Молоко в трикутних пакетиках — один із символів радянської епохи.
Про це пише ТСН.
Той, хто застав часи Радянського Союзу, пам’ятає, як у гастрономах продавали молоко у дивному на сьогодні трикутному пакуванні.
Молоко в той час можна було купити на розлив — розливали його зазвичай по бідонах, по пляшках, які потім можна було помити та здати до пункту приймання склотари — та в паперових пірамідках. Мабуть, це був найпростіший і найзручніший варіант — трикутники об’ємом пів літра коштували 16 копійок, а щоб налити молоко у склянку, треба було відрізати верхній куточок пакування.
Походження трикутних пакетів
Молоко у трикутниках випускалося у СРСР від 1950-х років до кінця 1980-х. Концепція пакування молока у трикутні контейнери була запропонована шведським винахідником Еріком Валленбергом 1944 року. Існує легенда, що якось Валленберг прочитав статтю про магічну суть єгипетських пірамід. Автор статті — хімік і за сумісництвом містик, а згодом фантаст Жак Берж’є стверджував, що саме завдяки формі пірамід всередині в них відбувається консервація часу, і продукти здатні зберігатися в первісному вигляді. Журналісти опублікували пропозицію — порадили спати в тетраедрі для поліпшення здоров’я і загального омолодження. Ерік Валленберг висунув ідею, що така форма дозволить краще зберігати молоко завдяки геометричним властивостям тетраедра.
1951 року шведською фірмою Tetra Pak було розпочато масове виробництво цієї тари. Фахівці з Tetra Pak не тільки придумали відповідну форму, але й інші технологічні нюанси, зокрема, спосіб пакування рідини в картон і герметизацію тари, припаяли до картону тонкий шар поліетилену, завдяки чому пакети стали абсолютно вологостійкими.
Пакування “Тетра Класік” — так офіційно називалися “пірамідки” — вперше вийшло у масове виробництво 1952 року. СРСР офіційно купив технологію та кілька ліній виробництва у Tetra Pak.
Переваги та недоліки трикутної тари
Попри певні переваги такого пакування — трикутні контейнери можна було легко утилізувати, вони були досить зручними, дозволяли легко наливати молоко, займали мало місця в холодильнику, на відміну від тієї ж пляшки — але вони часто протікали. Одним з основних недоліків трикутних пакетів також була проблема з якістю склеювання швів. Крім того, трикутники займали більше місця під час транспортування, що значно збільшувало транспортні витрати. Тому в Європі швидко відмовилися від “пірамідок”.
Популярність та символіка
З часом трикутні пакети набули статусу своєрідного символу радянської епохи. Трикутні пакети також часто використовувалися в рекламі та на різних заходах, що посилювало їхню присутність у суспільній свідомості. Пакування стало не просто засобом зберігання, а символом епохи, елементом, що впливав на повсякденні звички та ритуали людей.
На початку 1980-х років трикутні пакети почали зникати з повсякденного вжитку. Основною причиною цього стало значне погіршення якості виробництва, що призводило до частих протікань. Крім того, нові технології пакування почали витісняти старі форми, що також сприяло відмові від трикутних пакетів.
938