Новини Лозівської ОДПІ від 01.03.2017р

І. Інформація щодо діяльності Лозівської ОДПІ та органів ДФС України

Університет державної фіскальної служби України запрошує на навчання

Інформуємо, що Університет державної фіскальної служби України запрошує  учнів випускних класів середніх шкіл, гімназій, ліцеїв, професійно-технічних навчальних закладів, осіб з повною загальною середньою освітою, молодших спеціалістів та бакалаврів на навчання.

 

ДФС пропонує відмінити необхідність перевірки кожного підприємця

ДФС виступила з пропозиціями щодо перегляду критеріїв для проведення обов’язкової перевірки фізосіб-підприєців при їх закритті та спрощення процедури зняття їх з податкового обліку.

Відповідно до діючого законодавства ДФС зобов’язана перевірити кожну фізичну особу-підприємця в процесі його ліквідації. Враховуючи цьогорічні нововведення, підприємці мають сплачувати єдиний внесок навіть при відсутності прибутку. За словами Голови ДФС Романа Насірова з 01.12.2016р. до 20.02.2017р. близько 330 тисяч підприємців припинили свою діяльність, при цьому, більшість закритих ФОПів були “сплячими” та давно не вели господарську діяльність.

« На сьогодні існує два накази Мінфіну щодо перевірки підприємців при скасуванні реєстрації. Один з них стосується ЄСВ, другий – всіх інших податків. Ми вважаємо, що варто переглянути ці накази і створити більш конкретні вимоги – в яких випадках, в залежності від критеріїв тієї фізособи-підприємця, що закривається, яка потрібна чи не потрібна перевірка”, – запропонував Роман Насіров.

 

Пропонується скасувати податок для спадкоємців другої черги

Верховною радою прийнято законопроект № 0940«Про внесення змін до Податкового кодексу щодо оподаткування спадщини та уточнення деяких положень». Законом спрощено оформлення спадщини для найближчих родичів спадкодавця, які мають право на спадкування за законом.

Зокрема, встановлено, що оподатковуються за нульовою ставкою податку на доходи фізосіб об’єкти спадщини, що успадковуються не тільки членами сім’ї спадкодавця першого ступеня споріднення, як це передбачено чинними вимогами Податкового кодексу, але й об’єкти спадщини, що успадковується членами сім’ї другого ступеня споріднення.

 

Подавайте декларацію он-лайн

Триває кампанія декларування доходів громадян, отриманих протягом минулого року. Подати декларацію про майновий стан і доходи можна особисто платником або уповноваженою на це особою; надіслати поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення або засобами електронного зв’язку.

Для подання податкових декларацій в електронній формі платнику податків потрібно:

– отримати електронний цифровий підпис, який безкоштовно видається Акредитованим центром сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту Державної фіскальної служби України;

–  авторизуватися за допомогою особистого електронного ключа та розпочати роботу. 

Детальніше про подання звітності в електронному вигляді можна дізнатися на веб-порталі ДФС або в Акредитованому центрі сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту ДФС.

 

Про функції Електронного кабінету платника

«Електронний кабiнет платника» – сервiс за допомогою якого здійснюється взаємодія органів ДФС та платників податкiв у режимi реального часу.

Знайти «Електронний кабінет платника» можна за адресою cabinet.sfs.gov.ua, а також на офіційному веб-порталі ДФС України. Для повноцінного користування сервісом необхідно здійснити ідентифікацію платника (юр- або фізособи) за допомогою електронного цифрового підпису.  Електронний реєстр суб’єктів, які надають послуги, пов’язані з ЕЦП, можна знайти на офіційному веб-сайті Центрального засвідчувального органу Мінюсту http://czo.gov.ua/ca-registry.

При здійсненні ідентифікації платник може вказати контактні дані, за якими буде здійснюватись зворотній зв’язок, зокрема: – регіон та орган ДФС, до якого необхідно звертатися (вибрати із запропонованого переліку);  – адресу електронної пошти (e-mail); – контактний номер телефону; – поштові індекс та адресу для листування.

Проставивши відмітки у відповідних рядках можна визначити, чиї підписи будуть використовуватись при роботі із особистим кабінетом.

Платник податків, що пройшов ідентифікацію, має можливість створити та надіслати до контролюючих органів:

– повідомлення про прийняття працівника на роботу; – податкову декларацію з податку на додану вартість; – податкову декларацію з акцизного податку; – податкову декларацію з рентної плати (місячну);  – податкову накладну; – розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (додаток 2 до податкової накладної); – акцизну накладну; – товарно-транспортну накладну на переміщення спирту етилового; – товарно-транспортну накладну на переміщення алкогольних напоїв; – договір про визнання електронних документів; звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого ЄСВ (додаток 4).

 

Як в режимі online дізнатися про отримані доходи та сплачені податки

Відомості про отримані доходи та сплачені з них податки можна отримати через Електронний кабінет платника на єдиному веб-порталі ДФС України.

Саме цей сучасний та зручний електронний сервіс стане в нагоді громадянам, котрі подають річну податкову декларацію, та держслужбовцям і посадовим особам, котрі до 1 квітня 2017 року зобов’язані заповнити і подати Декларацію про доходи і зобов’язання фінансового характеру в електронному вигляді.

Для того, щоб отримати необхідну інформацію про доходи за минулий рік самостійно, варто спочатку придбати посилений сертифікат на ключ електронного цифрового підпису та через мережу Інтернет на офіційному веб-порталі ДФС за адресою: http://cabinet.sfs.gov.ua сформувати довідку про доходи, скориставшись ключем ЕЦП фізичної особи.

Звертаємо Вашу увагу, що відомості про суми отриманих доходів та суми сплачених податків в електронному вигляді можна отримати за останні три роки (поквартально), відомості за останній звітний період (квартал) надаються через 60 днів після його закінчення.

Довідку про доходи також можна отримати у Центрі обслуговування платників подавши власноруч заповнену заяву за формою, затвердженою дод.13 до наказу Міндоходів від 10.12.2013 №779. Результат розгляду Вашої заяви (довідку) Ви можете отримати через 5 робочих днів з дня подання заяви.

 

Про використання захищених носіїв ключової інформації

Акредитований центр сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту повідомляє, що Законом від 22.05.03р. «Про електронний цифровий підпис» передбачено, що державні реєстратори прав на нерухоме майно, дерреєстратори юросіб, фізосіб-підприємців та громадських формувань, нотаріуси використовують лише захищені носії особистих ключів (НКІ). Зазначене обмеження введено Законом від 06.10.16р. №1666 як дієвий засіб для протидії шахрайству з використанням даних Єдиних та державних реєстрів Міністерства юстиції України.

Таким чином, для отримання послуг електронного цифрового підпису та здійснення генерації ключів в АЦСК ІДД ДФС користувачам реєстрів необхідно мати при собі захищений НКІ.

У разі відсутності у користувача реєстру захищеного НКІ, адміністратором реєстрації АЦСК ІДД ДФС буде прийнято рішення про відмову у наданні послуг ЕЦП.

Дане обмеження не стосується випадків отримання ЕЦП користувачами-фізичними особами.

 

Про нові терміни валютних розрахунків

З 16 грудня 2016 року відповідно до Постанови НБУ від 13.12.2016 р. № 410 «Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринках України» виручка резидентів в іноземній валюті підлягає зарахуванню на їхні валютні рахунки в уповноважених банках у строки виплати заборгованостей, зазначені в контрактах, але не пізніше 120 календарних днів із дати митного оформлення експортованої продукції, а у випадку експорту робіт та транспортних послуг – з моменту підписання акта чи іншого документа, що засвідчує виконання робіт або надання транспортних послуг.

Порушення  резидентами, крім  суб’єктів господарювання,  що  здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної  операції на період її проведення, зазначених строків,  тягне за собою стягнення пені за кожний день прострочення у  розмірі  0,3  відсотка  суми  неодержаної  виручки (вартості недопоставленого товару) в іноземній  валюті,  перерахованої у грошову  одиницю  України  за  валютним курсом Нацбанку України  на  день  виникнення  заборгованості. Загальний  розмір нарахованої  пені  не  може  перевищувати суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару).

 

ІІ. Інформація для бухгалтерів

Якщо занижено суму авансового внеску

Платники податку на прибуток підприємств, які у 2016 році щокварталу звітували з податку на прибуток підприємств, мали сплатити до 31 грудня 2016 року авансовий внесок із цього податку в розмірі 2/9 податку на прибуток, нарахованого в податковій звітності за три квартали 2016 року. Визначена сума авансових внесків є узгодженою сумою грошових зобов’язань.

Платники податку, які самостійно виявили факт заниження суми авансового внеску, нарахованого в податковій декларації з податку на прибуток за три квартали 2016 року, та подають уточнюючий розрахунок після граничного строку подання такої декларації, мають сплатити штрафні санкції, передбачені абз. «а» п. 50.1 ПКУ. Водночас сума донарахованого авансового внеску та штрафу має бути перерахована до бюджету до подання уточнюючого розрахунку.

Лист ДФСУ від 08.02.2017 р. № 2438/6/99-99-15-02-02-15.

 

У касовому чеку при реалізації пального відображають код УКТ ЗЕД такого пального

Законом України №1791 внесені зміни до Закону України щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а саме, внесено норму, відповідно до якої режим попереднього програмування РРО доповнено кодом товарної підкатегорії пального згідно з УКТ ЗЕД.

Режимом попереднього програмування зобов’язані користуватись суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, при проведенні розрахункових операцій через РРО.

Лист ДФС України від 08.02.2017 №3080/7/99-99-12-03-03-17.

 

Особливості отримання квитанцій №№1-2 при поданні звіту з ЄСВ в електронному вигляді

Після подання звіту з ЄСВ в електронному вигляді, платнику надходить квитанція №1, сформована в автоматичному режимі Автоматизованою системою «Єдине вікно подання електронної звітності ДФС України» з наступним коментарем: «Документ збережено на центральному рівні. Документ буде оброблено у складі пакету пов’язаних документів. Через певний час подбайте про прийом квитанції №2 щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття Вашого електронного звіту на районному рівні». Квитанція свідчить про доставку звіту до контролюючих органів.

Квитанція №2 (у разі вдалого завантаження звіту до ПФУ) сформована в автоматичному режимі ДФС України, надходить платнику з наступним коментарем: «Пакет прийнято. Дата початку завантаження файлу…, формат файлу…, дата реєстрації звіту в Реєстрі застрахованих осіб…, номер реєстрації звіту в Реєстру застрахованих осіб… Результат обробки: автоматична обробка електронного документу/звіту виконано вдало (перелік попереджень за наявності). Дані завантажено до Реєстру застрахованих осіб».

У разі незавантаження звітності по ЄСВ до Реєстру застрахованих осіб, платнику надходить квитанція №2 із зазначенням помилок та причин незавантаження.

 

Про порядок повернення або зарахування у рахунок майбутніх платежів помилково або надміру сплачених сум ЄСВ

Процедуру зарахування у рахунок майбутніх платежів єдиного внеску або повернення надміру та/або помилково сплачених коштів визначено Порядком, затверджений наказом Мінфіну від 16.01.2016 р. № 6. Повернення коштів здійснюється на підставі Заяви платника про таке повернення.

У разі надходження Заяви про повернення Коштів, що надміру сплачені страхувальниками, які беруть добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного страхування, Платник додає оригінал або завірену ним копію розрахункового документа, що підтверджує сплату коштів.

Підрозділ фіскального органу у строк не більше ніж 10 робочих днів з дати реєстрації Заяви проводить перевірку наданої Платником інформації. У разі відмови в задоволенні Заяви, надається повідомлення із зазначенням причин відмови.

Якщо дата повернення коштів припадає на два останніх робочих дні поточного місяця, то таке повернення переноситься на перший робочий день наступного місяця.

У разі неможливості здійснення повернення Коштів одноразово на загальну суму оформлюються відповідні розрахункові документи на повернення Коштів частковими сумами.

У випадку надмірної сплати сум ЄСВ фіскальним органом здійснюється зарахування таких Коштів у рахунок майбутніх платежів за тим самим рахунком відповідно порядку календарної черговості виникнення зобов’язань Платника з цього платежу.

 

Про розмір ЄСВ якщо працівника відпрював неповний місяць

У разі якщо база нарахування ЄСВ не перевищує розміру мінімальної зарплати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід, сума єдиного внеску розраховується як добуток розміру мінімальної зарплати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід (прибуток), та ставки єдиного внеску.

Отже, якщо працівника прийнято на основне місце роботи в перший робочий день місяця, який не збігається з першим числом календарного місяця, то з урахуванням того, що такий працівник відпрацював повністю всі робочі дні в даному місяці, підприємство нараховує єдиний внесок виходячи з законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та ставки єдиного внеску.

 

Суми кредиту або поворотної фінансової допомоги, отримані неприбутковою бюджетною організацією, не оподатковуються

Доходи (прибутки) неприбуткової організації мають використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Не підлягають оподаткуванню суми кредиту або безповоротної фінансової допомоги, отримані неприбутковою бюджетною установою за умови, що кошторис такої неприбуткової бюджетної установи передбачає зазначені доходи.

При цьому доходи у вигляді сум кредиту або безповоротної фінансової допомоги повинні використовуватись виключно для фінансування видатків, передбачених кошторисом, на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. У разі недотримання цих умов така неприбуткова організація підлягає виключенню з Реєстру згідно з підпунктами 133.4.3 та 133.4.4 пункту 133.4 статті 133 ПКУ.

 

Особливості декларування податку на прибуток виробниками сільгосппродукції з 2017 року

Для виробників сільськогосподарської продукції пп.137.4.1 ст. 137 ПКУ визначає річний податковий період який починається з 1 липня минулого звітного року і закінчується 30 червня поточного звітного року (замість періоду з 1 липня поточного звітного року по 30 червня наступного звітного року, який був визначений у редакції Податкового кодексу до 01.01.2017 року).

Крім того, для платників – сільгоспвиробників, які обрали “особливий” річний податковий (звітний) період, конкретизовано порядок обчислення фінансового результату до оподаткування та особливості подання з податковою декларацією фінансової звітності, а саме:

– фінансовий результат до оподаткування за звітний період обчислюється шляхом зменшення фінансового результату до оподаткування за минулий звітний рік на фінансовий результат до оподаткування за перше півріччя такого року та збільшення на фінансовий результат до оподаткування за перше півріччя поточного звітного року, що визначені відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності (пп. 134.1.1 ПКУ);

– фінансова звітність складається за перше півріччя минулого звітного року, за минулий звітний рік та за перше півріччя поточного звітного року та подається з річною податковою декларацією (п. 46.2 ПКУ).

 

З 2017 року запроваджено прискорену амортизацію основних засобів

Платникам податку на прибуток під час розрахунку амортизації за прямолінійним методом щодо основних засобів 4 групи надано право використовувати починаючи з 1 січня 2017 року мінімально допустимий строк амортизації, який дорівнює два роки, якщо витрати на придбання таких основних засобів понесені (нараховані) платником податків після 01.01.2017 року та в разі, якщо для таких основних засобів одночасно виконуються вимоги:

основні засоби не були введені в експлуатацію та не використовувалися на території України;

введені в експлуатацію в межах одного з податкових (звітних) періодів, починаючи з 01 січня 2017 року до 31.12.2018 року;

використовуються у власній господарській діяльності та не продаються або не надаються в оренду іншим особам (за винятком платників податків, основним видом діяльності яких є послуги з надання в оренду майна).

У разі недотримання встановлених вимог, починаючи з дати введення таких основних засобів в експлуатацію, платник податку у податковому (звітному) періоді, в якому відбувся факт невикористання основних засобів у власній господарській діяльності або їх продаж, зобов’язаний відкоригувати фінансовий результат до оподаткування на такі різниці:

збільшити фінансовий результат до оподаткування – на суму нарахованої амортизації основних засобів протягом податкових (звітних) періодів, у яких здійснювалося нарахування амортизації із застосуванням мінімально допустимих строків амортизації основних засобів, зменшити фінансовий результат до оподаткування – на суму розрахованої амортизації таких основних засобів відповідно до п. 138.3 ст. 138 Податкового кодексу України за відповідні податкові (звітні) періоди.

Зазначена норма визначена п. 43 підрозд. 4 розд. XX Податкового кодексу України.

 

Коли строк давності не діє на штрафні санкції

Граничні строки застосування штрафних санкцій до платників податків відповідають строкам давності для нарахування податкових зобов’язань, визначеним ст. 102 ПКУ ( не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання декларації, розрахунку, звіту та/або граничного строку сплати грошових зобов’язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, – за днем її фактичного подання).

 Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов’язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов’язання (в т.ч. пені).

Грошове зобов’язання може бути нараховане або провадження у справі про стягнення такого податку може бути розпочате без дотримання строку давності якщо:

– податкову декларацію за період, протягом якого виникло податкове зобов’язання, не було подано;

– посадову особу платника податків (фізособу – платника податків) засуджено за ухилення від сплати зазначеного грошового зобов’язання або у кримінальній справі винесено рішення про її закриття з нереабілітуючих підстав, яке набрало законної сили.

Ця норма застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.

 

Податкова накладна без коду послуги за ДКПП: чи буде податковий кредит із ПДВ

До внесення змін у форму податкової накладної та порядок її заповнення відсутність коду послуги за ДКПП у податковій накладній, дата складання якої припадає на період із 1 січня 2017 року до дати набрання чинності відповідними змінами до форми податкової накладної, не визначається як помилка.

Відсутність коду послуги за ДКПП у податковій накладній не може бути єдиною підставою для невизнання податкового кредиту.

Докладніше у листі ДФСУ від 20.02.2017 р. № 4102/7/99-99-15-03-02-17.

 

Неприбутківці повинні відзвітувати до 1 березня

Неприбутковими підприємствами, установами й організаціями, що відповідають вимогам ПКУ та внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій, звіт про використання доходів (прибутків)  подається за звітний рік протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного року, тобто не пізніше 1 березня 2017 року.

У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, визначених у пп. 133.4.3 ПКУ, така неприбуткова організація зобов’язана подати в строк, визначений для місячного звітного періоду, звіт про використання доходів за період із початку року (або з початку визнання організації неприбутковою в установленому порядку, якщо таке визнання відбулося пізніше) по останній день місяця, у якому вчинено таке порушення, і зазначити та сплатити суму самостійно нарахованого податку на прибуток.

 

Відповідальність за порушення порядку подання розрахунку 1-ДФ

Якщо дані камеральної перевірки свідчать про подання розрахунку ф. № 1ДФ з недостовірними відомостями або з помилками, до податкового агента застосовуються фінансові санкції:

–   за неподання, подання з порушенням строків, подання не у повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками,  якщо такі недостовірні відомості або помилки призвели до зменшення та/або збільшення податкових зобов’язань платника податку та/або до зміни платника податку тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 510 грн.  За ті самі дії, вчинені платником повторно протягом року, застосовується  штраф у розмірі 1020 грн.

Штрафи не застосовуються якщо недостовірні відомості або помилки у податковій звітності були виправлені відповідно до вимог ст. 50 Кодексу.

Крім того ст. 1634 КпАП передбачено за неповідомлення або несвоєчасне повідомлення відомостей про доходи громадян, тягне за собою попередження або накладення штрафу на посадових осіб та підприємців у розмірі від 34 до 51 грн. При повторному порушення протягом року передбачається штраф від 51 до 85 грн.

 

Звітування неприбуткової організації при отриманні  гуманітарної допомоги

Інформація щодо операцій з гуманітарною допомогою є Додатком  ГД до Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації. Додаток ГД до Звіту подається неприбутковими організаціями в обов’язковому порядку при здійсненні операцій з гуманітарною допомогою.

 

Чи  може   кредитна спілка бути включена до реєстру неприбуткових організацій?

Зважаючи на те, що кредитна спілка є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг та її діяльність не в повній мірі відповідає сутності поняття некомерційної діяльності неприбуткових установ, то такою кредитною спілкою не можуть бути дотримані вимоги, встановлені пп.133.4.1. п. 133.4 ст. 133 Кодексу.

Отже, кредитні спілки не можуть перебувати в реєстрі неприбуткових організацій та не підлягають включенню до нового Реєстру.

 

ІІІ. Лозівська ОДПІ: інформація для підприємців та громадян

Як оподатковуються доходи від продажу самостійно виробленої продукції тваринництва

Продавці власної продукції тваринництва, які отримували торік доходи, що підлягають оподаткуванню зобов’язані до 1 травня 2017 року подати декларацію про майновий стан і доходи.

Під час продажу власної продукції тваринництва, отримані від такого продажу доходи не є оподатковуваним доходом, якщо їх сума сукупно за рік не перевищує 100 розмірів мінімальної зарплати, установленої законом на 1 січня звітного року (у 2016 році — 137 800 грн). Такі фізичні особи здійснюють продаж зазначеної продукції без отримання довідки про наявність земельних ділянок.

До цієї продукції належать: живі тварини, м’ясо, їстівні субпродукти, риба, молоко та молочні продукти, яйця птиці, натуральний мед, їстівні продукти тваринного походження, жири й олії рослинного чи тваринного походження, готові харчові продукти, шкури необроблені (крім натурального та штучного хутра) і шкіра вичинена.

У разі коли сума отриманого доходу перевищує вищезазначений розмір, фізособа зобов’язана подати до контролюючого органу довідку про самостійне вирощування, розведення, відгодовування продукції тваринництва, що видається в довільній формі сільською, селищною або міською радою за місцем проживання власника продукції тваринництва. Якщо довідкою підтверджено вирощування проданої продукції тваринництва безпосередньо платником податку, оподаткуванню підлягає дохід, що перевищує 100 розмірів мінімальної зарплати, установленої законом на 1 січня звітного (податкового) року.

Якщо таким платником податку не підтверджено самостійне вирощування, розведення, відгодовування продукції тваринництва, доходи від продажу якої він отримав, ці доходи підлягають оподаткуванню на загальних підставах.

 

Про застосування РРО по всіх торгових точках, якщо пиво продається лише в одній

Якщо ФОП-єдинник 2 чи 3 груп здійснює реалізацію пива лише в одній із господарських одиниць, то така особа зобов’язана проводити розрахункові операції за однаковим порядком у всіх структурних підрозділах, зокрема, застосовувати РРО чи розрахункові книжки та КОРО на всіх інших господарських одиницях незалежно від асортименту товарів, оскільки законодавством передбачені вимоги до платника податків — суб’єкта господарювання, а не до його структурних підрозділів.

 

Якщо укладено договір про добровільну сплату єдиного внеску

Фізичні особи, які уклали договір на добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соцстрахування, формують та подають самі за себе звіт протягом 30 календарних днів після закінчення строків дії договору. Звітним періодом є тривалість дії договору, а якщо договором про добровільну участь передбачено одноразову сплату особою єдиного внеску за попередні періоди, в яких особа не підлягала загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню – період, за який одноразово сплачено єдиний внесок за попередні періоди.

У договорі про добровільну участь зазначаються, зокрема, права та обов’язки сторін, відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання умов договору.

Чинним законодавством не передбачено відповідальності до фізичної особи, яка уклала договір про добровільну сплату єдиного внеску, але не подала (несвоєчасно подала, подала за невстановленою формою) звіт щодо сум нарахованого єдиного внеску.

При цьому слід врахувати, що фізична особа, яка уклала договір про добровільну сплату єдиного внеску, але не подала звіт щодо сум нарахованого єдиного внеску, втрачає право на отримання допомоги при настанні страхового випадку, який визначений в укладеному договорі.

 

Як  формується податковий номера платника

Відповідно до норм ПКУ усі фізособи – платники податків та зборів реєструються у контролюючих органах шляхом включення відомостей про них до Держреєстру фізосіб-платників податків.

Формування реєстраційного номера облікової картки платника податків здійснюється ДФС України на підставі відомостей, поданих фізособою в Обліковій картці платника податків за ф. №1ДР.

Структура реєстраційного номера облікової картки має такий вигляд XXXXXNNNNK, де:

XXXXX — порядковий номер реєстрації дня народження фізособи (для однієї дати народження може бути надано два і більше порядкових номерів);

NNNN — порядковий номер облікової картки;

К — контрольний розряд.

Підтвердженням достовірності реєстраційного номера облікової картки платника податків є документ, що засвідчує реєстрацію фізичної особи у Держреєстрі (тобто Картка платника податків) або дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру, внесені до паспорта громадянина України.

При внесенні змін до даних, що вносяться до Держреєстру з Облікової картки за формою №1ДР та/або Заяви за формою №5ДР, реєстраційний номер облікової картки платника податків не змінюється.

Перевірку достовірності формування реєстраційного номера облікової картки платника податків здійснює виключно Державна фіскальна служба України.

Слід зазначити, що розподіл реєстраційних номерів облікової картки платника податків за ознакою статі фізичної особи у Державному реєстрі Податковим кодексом не передбачено.

 

У які терміни громадянин звітує, якщо отримав у спадщину квартиру?

Податкову декларацію про майновий стан і доходи, отримані у 2016 році, слід подати до 1 травня 2017 року, але оскільки, останній день подання декларації припадає на вихідний день, то відповідно до норм податкового законодавства він переноситься на перший робочий день, тобто на 3 травня 2017 року.

Слід нагадати, що з 1 січня 2017 року запроваджено нову форму декларації, яка затверджена наказом Міністерства фінансів України від 15 вересня 2016 року № 821 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 02.10.15 р. №859».

 

Які зміни відбулися в декларації про майновий стан і доходи?

З 1 січня 2017 року змінено форму податкової декларації про майновий стан і доходи, яка подається фізособами-платниками податку на доходи фізичних осіб та військового збору, передбачених ПКУ. Зміни у формі декларації здійснено для зручності та скорочення часу, що витрачається платниками податків на заповнення декларації, а також з урахуванням змін до податкового законодавства.

Кількість додатків до декларації зменшено з чотирьох до двох. У зв’язку із запровадженням ставки податку у розмірі 18% замість 15/20%, скасовано додаток до декларації, який передбачав здійснення перерахунку ПДФО при отриманні доходів від двох та більше податкових агентів.

Скасовано додаток до декларації щодо отриманих іноземних доходів. Тепер сума отриманих іноземних доходів (перерахованих у гривні за валютним курсом Нацбанку, що діяв на момент нарахування (отримання) таких доходів), відповідні податкові зобов’язання, інформація щодо країни походження доходу та назви валюти відображається в декларації без заповнення окремого додатку.

У додатках до декларації платник здійснює розрахунок податкових зобов’язань лише за доходами, база оподаткування яких розраховується з урахуванням понесених витрат, а саме: при визначенні інвестиційного прибутку (додаток Ф1) та при розрахунку  податкових зобов’язань самозайнятими особами (додаток Ф2).

Для зручності платників податків у відповідних рядках декларації (додатків до неї) зазначені ставки податку на доходи фізичних осіб та військового збору. Також, платники податків, які отримали доходи від продажу (обміну) об’єктів рухомого та нерухомого майна, які згідно з Кодексом не підлягають оподаткуванню, при заповненні декларації такі доходи відображають у окремому рядку.

 

Оподаткування виплатиза договором страхування життя

Договір довгострокового страхування життя – договір страхування життя строком на п’ять і більше років, який передбачає страхову виплату одноразово або у вигляді ануїтету, якщо застрахована особа дожила до закінчення терміну дії договору страхування чи події, передбаченої у договорі страхування, або досягла віку, визначеного договором.

Згідно з пп. 170.8.1 ст. 170 ПКУ податковим агентом платника податку – отримувача виплати, довічної пенсії чи викупної суми є страховик-резидент, який нараховує страхову виплату чи викупну суму за договором недержавного пенсійного забезпечення або довгострокового страхування життя. Податковий агент утримує та сплачує до бюджету податок за ставкою 18% з 60 відсотків суми одноразової страхової виплати за договором довгострокового страхування життя у разі досягнення застрахованою особою певного віку, обумовленого у такому страховому договорі, чи її доживання до закінчення строку такого договору. 

Тобто, уся сума одноразової страхової виплати, яка виплачується застрахованій особі, що дожила до закінчення строку договору довгострокового страхування життя, включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу, однак оподатковується лише 60 відсотків від такої суми.

 

Про оподаткування процентів банку на залишок коштів на зарплатній картці

До загального оподатковуваного доходу платника податку включаються пасивні доходи (крім зазначених у пп. 165.1.41 ст. 165 ПКУ).

Так, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються доходи у вигляді процентів на поточні банківські рахунки, за якими на користь фізичних осіб здійснюються виключно виплати заробітної плати, стипендій, пенсій, соціальної допомоги та інших передбачених законом соціальних виплат. Ознаки таких рахунків визначаються Нацбанком України.

Доходи у вигляді процентів на поточні банківські рахунки, за якими на користь фізичних осіб здійснюються виключно виплати заробітної плати, стипендій, пенсій, соціальної допомоги та інших передбачених законом соціальних виплат не підлягають оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб та відображаються у податковому розрахунку за ф. 1ДФ під ознакою доходу «162».

 

Про зміни в порядку отримання податкової знижки

Громадяни можуть повернути частину сплаченого із заробітної плати податку на доходи фізичних осіб, скориставшись правом на податкову знижку. До податкової знижки  включаються фактично здійснені протягом звітного податкового року платником податку витрати, підтверджені відповідними платіжними та розрахунковими документами.  У зазначених документах обов’язково повинно бути відображено вартість таких товарів (робіт, послуг) і строк їх продажу (виконання, надання).

Витрати, дозволені для включення до податкової знижки:

– частину суми процентів, сплачених за користування іпотечним житловим кредитом;

– пожертвування або благодійні внески неприбутковим організаціям;

– сума коштів, сплачених на користь вітчизняних вищих та професійно-технічних навчальних закладів для компенсації вартості здобуття середньої професійної або вищої освіти такого платника податку та/або члена його сім’ї першого ступеня споріднення;

– страхові платежі за договорами довгострокового страхування життя та пенсійні внески  в рамках недержавного пенсійного забезпечення;

– суми витрат на оплату допоміжних репродуктивних технологій або оплату державних послуг, пов’язаних з усиновленням дитини, включаючи сплату державного мита;

– суми коштів, сплачених платником податку у зв’язку із переобладнанням транспортного засобу, що належить платникові податку, з використанням у вигляді палива моторного сумішевого, біоетанолу, біодизелю, стиснутого або скрапленого газу, інших видів біопалива;

– суми витрат на сплату видатків на будівництво (придбання) доступного житла, та погашення пільгового іпотечного житлового кредиту, наданого на такі цілі, та процентів за ним.

Законом України від 21.12.16р. № 1797 знято обмеження з розміру суми, сплаченої за навчання, яку платник податку може включити до податкової знижки за наслідками звітного року (у 2016 році така сума не могла перевищувати 1930 грн. на місяць).

Для нарахування податкової знижки із зазначенням конкретних сум відображаються платником податку у річній податковій декларації, яка подається по 31 грудня включно наступного за звітним роком.

 

Про оподаткування спадщини

Вартість будь-якого об’єкта спадщини, що успадковується спадкоємцями, які не є членами сім’ї спадкодавця першого ступеня споріднення, оподатковується ПДФО за ставкою 5%. При цьому членами сім’ї фізичної особи першого ступеня споріднення вважаються її батьки, чоловік або дружина, діти, у тому числі усиновлені. Інші члени сім’ї фізичної особи мають другий ступінь споріднення.

Отже, фізичні особи – резиденти, які отримують спадщину від фізичної особи – резидента, але не відносяться до членів сім’ї першого ступеня споріднення, сплачують податок на доходи фізичних осіб за ставкою 5% та військовий збір за ставкою 1,5% вартості будь-якого об’єкта спадщини.

Дохід у вигляді вартості успадкованого майна (кошти, майно, майнові чи немайнові права) у межах, що підлягає оподаткуванню, зазначається в річній податковій декларації про майновий стан і доходи.

 

За навчання студента сплачує не член його сім’ї першого ступеня споріднення

Платник податку має право включити до податкової знижки у зменшення оподатковуваного доходу за наслідками звітного податкового року фактично здійснені ним протягом звітного податкового року витрати у вигляді суми коштів, сплачених платником податку на користь закладів освіти, для компенсації вартості здобуття середньої професійної або вищої освіти такого платника податку та/або члена його сім’ї першого ступеня споріднення, який не одержує заробітної плати.

Членами сім’ї фізичної особи першого ступеня споріднення вважаються батьки, чоловік або дружина, діти, у тому числі усиновлені. Отже, якщо за навчання студента сплатили особи, які не є членами його сім’ї першого ступеня споріднення (дід, баба та інші особи), вони не мають права на податкову знижку щодо таких сум.

 

Період, за який необхідно сплатити ЄСВ у разі припинення підприємницької діяльності

Фізособа-підприємець позбавляється статусу підприємця з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичною особою, а отже і позбавляється статусу платника єдиного внеску.

Таким чином, останнім періодом, за який необхідно сплатити єдиний внесок, буде період з дня закінчення попереднього звітного періоду до дня державної реєстрації припинення підприємницької діяльності такої фізичної особи.

У разі припинення діяльності фізичні особи – підприємці та особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов’язані подати самі за себе Звіт із зазначенням типу форми «ліквідаційна», де останнім звітним періодом буде період з дня закінчення попереднього звітного періоду до дня державної реєстрації припинення підприємницької діяльності. Термін сплати зобов’язань, визначених підприємцем або особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, у Звіті з позначкою «ліквідаційний», настає в день подання такого Звіту, відповідно ЄСВ необхідно сплатити до дати подання Звіту включно.

 

Витрати на сплату страхових внесків фізичної особи та членів її сім’ї можуть бути включені до податкової знижки

Платник податку має право включити до податкової знижки у зменшення оподатковуваного доходу платника за наслідками звітного року фактично здійснені ним витрати на сплату страхових платежів та пенсійних внесків, сплачених платником страховику-резиденту, недержавному пенсійному фонду, банківській установі за договорами довгострокового страхування життя, недержавного пенсійного забезпечення, за пенсійним контрактом з недержавним пенсійним фондом, а також внесків на банківський пенсійний депозитний рахунок, на пенсійні вклади та рахунки учасників фондів банківського управління як такого платника податку, так і членів його сім’ї першого ступеня споріднення, які не перевищують (у розрахунку за кожний з повних чи неповних місяців звітного податкового року, протягом яких діяв договір страхування):

а) при страхуванні платника податку або за пенсійним контрактом з недержавним пенсійним фондом платника податку, або на банківський пенсійний депозитний рахунок, пенсійний вклад, рахунок учасника фонду банківського управління чи за їх сукупністю – суму, що дорівнює розміру місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 гривень – у 2016 році 1930 гривень);

б) при страхуванні члена сім’ї платника податку першого ступеня споріднення або за пенсійним контрактом з недержавним пенсійним фондом, або на банківський пенсійний депозитний рахунок, пенсійний вклад, рахунок учасника фонду банківського управління на користь такого члена сім’ї чи за їх сукупністю – 50% вищеозначеної суми,в розрахунку на кожного застрахованого члена сім’ї (у 2016 році – 965 гривень).

 

Дохід отриманий від надання репетиторських послуг підлягає декларуванню

Громадянин, який отримує доходи від особи, яка не є податковим агентом зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити військовий збір з таких доходів.

Зокрема, це стосується вчителів-репетиторів, які у 2016 році не були зареєстровані суб’єктами підприємницької діяльності, але надавали такі послуги фізичним особам. За наслідками року  суму таких доходів необхідно включити до загального річного оподатковуваного доходу та подати річну податкову декларацію про майновий стан  та доходи.  

Нагадуємо,  що   декларацію   громадяни   повинні   подати до 1 травня 2017 року та до 1 серпня поточного року зобов’язані самостійно сплатити нараховані у декларації суми податкових зобов’язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору.

 

Об’єкт іпотеки відчужено. Що з податковою знижкою

Платник податку-резидент має право включити до податкової знижки частину суми процентів за користування іпотечним житловим кредитом, наданим позичальнику в національній або іноземній валютах, фактично сплачених протягом звітного року. Таке право виникає якщо за рахунок іпотечного житлового кредиту будується чи купується житловий будинок (квартира, кімната), визначений платником податку як основне місце його проживання, зокрема згідно з позначкою в паспорті про реєстрацію за місцезнаходженням такого житла (абз. третій п.175.1 ст.175 ПКУ).

Право на включення до податкової знижки надається платнику податку за одним іпотечним кредитом протягом 10 послідовних календарних років починаючи з року, в якому, зокрема, збудований об’єкт житлової іпотеки переходить у власність платника податку та починає використовуватися як основне місце проживання (пп.175.4 ст.175 ПКУ).

Тобто, фізособа може включити до податкової знижки частину суми процентів за користування іпотечним житловим кредитом лише при дотриманні умов, передбачених п.175.1 ст.175 ПКУ. Житловий будинок (квартира), що будується чи придбавається, має бути визначений як основне місце проживання. Якщо протягом року об’єкт іпотеки був відчужений, то фізична особа не має права на отримання податкової знижки в частині суми процентів за користування іпотечним житловим кредитом.

 

Доходи у 2016: ставки ПДФО та військового збору

До доходів, отриманих у 2016 році, застосовується ставка податку на доходи фізичних осіб:

1) у розмірі 18% бази оподаткування щодо:

– доходів, нарахованих (виплачених, наданих) у формі заробітної плати, інших виплат або винагород, що нараховуються у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами;

– перевищення суми пенсії (разом з  індексацією),  щомісячного довічного утримання, які отримуються з Пенсійного фонду України чи бюджету згідно із законом;

– пасивних доходів, у т. ч.  дивідендів по акціях  та/або інвестиційних сертифікатах, що виплачуються інститутами спільного інвестування (крім зазначених у пп. 167.5.2 ПКУ);

2) 5 % бази оподаткування у випадках, прямо визначених розділом IV ПКУ;

3) 0 % бази оподаткування у випадках, прямо визначених розділом IV ПКУ.

Ставка військового збору становить 1,5% від об’єкта оподаткування збором за доходами, визначеними ст. 163 ПКУ. Звільнено від оподаткування військовим збором доходи, що згідно з розділом IV ПКУ не включаються до загального оподатковуваного доходу фізосіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою).