Особливості спілкування залежно від порушення, яке має людина (зору, слуху, мовлення)

05 лютого 2024 | 18:11

Особливості спілкування залежно від порушення, яке має людина (зору, слуху, мовлення)

Наприкінці осені минулого року в «Довідник безбар’єрності», який створений за ініціативою першої леді Олени Зеленської, інтегрували розділ про взаємодію із захисниками у мирному житті.

Новий розділ «Люди з досвідом війни. Гідність. Взаємодія» розповідає про комунікацію, засновану на повазі до гідності.

Зокрема, йдеться про особливості спілкування з ветеранами/ветеранками, які мають порушення зору:

– при зустрічі обов’язково назвіть себе та людей, які з вами. Можете описати місце, де ви перебуваєте (якщо це буде доречно);
– можете запропонувати людині свою руку;
– завжди звертайтеся напряму до людини з порушеннями зору, а не до її супровідника/супровідниці;
– якщо ви читаєте для людини, яка погано бачить, спочатку розкажіть їй про те, що ви збираєтеся читати. Не пропускайте інформацію, якщо вас про це не попросять.

Особливості спілкування з ветеранами/ветеранками, які мають порушення слуху:

– розмовляючи з людиною, дивіться на неї;
– щоб привернути увагу людини, назвіть її ім’я. Можна помахати їй рукою або легенько постукати по плечу, але це не має бути несподівано. Намагайтеся встановити зоровий контакт, висловлюйте свою думку чітко й лаконічно;
– говоріть рівно, не варто надмірно підкреслювати що-небудь;
– якщо вас просять кількаразово повторити щось, спробуйте перефразувати сказане;
– не затуляйте своє обличчя руками, волоссям чи будь-якими предметами (часто люди з порушеннями слуху чудово читають по губах);
– не змінюйте тему розмови без попередження. Використовуйте фрази-містки на кшталт: «Добре, тепер ми можемо обговорити…»;
– запитайте, чи не буде простіше підтримувати зв’язок у переписці;
– інформацію, яка містить число чи адресу, краще написати.

Особливості комунікації з ветеранами/ветеранками, які мають порушення мовлення:

– не ігноруйте людей, яким важко говорити, не перебивайте людину, починайте говорити лише тоді, коли переконаєтеся, що вона договорила;
– уважно вислухайте людину, будьте терплячими, зачекайте поки людина сама закінчить фразу;
– не виправляйте людину і не закінчуйте думку за неї;
– не намагайтеся пришвидшити розмову;
– не робіть вигляд, що зрозуміли людину, якщо насправді це не так, — краще перепитати;
– підтримуйте візуальний контакт.

Особливості спілкування з ветеранами/ветеранками, які мають ментальні порушення:

– не треба думати, що людина, яка має ментальні порушення, обов’язково потребує спеціального поводження;
– спілкуйтеся з людиною як з особистістю. Не варто робити передчасних висновків на основі досвіду спілкування з іншими людьми, які мають такий самий діагноз;
– міфом є думка, що люди, які мають проблеми, пов’язані із ментальним здоров’ям, більше за інших схильні до насильства.