Україна розглядає можливість закупівлі нових багатоцільових винищувачів. Йдеться про американські F-16, французькі Rafale або ж шведські Gripen. Це передбачає і Візія Повітряних сил до 2035 року. Проте ні конкретних домовленостей, ні грошей наразі немає. А це не багато, ні мало – $12 млрд (загалом на розвиток авіації протягом 15 років). Між тим терміни експлуатації радянських винищувачів, які перебувають на озброєнні України, збігають. Менш ніж за 10 років вони не зможуть виконувати бойові завдання. В умовах війни з Росією оновлення бойового авіапарку Україні життєвонеобхідне. Саме це може стати однією з головних тем переговорів Володимира Зеленського з Еммануелем Макроном під час візиту до Парижу наступного тижня.
ТСН.ua дізнавався, на які літаки розраховуємо та скільки нам це коштуватиме.
Кілька тижнів тому європейські ЗМІ написали, що Україна розглядає можливість закупівлі багатоцільових французьких винищувачів Rafale, американських F-16 або F/A-18 Hornet (виробництва Boeing та інших). Згодом про це написали французькі ЗМІ в контексті візиту Еммануеля Макрона до Києва. Проте днями посол Франції в Україні Етьєн де Понсен уточнив, що візит буде, тільки навпаки – Володимир Зеленський поїде до Парижу. За інформацією ТСН.ua, Макрон вирішив не їхати до Києва через черговий спалах COVID, який Україна ще не подолала.
Одним із питань порядку денного переговорів буде можлива закупівля французьких винищувачів Rafale. Нещодавно їх придбала Греція. До того ж, французька преса активно пише, що Париж може продати Києву б/в бойові літаки, що не так сильно вдарить по бюджету України, і Франції допоможе швидше перейти на винищувачі нового покоління.
Дійсно, Візія Повітряних сил до 2035 року, яку в березні на засіданні профільного парламентського комітету презентував командувач Повітряних сил, генерал-полковник Сергій Дроздов, на першому етапі передбачає закупівлю 6-12 літаків до 2025 року. Наразі українські льотчики літають на МіГ-29, Су-27, Су-25 та Су-24М. Всі вони випущені у 1981-1991 рр. Всього у нас понад сто таких літаків. Вже за 10 років вони не зможуть виконувати бойові завдання. Після початку війни з Росією Україна залишилася відрізаною від доступу до запасних частин. По суті, ми не можемо проводити нормальне обслуговування радянського авіапарку.
Чи можемо ми виробляти бойові літаки своїми силами? Якби у нас були десятки мільярдів доларів і багато часу, відповідь однозначна – так. Наразі Україна не має відповідних технологій. Ми вміємо виробляти лише транспортні літаки. Тому в умовах війни з Росією нам дуже необхідне оновлення парку винищувачів.
За словами заступника директора Центру армії, конверсії та роззброєння з міжнародних питань Михайла Самуся, штурмова, ударна та бомбардувальна авіація буде переводитися на безпілотний компонент до 2030 року. І це вже почалося, бо ми придбали турецькі Bayraktar. А винищувальна авіація нам потрібна з акцентом на протиповітряну оборону, щоб на рубежі 2030-х радянської авіації не залишилося.
“На що реально можна розраховувати? Кількість досить значна – я б говорив про 48 літаків. Це величезні гроші. Якщо взяти вартість F-16 – це до $100 млн за штуку. Gripen і Rafale дешевші. За бойовими можливостями нам все більш менш підходить. Хто нам запропонує найкращу фінансову систему придбання? Наприклад Saab з Gripen славиться тим, що може пропонувати різні лізингові програми. Чехія й Угорщина понад 20 років використовують Gripen, але, що цікаво, це не їхня власність. Вони їх використовують в лізинг. Французи вже відкрили нам кредитну лінію на вертольоти. Якщо щодо Rafale нам скажуть, поки від вас нічого не треба, беріть, потрошку будете віддавати, Україні це підходить. Ще подивимося, що запропонують США”, – говорить ТСН.ua Михайло Самусь.
Перша ескадрилья новітніх винищувачів має стати на озброєння Повітряних сил України не пізніше 2025 року. Часу майже не залишилося, адже левову частку “з’їсть” навчання пілотів та модернізація аеродромної інфраструктури. До того ж, постає питання ціни. Словаччині контракт на закупівлю 14 американських винищувачів обійшовся в $1,8 млрд. Болгарія закупила ескадрилью F-16 за $1,2 млрд. Польща підписала контракт на постачання 50 літаків F-16 ще 2003 року. Але зараз Варшава не сильно задоволена придбанням, бо американські винищувачі дорогі в обслуговуванні.
Рятівною шлюпкою для нас міг би дійсно стати кредит або лізинг. Тим паче, що ще 2018 року Україна та Франція підписали контракт на придбання 55 вертольотів Airbus Helicopters для системи авіаційної безпеки та захисту нашого МВС.
46