасність, достовірність і повноту нарахування такої суми, проте несе відповідальність за своєчасну та повну сплату податку і має право оскаржити зазначену суму. У разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов’язання протягом визначених законодавством строків, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу.
Податкове зобов’язання за звітний рік з податку на нерухоме майно сплачується фізособами протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
Отже, фізична особа — платник податків притягується до відповідальності у разі несплати узгодженої суми грошового зобов’язання протягом визначених строків.
Яксплачується єдиний внесок новоствореними ФОП – платниками єдиного податку?
Платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування є фізособи – підприємці, у тому числі ФОП – платники єдиного податку. Єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, сплачується до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок.
Платники можуть сплачувати єдиний внесок у вигляді авансового платежу у розмірі, який самостійно визначили, до 20 числа кожного місяця поточного кварталу. Суми єдиного внеску, сплачені у вигляді авансових платежів, ураховуються платником при остаточному розрахунку, який здійснюється ним за календарний квартал до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок.
Ставка єдиного внеску встановлена у розмірі 22% суми, що визначається платниками самостійно, але не більше максимальної величини бази та не меншею за розмір мінімального страхового внеску.
Мінімальний страховий внесок – визначається як добуток мінімального розміру заробітної плати на розмір внеску ( з 01.05.2016 року – 1450х22% = 319 грн.).
До уваги ФОП – платників єдиного податку, які є пенсіонерами за віком або інвалідами: про сплату єдиного внеску!
Підприємці– платники єдиного податку звільняються від сплати за себе єдиного внеску, якщо вони є пенсіонерами за віком або інвалідами та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу.
Зазначена категорія осіб може бути платниками єдиного внеску виключно за умови самостійного визначення для себе бази нарахування єдиного внеску, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом №2464 та не меншою за розмір мінімального страхового внеску.
Для цієї категорії платників зобов’язання зі сплати єдиного внеску виникають виключно за умови подання звітності у строки, визначені законодавством, та за формою, визначеною Порядком №435.
Водночас у зазначеної категорії платників після сплати єдиного внеску виникає право на отримання будь-якого виду соціальних виплат.Враховуючи строки виникнення у зазначеної категорії платників права на будь-який вид соціальних виплат та спеціальні строки виникнення зобов’язань щодо сплаченого єдиного внеску, з метою запобігання незаконного отримання соціальних виплат, задоволення заяви такого платника про повернення йому коштів здійснюється тільки після отримання органом фіскальної служби від фондів соціального та пенсійного страхування підтвердження щодо неотримання соціальних виплат такими платниками.
Якщо громадянин володіє нерухомістю та використовує її підприємець
Цивільним кодексом України визначено, що суб’єктами права приватної власності є фізичні та юридичні особи. Фізичні особи можуть бути власниками будь-якого майна, в тому числі і нерухомого майна комерційного призначення, за винятком окремих видів майна, які відповідно до закону не можуть їм належати.
Оскільки ст. 266 Податкового кодексу України не визначено такого платника як фізична особа – підприємець, то такий платник – власник об’єктів житлової та нежитлової нерухомості сплачує податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за нормами, передбаченими для фізичних осіб
Чи має право ФОП – платник єдиного податку здавати в оренду частину нерухомого майна як фізична особа, а іншу частину як ФОП?
Згідно норм ПКУ не можуть бути платниками єдиного податку підприємці, які надають в оренду:
– житлові приміщення та/або їх частини, загальна площа яких перевищує 100 кв. м.;
– нежитлові приміщення (споруди, будівлі) та/або їх частини, загальна площа яких перевищує 300 кв. м.
Власник має право використовувати своє майно для здійснення підприємницької діяльності, крім випадків, встановлених законом. Вказане положення також стосується використання майна, яке надається в оренду підприємцем на спрощеній системі оподаткування.
Таким чином, фізособа, якій належить нерухоме майно (житлового або нежитлового призначення), загальна площа якого не перевищує норми, встановлені ПКУ, не має права надавати одну частину нерухомого майна в оренду як фізособа – не суб’єкт господарювання, а іншу частину як підприємець на спрощеній системі оподаткування.
Така фізична особа може надавати нерухоме майно (житлового або нежитлового призначення) в оренду як ФОП на спрощеній системі оподаткування або як фізична особа – не суб’єкт господарювання.
Чи може зареєструватися підприємцем особа, яка не досягла 16 років?
Згідно ч. 3 ст. 35 ЦК повна цивільна дієздатність може бути надана фізичній особі, яка досягла 16 років і яка бажає займатися підприємницькою діяльністю.
За наявності письмової згоди на це батьків (усиновлювачів), піклувальника або органу опіки та піклування така особа може бути зареєстрована як підприємець. У цьому разі фізична особа набуває повної цивільної дієздатності з моменту державної реєстрації її як підприємця.
Повна цивільна дієздатність, надана фізичній особі, поширюється на усі цивільні права та обов’язки (ч. 4 ст. 35 ЦКУ). Оскільки особа не досягла 16 років, то зареєструватися підприємцем воно не має права.
Щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій платниками єдиного податку
Згідно п. 296.10 ст.296 ПКУ реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО) не застосовуються платниками єдиного податку:
- першої групи;
- другої і третьої груп (фізичні особи – підприємці) незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1млн. грн. У разі перевищення в календарному році обсягу доходу понад 1млн. грн. застосування РРО для такого платника єдиного податку є обов’язковим. Застосування РРО розпочинається з першого числа місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення, та продовжується у всіх наступних податкових періодах протягом дії свідоцтва платника єдиного податку.
Фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку другої і третьої груп, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (надання послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, з метою визначення необхідності застосування РРО повинні самостійно визначити перевищення обсягу доходу понад 1млн. грн.
При цьому враховується обсяг доходу за поточний звітний податковий рік. Обсяг доходу з метою застосування критерію (понад 1 млн. грн.) визначається з урахуванням всіх доходів, які відповідно до п.292.1 ст.292 Кодексу включаються до складу доходу платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця.
Про строк перерахунку суми податку на нерухоме майно у разі виявлення розбіжностей
У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів, зокрема документів на право власності, контролюючий орган за місцем проживання (реєстрації) платника податку проводить протягом 10 робочих днів перерахунок суми податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення.
Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).