В новому навчальному році школярі вивчатимуть тлумачення понять “рашизм” та “руський мір”, як поводитися дітям в умовах військового стану, а ще американських, шотландських і німецьких письменників замість російських.
Про це йдеться в ТСН.
Не залежно від того, навчатимуться діти цьогоріч у шкільних стінах, чи поза ними – вдома, дещо змінену та доповнену програму їм доведеться освоювати вже із вересня. І хоч зміни є нововведеннями, більшість із них обговорювалися освітянами з травня, або й ще раніше, тож навчальну програму учителі освоїли.”Вже є наказ міністерства, це прийнято. Наші обласні інститути післядипломної педагогічної освіти вони проводять роботу, навіть зараз із доведення цієї інформації до вчителів”, – каже начальник головного управління загальної середньої та дошкільної освіти МОН Юрій Кононненко.
Мова йде про зміни, або доповнення у 5 предметах, зокрема, географія. Тут час на вивчення країн зменшено, а їхній перелік – збільшено. Скажімо – до країн Азії додано Південну Корею, із її місце у сучасній політиці, та вдалою економічною моделлю. Окрім цього, більше уваги приділено політиці держав за сьогодення.
Через повномасштабне вторгнення Росії додаються параграфи у основах правознавства. Зокрема теми щодо прав людини, та міжнародного гуманітарного права. А у предметі “Захист України” посилюють військово-патріотичну складову. Доповнено теми вогневої підготовки, домедичної допомоги та цивільного захисту. А ще додано більше інформації про сучасну російсько-українську війну та наших героїв. “Не обов’язково вчити на пам’ять як називати наших ворогів, дитина і так це ловить із контексту, із розмов батьків, тобто діти в це занурені, тому у цьому є певний резон, чому школа має все ж таки реагувати. Вона не може бути в ізольованій сфері, вакуумі… Але ця реакція має бути доречною”, – пояснює експерт з питань освіти Українського інституту майбутнього Микола Скиба.
Коли повітряна тривоги, або обстріл – що є надійним укриттям, а що ні, які бувають вибухові пристрої, який у них принцип дії та чому не слід їх чіпати, а ще основи психологічної самодопомоги – усе теж тепер буде частиною навчальної програми у предметі “Основи здоров’я”. Його вивчають учні середньої та старшої школи.
“Ми маємо в першу чергу розвивати у дітях здатність самостійно мислити, задавати питання, часто не зручні”, – додає Скиба.
І вони вже задають ці питання. Зокрема щодо термінології, яку не рідко можна зустріти у мережі, або почути на вулиці: “рашизм”, “руський мір”, “колаборант”, “присвоєння суверенітету”. “Важливо, щоб діти розуміли, що це таке. Тому ці терміни у науковому обґрунтуванні будуть вивчатися в школах, аби розуміти, яка загроза перед нами стоїть”, – кажуть у Міносвіті.
Радянський союз вперше подаватимуть як спадкоємця Російської імперії, які були нетерпимі до всього українського. “У нас багато уваги раніше приділялося репресивним діям Радянського союзу. Тепер діти більше вивчатимуть і про рух опору. Тобто, яким чином українці опиралися цій репресивній машині”, – доповнює Кононненко.
Ідеться як про збройний опір, подібно Холодному яру чи УПА, так і про культурний – Розстріляне відродження, кобзарські співці, шістдесятники.
У Зарубіжній літературі, зі шкільної програми вилучені твори російських і білоруських авторів, натомість додано твори зарубіжних письменників. Зокрема, вивчатиметься творчість Жан де Лафонтена, О.Генрі, Ульфа Старка, та інших. Замість російської поезії до шкільної програми включили вірші світових ліриків: до прикладу Генріха Гейне, Адама Міцкевича, Роберта Бернса.
Російськомовні твори залишаться лише від окремих українських авторів, або тих, чиє життя тісно пов’язане із нашою історією.
152