У четвер, 3 червня, Верховна Рада ухвалила законопроект про так званий податок на Google (№4184), згідно з яким світові інтернет-гіганти, такі як Google, Facebook, Steam, EGS, Netflix і Apple будуть зобов’язані платити податки за роботу своїх сервісів в український бюджет. Його у другому читанні і в цілому підтримали 283 народних депутати.
Як запевняють експерти, після того, як закон набуде чинності, новий податок фактично ляже на плечі не світових корпорацій, а українських пересічних споживачів, а також малого і середнього бізнесу – для них піднімуться ціни товарів і тарифи на підписки, а рекламні розцінки полетять у космос, пише Главред.
Що таке податок на Гугл і чим він загрожує
У законопроекті пропонується внести зміни до Податкового кодексу і змусити постачальників електронних послуг, які не мають постійних представництв в Україні, платити 20% ПДВ (податок на додану вартість) від прибутку компанії на території країни.
Крім того, законопроектом запроваджується і саме поняття електронних послуг. Ними вважаються послуги, що поставляються через Інтернет і до них відносяться:
поставки зображень або текстів, у тому числі фотографій, електронних книг і журналів;
поставки аудіовізуальних творів, відео за запитом, ігри (в тому числі – азартні), включаючи поставки послуг з участі в таких іграх;
надання доступу до інформаційних, комерційних, освітніх та розважальних електронних ресурсів;
надання в користування хмарних технологій для розміщення даних;
постачання (передача прав на використання) програмного забезпечення та оновлень до нього, а також дистанційне обслуговування програмного забезпечення та електронного обладнання;
надання рекламних послуг в Інтернеті, мобільних додатках та інших електронних ресурсах.
Цей законопроект – вже друга спроба Слуг народу ввести податок на прибуток для інтернет-гігантів в Україні. Нагадаємо, що в грудні 2019 року автор законопроекту 4184, голова фінкомітету ВРУ Данило Гетманцев, вже реєстрував аналогічний проект, але тоді, незважаючи на кілька особистих зустрічей Гетьманцева з представниками Facebook і Viber, справа не пішла.
Згідно з ухваленим проектом закону, компанії-нерезиденти повинні будуть зареєструватися платниками податків, якщо сума наданих ними послуг перевищує 1 мільйон гривень на рік за курсом Нацбанку.
При цьому, порівняно з попереднім проектом Гетьманцева, у разі відмови від реєстрації значно підвищилася сума штрафу – 100% від вартості наданих послуг (раніше було 8500 гривень).
Крім того, особа-нерезидент вважається зареєстрованою як платник податку з дати внесення (у попередній редакції – з 1 січня) запису до Реєстру платників податків. Також в законопроект 4184 додали пункт про терміни перереєстрації та внесення можливих змін в облікових відомостях – протягом 10 робочих днів.
При цьому, законопроектом для нерезидентів передбачені не тільки посилення, а й деякі спрощення, адже компанії-нерезиденти не будуть подавати податкових накладних на свої операції і зможуть не тільки подавати спрощену податкову декларацію, а й оплачувати свої податки відразу в іноземній валюті. Також у законі з’явилося уточнення про те, що в разі перевищення суми сплачених податків нерезидентом, він не зможе повернути ці гроші назад.
Як раніше пояснював Данило Гетманцев, цей законопроект може принести близько 3 млрд прибутку до держбюджету щорічно, а також допоможе зрівняти податкове навантаження на всіх гравців цифрового ринку.
“Ситуація, яка є, – наші рекламісти повинні платити ПДВ, а великі гіганти транснаціональні чомусь від ПДВ фактично звільнені. Це неправильна ситуація, ми повинні її виправити”, – пояснював Гетманцев.
За підвищення заплатить споживач
На даний момент так званий податок на Гугл існує в 60 країнах світу, серед яких країни ЄС, Великобританія, Росія, Білорусь. Ще кілька країн, серед яких Ізраїль і Китай, збираються ввести такий же податок найближчим часом.
У всіх цих країнах варіюється ставка податку (від 5% до 27%), відрізняються або взагалі відсутні порогові суми для реєстрації компаній платниками ПДВ, а також відрізняються самі реєстраційні процедури.
А це означає, у чому переконані експерти, що введення нової схеми сплати податків для іноземних інтернет-компаній напевно підвищить і плату за їхні послуги для українських користувачів.
“ПДВ є непрямим податком, який лягає, як правило, на плечі споживачів. Тому логічно припустити, що для останніх слід очікувати збільшення вартості електронних послуг. Яким воно буде – незначний відсоток або більше – невідомо. Адже все залежить від політики компаній-гігантів, таких як Google, Facebook, Steam та інші”, – пояснив у коментарі Главреду президент Українського союзу промисловців і підприємців Анатолій Кінах.
Він нагадав, що після “закручування” податкових гайок в Європі техно-гігант Apple заявив, що збільшить збори з розробників додатків, оскільки має на меті перевести частину витрат на нові цифрові податки на малий бізнес
З його точкою зору згоден член Інтернет-асоціації України Олександр Глущенко.
“Зміна, швидше за все, призведе до подорожчання на 20% послуг від цифрових гігантів. Як громадянин і платник податків, я обурююся, тому що мені не зрозуміла спроба “обілетити” світових IT-гігантів при повній відсутності програми і стратегії їх залучення на український ринок, щоб вони у нас відкрили офіси, R&D-центри, створили робочі місця і сформували навколо себе супутню інфраструктуру”.
Удар по українському бізнесу
Разом з тим, як пояснив Главреду СЕО діджитал-агентства Svitsoft Георгій Курбанов, крім самих користувачів постраждає і вітчизняний малий бізнес, що працює в IT-ніші.
“У Google вже давно існує юридична особа в Україні-Гугл-Україна, яка офіційно приймає платежі, тобто, вони вже за фактом сплачують ПДВ. Те ж саме стосується і Вайбера – у нього немає офіційного офісу в Україні, але теж є офіційна юридична особа-представник. А facebook facebook рекламодавці вже переплачують 20% і без цього законопроекту, оскільки вони платять з юрособи 20%, ці гроші потім пересилаються ФОП, потім на банківську карту, з якої Facebook списує гроші. Тобто рівень комісійних зашкалює – спочатку 20% ПДВ, потім 5% на прибуток, потім 1% за зняття готівки і ще треба врахувати комісійні агентства. Тобто, щоб офіційно запустити рекламу з Facebook, комісія і так доходить до 40%. Тому від цього нововведення постраждає якраз маленький і середній підприємець, який використовує картковий розрахунок з тим же Google або Facebook”, – сказав Курбанов.
13