Інформація Лозівського управління Головного управління ДФС у Харківській області від 22.01.2019

І. Інформація щодо діяльності Лозівського управління ГУ ДФС у Харківській області та органів ДФС України
У 2018 році доходи понад 1 млн грн задекларували 4,8 тис. громадян
За підсумками деклараційної кампанії – 2018 доходи у розмірі понад 1 млн грн задекларували 4817 громадян та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність.
Дохід у сумі понад 1 млрд грн, отриманий у 2017 році, задекларувала одна особа.
Найбільше мільйонерів, які подали декларації, обліковуються у м.Києві. Їх кількість складає 2184 особи, або 45% від загальної кількості мільйонерів. Серед лідерів також Київська – 333 особи, Харківська – 328 та Дніпропетровська – 303 області.
Наймолодшому платнику податків, яким задекларовано доходи понад 1 млн грн, виповнилось 7 років, а найстаршому – 99 років.

Щодо сплати податків на території Лозівської ОТГ
Відповідно до норм ЗУ «Про добровільне об’єднання територіальних громад» протягом серпня- грудня 2018 року було створено Лозівську ОТГ, до якої увійшли: смт. Панютине, с.Артiльне, с.Бунакове, с.Домаха, с.Єлизаветiвка, с.Кiнне, с.Катеринiвка, с.Миролюбівська, с.Миколаївка, сНоваІванiвка, с.Павлiвка Друга, сПеремога,сСадове, с.Тихопiлля, с.Царедарiвка, с.Чернiгiвське, с.Шатiвка, с.Яковлiвка.
Що стосується платежів, які зараховуються до місцевого бюджету, то юридичні особи, фізичні особи-підприємці, громадяни, що зареєстровані у населених пунктах, що розташовані на території Лозівської ОТГ, з 01.01.2019 року сплачують податки на рахунки, що відкриті Держказначейством по м. Лозова.
Для сплати податків і зборів, що підлягають зарахуванню до державного бюджету, продовжують діяти рахунки, що були відкриті в органах Казначейства на рівні районів.
Ознайомитись з номерами рахунків платники можуть на суб-сайті ГУ ДФС у Харківській області http://kh.sfs.gov.ua/byudjetni-rahunki/, де надано детальну інформацію як знайти відповідний рахунок, або звернутись до Центру обслуговування платників, або за телефоном 7-04-05 можна звірити номер рахунку для сплати платежу.

За 2018 рік бізнес-спільнота Харківщини поповнилась на 28 тисяч СГД
В Харківській області 28,2 тисяч громадян виявили бажання розпочати власну справу та відкрити свій бізнес у 2018 році. Про це повідомили в Головному управлінні фіскальної служби області та відзначили, що у зрівнянні з 2017 роком кількість новостворених підприємців зросла на 25,4 відсотки.
Серед новачків – 24,3 тисячі ФОПів та 3,9 тисячі юридичних осіб.
При цьому, за минулий рік припинили свою діяльність 14,0 тисяч СГД, а це на на 58,0 відсотків менше ніж у 2017 році. В ДФС області пов’язують цей факт з поліпшенням економічних чинників.

Співробітники податкової міліції Харківщини забезпечили відшкодування 1,3 млн. грн. несплачених податків до бюджету
Так, було встановлено, що директор компанії, яка продає автомобільні запчастини, протягом 2017 року імпортував на територію України автозапчастини, які в подальшому були реалізовані фізичним особам за готівку. При цьому дохід від реалізації у податковій звітності підприємства не було відображено, а податки в сумі 1,3 млн. грн. не нараховано та до бюджету не сплачено.
Внаслідок вжитих під час розслідування кримінального провадження заходів, завдана державі шкода відшкодована в повному обсязі. У зв’язку з цим, судом буде вирішено питання про звільнення підозрюваного від кримінальної відповідальності.

ДФС введено у дію нові коди бюджетної класифікації ПДФО та військового збору
Для належного ведення оперативного обліку податку (збору) ДФС введено у дію нові коди бюджетної класифікації:
11010501 – «податок на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами, які не підлягають обов’язковому декларуванню»;
11011001 – «військовий збір, що сплачується за результатами декларування».
Отже, відтепер:
І. Платник податку – фізична особа, зобов’язана сплатити податок, але звільнена від подання декларації (при нотаріальному посвідченні договорів та/або при видачі свідоцтв про право на спадщину тощо), сплачує:
– податок за кодом бюджетної класифікації «11010501» – «податок на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами, які не підлягають обов’язковому декларуванню»;
– військовий збір за кодом бюджетної класифікації «11011000» – «військовий збір».
ІІ. Платник податку – фізична особа, яка зобов’язана подати декларацію, визначити та сплатити свої податкові зобов’язання, сплачує:
– податок за кодом бюджетної класифікації «11010500» – «податок на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування»;
– військовий збір за кодом бюджетної класифікації «11011001» – «військовий збір, що сплачується за результатами декларування».
Довідку про доходи для заповнення декларації можна отримати в електронному форматі
Щоб правильно заповнити декларацію про майновий стан і доходи варто скористатися електронним сервісом «Отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків в електронному вигляді».
Сервіс функціонує на офіційному веб-порталі ДФС в «Електронному кабінеті».
Варто врахувати, що оновлена інформація про доходи за повний 2018 рік буде після 22 лютого 2019 року, оскільки до 9 лютого триває період звітування про виплачені громадян доходи суб’єктами господарювання.
Запит для отримання відомостей про доходи формується виключно фізичними особами. Інформацію про суми виплачених доходів та утриманих податків з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків можна отримати у приватній частині (особистий кабінет) Електронного кабінету, з використанням лише електронного цифрового підпису фізичної особи.
Для цього необхідно:
– увійти до Електронного кабінету через офіційний веб-портал ДФС;
– обрати відповідний акредитований центр сертифікації ключів (АЦСК);
– обрати особистий електронний ключ, вибравши відповідний файл з електронного носія (USB – накопичувач, CD/DVD диск) або у відповідному каталозі на персональному ПК (Key 6.dat);
– вказати пароль захисту на натиснути «Зчитати». Після того, як ключ буде успішно завантажено, натиснути «Увійти»;
– обрати розділ «Заяви, запити для отримання інформації»;
– обрати «Запит щодо отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків для заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи/ декларації про доходи та витрати осіб, які звернулись за призначенням житлових субсидій».
У запропонованій формі запиту необхідно заповнити всі поля виділені блакитним кольором. Після заповнення натисніть «Підписати та надіслати» або «Зберегти чернетку» та «Підписати та надіслати».
Якщо при заповненні запиту були допущені помилки або не заповнені всі обов’язкові реквізити, система напише «Помилка» та виділить рожевим кольором відповідні поля.
Необхідно виправити помилки та знову натиснути «Підписати та надіслати».
Процедура підпису така ж сама, як і процедура входу в особистий кабінет.
Далі система запропонує обрати спосіб отримання інформації.
Детально ознайомитись з Порядком отримання відомостей про доходи можна на офіційному веб-порталі ДФС, скориставшись сервісом «Електронний кабінет» за адресою: https://cabinet.sfs.gov.ua/ , а також у Центрах обслуговування платників.

ДФС запроваджено новий сервіс з автоматичного заповнення декларації. Покрокова відео-інструкція
З 1 січня розпочалася кампанія декларування громадянами доходів, отриманих протягом 2018 року.
З метою підвищення якості обслуговування платників податків та спрощення процедури подання податкової декларації ДФС запроваджено новий сервіс в Електронному кабінеті платника. Він передбачає часткове автоматичне заповнення декларації про майновий стан та доходи на підставі облікових даних платника, відомостей про отримані доходи, наявних у Державному реєстрі фізичних осіб та відомостей про об’єкти нерухомого чи рухомого майна.
Скористатися зазначеним сервісом можуть фізичні особи, які відповідно до законодавства зобов’язані подати річну податкову декларацію про майновий стан та доходи, особи, які мають право подати декларацію з метою отримання податкової знижки, та особи, які здійснюють незалежну професійну діяльністю.
Щоб подати декларацію в електронному вигляді з використанням сервісу автоматичного часткового заповнення, слід завчасно подбати про отримання особистого електронного цифрового підпису, який можна отримати у будь-якому акредитованому центрі сертифікації ключів. З переліком АЦСК можна ознайомитися у відкритій частині Електронного кабінету.
Слід зауважити, що інформація з Державного реєстру фізичних осіб, на підставі якої автоматично заповнюється декларація, може бути не повною, оскільки у Державному реєстрі не відображаються дані щодо доходів, отриманих від фізичних осіб та іноземні доходи. Тому при заповненні декларації будь-яке значення можна відкоригувати в ручному режимі.
Заповнення декларації в Електронному кабінеті надасть можливість:
– скоротити час і витрати на подання звітності;
– мінімізувати помилки при заповненні декларації;
– у разі необхідності надати копії документів у додатку до декларації, що важливо, зокрема, при використанні права на податкову знижку.
Заощаджуйте свій час та зменшуйте витрати на подання звітності.
За запитом органу місцевого самоврядування контролюючі органи з 01.01.2019 надають звітність у розрізі джерел доходів
Законом № 2628 внесено зміни до ПКУкраїни, зокрема до ст. 12 ПКУ.
Зокрема, п. 12.3 ст. 12 ПКУ доповнено новим п.п. 12.3.3, згідно з яким контролюючі органи відповідно до Бюджетного кодексу України подають органам місцевого самоврядування у розрізі джерел доходів звітність:
– про суми нарахованих та сплачених податків і зборів, суми податкового боргу та надмірно сплачених до місцевих бюджетів податків і зборів на відповідних територіях – щомісячно, не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним;
– про суми списаного податкового боргу; розстрочені і відстрочені суми податкового боргу і грошових зобов’язань платників податків; суми наданих податкових пільг, включаючи втрати доходів бюджету від їх надання – щокварталу, не пізніше 25 днів після закінчення звітного кварталу.
Зазначена звітність по платниках надається контролюючим органом за запитом органу місцевого самоврядування.

Увага, новий Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій!
Наказом від 04.01.2019 № 8 ДФС України затвердила новий Держреєстр РРО.
Держреєстр РРО складається з двох основних розділів: Реєстратори розрахункових операцій, дозволені до первинної реєстрації, та Реєстратори розрахункових операцій, первинна реєстрація яких заборонена.
Також наведено перелік РРО, експлуатація яких не дозволяється. Ознайомитись з реєстром можна за посиданням http://sfs.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/nakazi/73125.html

ІІ. Інформація для бухгалтерів
Декларацію з податку на прибуток підприємств за 2018 рік слід подати за новою формою
Наказом Мінфінану України від 19.10.2018 р. № 842 внесено зміни до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств, затвердженої наказом Мінфіну від 20.10.2015 р. № 897. Наказ № 842 набрав чинності 14 грудня 2018 року.
Внесення змін до декларації Наказом № 842 обумовлено змінами в оподаткуванні податком на прибуток підприємств з 01 січня 2018 року. Тому за базовий звітний (податковий) період – 2018 рік рекомендовано подавати декларацію за оновленою формою.
Про це йдеться у листі ДФС України від 04.01.2019 року № 357/7/99-99-15-02-01-17, а також про особливості заповнення декларації. З його змістом можна ознайомитися за посиланням.
На офіційному порталі ДФС України оновлену версію декларації включено до Реєстру форм електронних документів (файли J0100117 – для платників, які звітують щокварталу, J0108104 – для платників, які подають декларацію за рік).

Внесено зміни до декларації з податку на нерухомість
18.01.2019 набрав чинності Наказ Мінфіну України від 15.11.2018 № 897, зареєстрований у Мінюсті України 26.12.2018 за № 1473/32925 (далі – Накз № 897), яким оновлено форму податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, затвердженої наказом Мінфінану України від 10.04.2015 № 408 (далі – Декларація).
Оновлена форма Декларації містить два окремих додатки для розрахунку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки щодо об’єктів житлової і нежитлової нерухомості.
Також уточнено, що Декларація подається до фіскальної служби за місцезнаходженням об’єкта (об’єктів) оподаткування, тобто за основним та/або неосновним місцем обліку.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2018 рік
Відповідно до статті 289 ПКУ для визначення суми податкових зобов’язань з земельного податку та орендної плати за земельні ділянки використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
На виконання вимог чинного законодавства Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру у листі від 04.01.2019 № 22-28-022-125/2-19 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель» повідомила наступне.
Відповідно до пункту 9 підрозділу 6 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ (в редакції Закону України від 23.11.2018 № 2628 індекс споживчих цін за  2017–2023 роки, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, застосовується із значенням 100 відсотків.
Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за 2018 рік становить 1,0.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: 1996 рік – 1,703, 1997 рік – 1,059, 1998 рік – 1,006, 1999 рік – 1,127, 2000 рік – 1,182, 2001 рік – 1,02, 2005 рік – 1,035, 2007 рік – 1,028, 2008 рік – 1,152, 2009 рік – 1,059, 2010 рік – 1,0, 2011 рік – 1,0, 2012 рік – 1,0, 2013 рік – 1,0,   2014 рік – 1,249, 2015 рік – 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) та 1,2 для сільськогосподарських угідь (рілля, перелоги, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження), 2016 рік – для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) – 1,0, для земель несільськогосподарського призначення – 1,06, 2017 рік – 1,0.
Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася.

Новації 2019 року при сплаті земельного податку
Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування – не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь – не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а з 01.01.2019 для лісових земель – не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки. Відповідні зміни внесено до п. 274.1 ст. 274 ПКУ Законом № 2628.

З січня 2019 року відбулись зміни в оподаткуванні нерухомості сільськогосподарських товаровиробників
Законом України № 2628 , який набув чинності з 01.01.2019, змінено норму щодо об’єкту оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для сільгоспвиробників.
Так, з 01.01.2019 року не є об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, лише ті будівлі та споруди сільськогосподарських товаровиробників, віднесені до класу «Будівлі сільськогосподарського призначення, лісівництва та рибного господарства» (код 1271) Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000, які використовуються у власному виробництві.
У той же час, споруди та будівлі, які здаються їх власниками в оренду, лізинг, позичку, у т. ч. іншим сільгоспвиробникам, оподатковуються на загальних підставах.

Змінено Порядок державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань
Мінюстом України наказом від 29.12.2018 № 4146/5 «Про затвердження Змін до деяких наказів Міністерства юстиції України» (далі – Наказ № 4146/5) внесено зміни, зокрема, до Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженому наказом Мінюсту України від 09.02.2016 № 359/5, зареєстрованому в Мінюсті України 09.02.2016 № 200/28330 (далі – Порядок), а саме: уточнено особливості проведення державної реєстрації за заявами в електронній формі.
Так, в оновленому Порядку визначено, якщо під час розгляду заяви та документів для державної реєстрації державним реєстратором встановлено наявність зареєстрованих у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – Єдиний державний реєстр) інших пакетів документів для державної реєстрації щодо цього самого суб’єкта, наступний пакет документів розглядається після проведення державної реєстрації чи відмови в такій реєстрації на підставі заяви та документів, зареєстрованих в Єдиному державному реєстрі раніше.
Також Порядком визначено, що документи, які містять більше однієї сторінки, скануються в один файл. У разі перевищення допустимого для завантаження файла розміру такий файл розділяється на декілька файлів. Електронні копії документів мають бути придатні для сприйняття їх змісту.
Крім того, Наказом № 4146/5 уточнено, що заява формується заявником в електронній формі з обов’язковим долученням до неї оригіналів електронних документів для державної реєстрації.
Слід зауважити, що заява та документи для державної реєстрації в електронній формі мають відповідати вимогам, встановленим Законами України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» із змінами та доповненнями та від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги».
Плата за надання адміністративних послуг здійснюватиметься на порталі електронних сервісів з використанням платіжних систем через мережу Інтернет.
Наказ № 4146/5 розміщено на офіційному сайті Міністерства юстиції України за посиланням.

Основні положення сплати ЄСВ в 2019 році
Зміни щодо сплати ЄСВ, які набрали чинності 01 січня 2019 року.
Відтепер ЄСВ для ФОП, у тому числі тих, які обрали спрощену систему оподаткування, у яких працюють особи з інвалідністю, встановлюється у розмірі 8,41 % бази нарахування ЄСВ для працюючих осіб з інвалідністю. Тобто, з 2019 року не лише юридичні особи, а й ФОП, у яких працюють особи з інвалідністю, зможуть нараховувати ЄСВ за пільговою ставкою (8,41%).
Від сплати ЄСВ за себе звільняються ФОП (незалежно від обраної системи оподаткування) і члени фермерського господарства, які є пенсіонерами за віком чи особами з інвалідністю та отримують пенсію або соціальну допомогу. Зазначене звільнення не поширюється на осіб, які провадять незалежну професійну діяльність (адвокатів, нотаріусів, приватних виконавців, оцінювачів, аудиторів тощо).
Нагадуємо, що ФОП, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерських господарств зобов’язані сплачувати ЄСВ до 20 числа місяця, що настає за звітним кварталом.

Нецільова благодійна допомога. Правила оподаткування податком на доходи фізичних осіб у 2019 році
Відповідно до п.п. 170.7.3 п. 170.7 ст. 170 ПКУ не включається до оподатковуваного доходу сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, що надається резидентами – юридичними або фізичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно у розмірі, що не перевищує суми граничного розміру доходу, визначеного згідно з абзацом першим п.п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 ПКУ, встановленого на 1 січня такого року (розмір місячного прожиткового мінімуму, діючий для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помножений на 1,4 та округлений до найближчих 10 гривень).
Прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2019 року становить 1921 грн. в розрахунку на місяць.
Отже, сума нецільової благодійної допомоги, що надається юридичною особою фізичній особі у розмірі, який у 2019 році не перевищує 2690 грн., не включається до оподатковуваного доходу такої особи, тобто не оподатковується податком на доходи фізичних осіб і відображається у податковому розрахунку № 1 ДФ за ознакою доходу “169”.
Перевищення допомоги над вказаним розміром підлягає оподаткуванню у джерела виплати податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18% та військовим збором за ставкою 1,5% (в 2019 році оподатковується сума, що перевищує 2690 грн). Зазначена норма передбачена пп. 170.7.3 ст. 170 ПКУ.

З 01 січня 2019 року оновлено ознаки доходів у формі № 1ДФ
Наказом МФУ від 31.10.2018 № 863 затверджено зміни у додаток до «Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку», затвердженого наказом МФУ від 13.01.2015 №4, які набрали чинності з 01 січня 2019 року.
Оновлення Довідника ознак доходів обумовлено змінами протягом 2017-2018 років до ст. 165 ПКУ, що визначає доходи, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку.
Так, змінено текст до ознаки доходу: 127, 113, 114, 143, 145, 149, 156, 160, 183.
Передбачено нові ознаки доходів 186 – 194:
186 – дохід, що нараховується як сума не нарахованих процентів за користування кредитом,
187 – сума благодійної допомоги, виплаченої (наданої) благодійниками, які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції;
188 – дохід, отриманий благодійниками – фізичними особами, які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції, для надання благодійної допомоги,
189 – дохід у вигляді основної суми боргу (кредиту) платника податку, прощеного кредитором за його самостійним рішенням,
190 – сума благодійної допомоги, яка виплачена міжнародними благодійними організаціями на користь фізичних осіб, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводиться (проводилася) антитерористична операція,
191 – сума коштів, яка надається платнику податку міжнародною фінансовою організацією у зв’язку зі здійсненням заходів щодо енергоефективності та енергозбереження,
193 – дохід у вигляді суми, прощеної кредитором у порядку, передбаченому законом щодо реструктуризації зобов’язань за кредитами в іноземній валюті, що отримані на придбання єдиного житла (іпотечні кредити),
194- інші доходи, які згідно з Кодексом не включаються до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу.
Крім, того внесено зміни у таблицю з ознаками податкової соціальної пільги.
При цьому, форма № 1ДФ та Порядок її заповнення та подання не змінилися.

ІІІ. Лозівського управління: інформація для підприємців та громадян
У яких випадках підприємці – «єдинники» зобов’язані застосовувати РРО?
Відповідно п. 296.10 ст. 296 Кодексу РРО не застосовуються платниками єдиного податку: першої групи; другої і третьої груп (ФОПі) незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1 000 000 гривень.
У разі перевищення в календарному році обсягу доходу понад 1 000 000 грн., застосування РРО для такого платника єдиного податку є обов’язковим.
Застосування РРО розпочинається з першого числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення, та продовжується у всіх наступних податкових періодах протягом дії свідоцтва платника єдиного податку.
Тобто, ФОПмці – платники єдиного податку другої та третьої груп, які в календарному році перевищили обсяг доходу 1 000 000 грн., зобов’язані з першого числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення, при здійсненні своєї господарської діяльності застосовувати РРО – це перший випадок.
Другий випадок – “єдинники”, які здійснюють реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, повинні застосовувати РРО в обов’язковому порядку незалежно від обсягу отриманого доходу від такого продажу.
Третій випадок – починаючи з 1 січня 2019 року втрачено «РРО-імунітет». при здійсненні торгівлі реалізації лікарських засобів і виробів медичного призначення фізособами-єдиноподатниками (груп 1 — 4). Такі зміни додали до останнього абзацу п. 296.10 ПКУ.У цій сфері діяльності РРО застосовують незалежно від обсягів діяльності.Четвертий – єдиноподатники, які торгують пивом у пляшках і бляшанках, зобов’язані отримати алко-ліцензію та застосовувати РРО.
Правові засади застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначено Законом № 265, дія якого поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі. Встановлення норм щодо незастосування РРО в інших законах, крім ПКУ, не допускається – акцентують увагу у фіскальному відомстві краю.

До уваги власників транспортних засобів з іноземною реєстрацією! Встигніть «легалізувати» авто на єврономерах за пільговим акцизом до 22 лютого 2019 року!
08 листопада 2018 року набув чинності Закон України №2611-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів» (далі-Закон), яким внесені зміни стосовно оподаткування акцизом легкових авто. Суттєвим є встановлення 90 денного терміну застосування пільгового коефіцієнту – 0,5 для розмитнення автомобілів на єврономерах. Підкреслюємо, що пільговий коефіцієнт застосовується до транспортних засобів, які були ввезені громадянами на митну територію України в період з 1 січня 2015 р. до 25 листопада 2018 року та перебувають у митному режимі тимчасового ввезення або транзиту, а також такі, що перебували у митному режимі тимчасового ввезення або транзиту, й були вивезені за межі митної території України після 25 листопада 2018 року та ввезені повторно.

Акцентуємо увагу, що власники авто з іноземною реєстрацією мають можливість легалізувати свої авто в пільговому режимі до 22 лютого 2019 року!
Варто пам’ятати, що цей коефіцієнт застосовується у разі ввезення одного легкового транспортного засобу однією фізичною особою для власного користування.
Додатково інформуємо, що для успішної реалізації норм даного Закону і визначення конкретних дій для власників вказаних категорій авто, КМУ постановою від 12 грудня 2018 року №1077 затверджено Тимчасовий порядок виконання митних формальностей під час здійснення митного оформлення транспортних засобів для їх вільного обігу на митній території України, яким внесені зміни до постанов КМУ від 07 вересня 1998 року №1388 і від 04 червня 2007 року №795.
З метою уникнення черг та виникнення складних ситуацій при митному оформленні автомобілів, керівництво митниці наполегливо рекомендує заздалегідь потурбуватись про «легалізацію» транспортних засобів з іноземними номерами.

Хочу у цьому році придбати нове авто. Чув, що є зміни в оподаткуванні. Хто сплачуватиме податок на авто?
Згідно з нормами ПКУ об’єктом оподаткування транспортним податком є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п’яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
З 01.01.2019 року Законом «Про Державний бюджет України на 2019 рік» встановлена мінімальна заробітна плата 4173 грн. Таким чином у 2019 році транспортний податок потрібно буде сплатити якщо з року випуску Вашого авто минуло не більше 5 років та його середньоринкова вартість перевищила 1 мільйон 564 тисячі 875 гривень.
Така вартість визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику економічного, соціального розвитку і торгівлі, за методикою, затвердженою КМУ, станом на 1 січня податкового (звітного) року виходячи з марки, моделі, року випуску, об’єму циліндрів двигуна, типу пального.
Щороку до 1 лютого податкового (звітного) року центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику економічного, соціального розвитку і торгівлі, на своєму офіційному веб-сайті розміщується перелік легкових автомобілів, з року випуску яких минуло не більше п’яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, який повинен містити такі дані щодо цих автомобілів: марка, модель, рік випуску, об’єм циліндрів двигуна, тип пального.

Чи сплачується ЄСВ , якщо ФОП – «загальносистемник» не отримав доходу
З 01.01.2018, якщо ФОПами, які застосовують загальну систему оподаткування, та особами, які провадять незалежну професійну діяльність, не отримано дохід (прибуток) у звітному кварталі або окремому місяці звітного кварталу, такі платники зобов’язані визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування ЄСВ, встановленої Законом № 2464.
При цьому сума ЄСВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць. Норми визначені ст. 7 Закону № 2464.

Право включити до складу податкової знижки частину суми процентів за користування іпотечним житловим кредитом має той член подружжя, який є позичальником такого кредиту
Згідно з п.п. 166.3.1 п. 166.3 ст. 166 ПКУ платник податку має право включити до податкової знижки у зменшення оподатковуваного доходу платника податку за наслідками звітного податкового року, визначеного з урахуванням положень п.164.6 ст.164 ПКУ, частину суми процентів, сплачених таким платником податку за користування іпотечним житловим кредитом, що визначається відповідно до ст.175 ПКУ.
Платник податку – резидент має право включити до податкової знижки частину суми процентів за користування іпотечним житловим кредитом, наданим позичальнику в національній або іноземній валютах, фактично сплачених протягом звітного податкового року (п.175.1 ст.175 ПКУ).
Зокрема, п. 175.2 ст. 175 ПКУ визначено, що у разі якщо будинок (квартира, кімната) купується за рахунок іпотечного житлового кредиту, частина суми процентів, що включається до податкової знижки платника податку – позичальника іпотечного житлового кредиту, дорівнює добутку суми процентів, фактично сплачених платником податку протягом звітного податкового року в рахунок його погашення, і коефіцієнта, що враховує мінімальну площу житла для визначення податкової знижки, розрахованого відповідно до п. 175.3 цієї статті.

Хто може отримати податкову знижку за освітні послуги за 2018 рік?
Від цього року часткове відшкодування витрат за навчання отримуватимуть не лише студенти і їхні батьки, а й батьки дошкільнят і учнів, які перерахували минулого року на користь вітчизняних закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої освіти кошти за освітні послуги. Відповідні зміни до ПКУ набрали чинності з 28 липня 2018 року.
Головне: основним видом діяльності вітчизняного закладу, на користь якого перераховані кошти є освітня діяльність; платник, який звертається за знижкою звітного періоду отримав 2018 року доходи у вигляді заробітної плати та прирівняні і сплатив ПДФО; платник є резидентом і має реєстраційний номер облікової картки платника податку (а хто відмовився – відповідну відмітку у паспорті); платник сплатив за навчання члена сім’ї першого ступеня споріднення (тобто бабуся, дідусь, тітка, дядько, брати і сестри, особи, які виховують, але не всиновили дітей та ін. не матимуть права на знижку) і понесені витрати підтверджені розрахунковими документами (квитанції, касові ордери, чеки тощо). На що слід звернути увагу! Перше – обов’язково має бути договір з закладом освіти. Саме він ідентифікує надавача послуг, здобувача освіти та особу, яка здійснює оплату. При цьому в договорі про навчання повинно бути зазначено прізвище, ім’я та по батькові особи, яка буде безпосередньо навчатися (дитини). Друге – для реалізації права на знижку в обов’язковому порядку слід подати декларацію до ДФС за місцем податкової адреси до 31 грудня 2019 року (включно). Декларація подається за 2018 рік. Третє – прийматиметься до уваги і оплата послуг через банківський сервіс «Інтернет- банкінг» (в т.ч. Приват24, Ощад 24)

Чи зобов’язаний підприємець – єдинник вдруге оподатковувати власні кошти, внесені на розрахунковий рахунок ФОП?
Згідно ПКУ доходом фізичної особи – підприємця – платника єдиного податку є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій; матеріальній або нематеріальній формі. Облік доходу підприємець веде у відповідній книзі. Якщо ФОП – платник єдиного податку отримала дохід від продажу товарів (робіт, послуг) у вигляді готівки і відобразила його у книзі обліку і потім вносить зазначену суму готівки на свій рахунок, відкритий для здійснення підприємницької діяльності, відповідно до встановленого банком порядку, внесена сума готівки не повинна відображатися у книзі повторно і враховуватися при визначенні доходу платника. В іншому випадку внесені на розрахунковий рахунок ФОП кошти враховуються у складі доходу (для визначення обсягу доходу за календарний рік платників першої, другої та третьої груп) та підлягають оподаткуванню єдиним податком (третя група).

Як оподатковується матеріальна допомога?
Неоподатковувана 2019 року нецільова благодійна допомога (у тому числі матеріальна) становить 2690 грн. на рік. Тобто юридичні особи та ФОП можуть надавати без оподаткування працівникам і не – працівникам (стороннім особам) за їхніми заявами не більше 2690 грн. цього року: одноразово або сукупно. Із суми перевищення (тобто +2690 грн. на рік) справлятиметься ПДФО за ставкою 18% та військовий збір 1,5%. ЄСВ із сум допомоги взагалі не справляється, оскільки за Інструкцією зі статистики заробітної плати вона рахується «іншою виплатою, що не належить до фонду оплати праці» а отже не є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

Єдинник минулого року перевищив обсяг доходу для відповідної групи – що робити аби залишитися на спрощеній системі?
Платники єдиного податку першої або другої групи, які перевищили у IVкварталі 2018 року відповідний для своєї групи обсяг доходу, до 18 січня включно мають право подати заяву про перехід на іншу групу єдиного податку.
Якщо вони не встигнуть зробити це вчасно, вони втратять право на застосування спрощеної системи та в подальшому зможуть бути платниками єдиного податку лише з другого кварталу цього року. Щодо третьої групи, то у разі перевищення минулого року обсягу доходу, вони уже не можуть залишатися платниками єдиного податку, тож по строку 18 січня їм потрібно подати заяву про перехід на сплату інших податків і зборів. Також 18 січня – граничний термін подання заяви про застосування спрощеної системи оподаткування ФОП платниками єдиного податку першої або другої груп у разі зміни у грудні 2018 року податкової адреси, місця провадження господарської діяльності, видів господарської діяльності. Нагадуємо, обсяг доходу для платників єдиного податку першої групи – 300 тисяч гривень протягом календарного року ,другої – 1,5 мільйони гривень та третьої – 5 мільйонів гривень на рік.

Отримали іноземний дохід – подайте податкову декларацію про майновий стан і доходи
З 1 січня 2019 року розпочалася кампанія декларування доходів, отриманих фізичними особами у 2018 році.
Платник податку, що отримує іноземні доходи, зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок (військовий збір) з таких доходів.
Податкова декларація про майновий стан і доходи подається за формою, затвердженою наказом МФУ від 02.10.2015 N 859 (у редакції від 06.06.2017 N 556) до 1 травня 2019 року.
При цьому, згідно з нормами міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, платник податку може зменшити суму річного податкового зобов’язання на суму податків, сплачених за кордоном.
Сума такого зменшення визначається у річній податковій декларації.
Для отримання права на зарахування податків та зборів, сплачених за межами України, платник зобов’язаний отримати від державного органу країни, де отримується такий дохід (прибуток), уповноваженого справляти такий податок, довідку про суму сплаченого податку та збору, а також про базу та/або об’єкт оподаткування.
Така довідка підлягає легалізації у відповідній країні, відповідній закордонній дипломатичній установі України, якщо інше не передбачено чинними міжнародними договорами України.
Зазначена норма передбачена п.13.5 ст. 13, пп. 162.1.1 ст. 162, п.п 170.11.1, п.п. 170.11.2 ст. 170, пп. 1.2 п. 16 1 пп. 10 розд. XX ПКУ.

Фізична особа, яка знята з реєстрації за однією податковою адресою та не зареєстрована за іншою, річну податкову декларацію про майновий стан і доходи подає за попередньою податковою адресою
Якщо фізична особа, яка знята з реєстрації за однією податковою адресою та не зареєстрована за іншою, то вона повинна подати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи до контролюючого органу за попередньою податковою адресою.
Відповідно до п. 49.1 ст. 49 ПКУ податкова декларація подається за звітний період в установлені ПКУ строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.
Пунктом п. 45.1 ст. 45 ПКУ передбачено, що платник податків – фізична особа зобов’язаний визначити свою податкову адресу.
Податковою адресою платника податків – фізичної особи визнається місце її проживання, за яким вона береться на облік як платник податків в контролюючому органі.
Платник податків – фізична особа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси.
Відповідно до ст.6 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1382-IV «Про свободу пересування і вільний вибір місця проживання в Україні» громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов’язані протягом тридцяти календарних днів після зняття з реєстрації місця проживання та прибуття до нового місця проживання зареєструвати своє місце проживання. Батьки або інші законні представники зобов’язані зареєструвати місце проживання новонародженої дитини протягом трьох місяців з дня державної реєстрації її народження. Реєстрація місця проживання особи здійснюється в день подання особою документів. Реєстрація місця проживання за заявою особи може бути здійснена органом реєстрації з одночасним зняттям з попереднього місця проживання.