Інформація Лозівського управління ГУ ДПС у Харківській області від 26.05.2020р.

 

І. Інформація щодо діяльності Лозівського управління ГУ ДПС у Харківській області  та органів ДПС України

 

Від платників Харківщини за чотири місяці 2020 року надійшло понад 4,9 млрд грн ЄСВ

Протягом січня – квітня 2020 року платники регіону сплатили  4 932,5 млн грн  єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Вказана сума перевищила минулорічні надходження на  189,0 млн. грн (+ 4,0 %). Доведене завдання виконано на 106,9 % (+ 84,8 млн грн).

За квітень 2020 року надходження склали 1 168,4 млн грн, завдання виконано на 124,8 відс (+ 232,4 млн грн).

Соціальні та пенсійні програми забезпечуються завдяки надходженню  коштів єдиного соціального внеску. Тому, дуже важливо, щоб усі роботодавці не допускали виплату заробітної плати «в конвертах».

До уваги осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування!

Внесеними змінами до Закону України «Про запобігання корупції» у 2020 році продовжено до 1 червня термін подання щорічних декларацій та декларацій після звільнення.

Не дивлячись на те, що строк подання декларацій продовжено, чинним законодавством передбачено кримінальну та адміністративну відповідальність за декларування недостовірної інформації, або порушення вимог фінансового контролю.

Так, ст. 3661 Кримінального кодексу України передбачено кримінальну відповідальність за подання суб’єктом декларування завідомо недостовірних відомостей у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, передбаченої Законом України ,,Про запобігання корупції”, або умисне неподання суб’єктом декларування зазначеної декларації.

Санкція вказаної статті передбачає покарання у виді штрафу від двох тисяч п’ятисот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, або громадськими роботами на строк від ста п’ятдесяти до двохсот сорока годин, або позбавленням волі на строк до двох років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Окрім того, ч. 1 ст. 1726 КУпроАП передбачено адміністративну відповідальність за несвоєчасне подання без поважних причин декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за яке передбачено покарання у вигляді накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Хто має подавати повідомлення про суттєві зміни в майновому стані?

Звертаємо увагу, що з 1 січня 2020 року повідомлення про суттєві зміни в майновому стані подають не всі суб’єкти декларування.

Такі повідомлення до Реєстру декларацій подають лише:

службові особи, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище (зазначені в примітці до ст. 50 Закону України «Про запобігання корупції»);

особи, які займають посади, пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків (перелік таких посад затверджує НАЗК.

Інші суб’єкти декларування повідомлення про суттєві зміни в майновому стані не подають.

Також з 1 січня цього року розширено коло підстав для повідомлень про суттєві зміни у майновому стані.

Так, у 10-денний строк треба повідомляти не лише про отримання доходу або придбання майна на суму понад 50 прожиткових мінімумів (у 2020 році – 105 100 грн), але й про здійснення видатку на таку суму.

 

Дистанційна взаємодія з контролюючими органами економить час

09.03.2020 набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 29.01.2020   № 30 «Про затвердження Змін до Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість» (далі – Наказ № 30), яким розширено коло осіб, уповноважених платником ПДВ на подання до контролюючого органу запиту про отримання витягу з реєстру платників ПДВ.

Так, вищезазначеним Наказом № 30 передбачено можливість подати такий запит особою, відповідальною за ведення бухгалтерського обліку.

Запит про отримання витягу з реєстру платників ПДВ за формою № 1-ЗВР (код форми j 1301704) можливо подати за допомогою Електронного кабінету (https://cabinet.tax.gov.ua) або будь-якого іншого програмного забезпечення, що використовується для подання звітності.

Звертаємо увагу платників, що користуючись електронними сервісами ДПС України, заощаджується час.

ДПС на офіційному вебпорталі представлена низка електронних сервісів, які допомагають спілкуватись з контролюючими органами дистанційно:

– Електронний кабінет, через який можна подати звітність, отримати довідку тощо https://cabinet.tax.gov.ua/login

Реєстри податкової https://cabinet.tax.gov.ua/registers

Пошук фіскального чека https://cabinet.tax.gov.ua/cashregs/check

Пошук марки акцизного податку https://cabinet.tax.gov.ua/registers/mark

Дізнайся більше про свого бізнес-партнера https://tax.gov.ua/businesspartner

Бланки податкової звітності https://cabinet.tax.gov.ua/form

Он-лайн – консультація https://cabinet.tax.gov.ua/help/sendlist.html#label-sendlist

Отримання довідки про доходи в електронному вигляді https://www.youtube.com/watch?v=84w1m93W3nM

Декларація про майновий стан і доходи для громадян https://www.youtube.com/watch?v=i9prExAfrY4

Верховна Рада України удосконалила норми законодавства щодо нарахування та сплати ЄСВ

Верховна Рада України прийняла Закон «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (щодо усунення дискримінації за колом платників) (законопроєкт № 2166). Наразі Закон передано на підпис Президенту України.

Законом удосконалено норми чинного законодавства щодо нарахування та сплати ЄСВ.

Законом, зокрема, передбачено:

1) Звільнення від сплати ЄСВ за себе осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, якщо вони отримують пенсію за віком або є особами з інвалідністю.

Крім того, фізичні особи – підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, та члени фермерського господарства звільнятимуться від сплати ЄСВ за себе, якщо вони отримують пенсію за вислугу років.

Такі особи зможуть бути платниками ЄСВ виключно за умови їх добровільної участі у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування;

2) Особи, які провадять незалежну професійну діяльність, звільнятимуться від сплати за себе ЄСВ за умови взяття їх на облік як фізичних осіб-підприємців та провадження ними одного виду діяльності одночасно в якості ФОПів та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність.

3) Фізичні особи – підприємці та особи, які провадять незалежну професійну діяльність, які мають основне місце роботи, звільнятимуться від сплати за себе ЄСВ за місяці звітного періоду, за які роботодавцем було сплачено страховий внесок за таких осіб у розмірі не менше мінімального страхового внеску (в 2020 році – 1039,06 гривень). Такі особи зможуть бути платниками єдиного внеску за умови самостійного визначення за місяці звітного періоду, за які роботодавцем було сплачено страховий внесок за таких осіб у розмірі менше мінімального страхового внеску, бази нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом про збір та облік ЄСВ (в 2020 році –70 845,00 гривень). При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

Довідково: відповідно до Закону про збір та облік ЄСВ основне місце роботи – це місце роботи, де працівник працює на підставі укладеного трудового договору, де знаходиться (оформлена) його трудова книжка, до якої вноситься відповідний запис про роботу.

При цьому податковим органам з метою правильності нарахування, обчислення, повноти і своєчасності сплати ЄСВ надається доступ до персоніфікованих відомостей про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію) застрахованих осіб, на яку нараховано і з якої сплачено страхові внески, у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування.

4) Скасування обов’язку фізичних осіб-підприємців (крім тих, які обрали спрощену систему оподаткування, обліку та звітності), осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, та членів фермерського господарства сплачувати ЄСВ у розмірі мінімального страхового внеску у разі, якщо такими платниками не отримувались доходи (прибутки) у звітному кварталі або місяці.

Такі платники матимуть право самостійно визначити базу нарахування ЄСВ, але не більше максимальної величини бази нарахування ЄСВ, встановленої Законом про збір та облік ЄСВ. При цьому сума ЄСВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

5) Платники ЄСВ (зокрема, ФОП), якщо вони не є роботодавцями, звільнятимуться від виконання обов’язків платника ЄСВ, визначених Законом про збір та облік ЄСВ, на весь період їх незаконного позбавлення волі в районах проведення антитерористичної операції та/або операції об’єднаних сил та здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях за заявою члена сім’ї або платника ЄСВ, після його визволення та/або після закінчення його лікування (реабілітації), що підтверджується даними державного органу спеціального призначення з правоохоронними функціями, який забезпечує державну безпеку України, про незаконне позбавлення волі такого платника.

6) Підлягають списанню нараховані та несплачені або нестягнуті суми недоїмки разом зі штрафами та пенею, нараховані фізичним особам – підприємцям (крім фізичних осіб – підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування) та особам, які провадять незалежну професійну діяльність, які з 01.01.2017 і до дня набрання чинності цим Законом не отримували доходи (прибутки) від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб, та протягом 90 календарних днів з дня набрання чинності цим Законом подали державному реєстратору заяву про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності або податковому органу заяву про зняття з обліку.

Проведення процедури списання потребує підтвердження припинення підприємницької діяльності такою фізичною особою або зняття її з обліку, подання платником заяви про списання боргу (недоїмки) з єдиного внескутазвітностіу порядку та за формою, встановленими наказом Міністерства фінансів України (якщо вона не була подана раніше), здійснення податковим органом перевірки та прийняття рішення про списання боргу (недоїмки) з єдиного внеску або відмови у його списанні.

Зазначені норми набувають чинності з 1 січня 2021 року.

Із законопроектом можна ознайомитися за посиланням http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=66921.

 

ІІ. Інформація для бухгалтерів

Ключові дати запровадження програмних РРО перенесено

Верховною Радою України прийнято Закони № 128 та № 129.

Зазначеними законами, зокрема, запроваджується ряд новацій у сфері застосування РРО.

  1. Суб’єктам господарювання буде дозволено при здійсненні готівкових розрахунків із споживачами застосовувати програмні РРО, у якості яких можливо буде застосовувати будь-який пристрій (смартфон, планшет, комп’ютер тощо), який за допомогою спеціального програмного забезпечення може фіскалізувати розрахункові операції на сервері ДПС.

Слід зазначити, що з метою уникнення втрат, у першу чергу суб’єктів малого та мікробізнесу (дрібних підприємців), відповідне програмне забезпечення буде надаватися ДПС суб’єктам господарювання безкоштовно.  2. Передбачається запровадження механізму компенсації споживачу коштів, сплачених за придбаний товар (послугу), якщо такому споживачу було надано розрахунковий документ, інформація щодо якого відсутня в базах даних ДПС (далі – механізм «Кешбек»).

Так, якщо споживачу надано касовий чек РРО, проте інформація про такий чек відсутня на сервері ДПС, споживач має право звернутися до контролюючого органу про порушення суб’єктом господарювання порядку проведення готівкових розрахунків та, у разі їх підтвердження, має можливість отримати із бюджету як компенсацію 100 відсотків вартості придбаного товару, який йому було реалізовано із порушенням вимог чинного законодавства.

Механізм «Кешбек» запроваджується в першу чергу для боротьби з «нефіскальними» чеками, коли окремими несумлінними платниками споживачам надаються чеки, які не є фіскальними, проте на вигляд схожі на фіскальні чеки.

  1. Передбачається впровадження обов’язкового застосування РРО фізичними особами-підприємцями платниками єдиного податку ІІ та ІІІ групи при здійсненні готівкових розрахунків із споживачами.

Крім того, перед цим передбачається впровадження обов’язку застосування РРО для фізичних осіб-підприємців (платників єдиного податку другої та третьої груп), які провадять певні ризикові види діяльності (продаж товарів (надання послуг) через мережу Інтернет, торгівля ювелірними виробами та побутовими виробами з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, діяльність туристичних агентств, туристичних операторів, готелів тощо, реалізацію текстилю (крім реалізації за готівкові кошти на ринках).

  1. 4. За незастосування РРО або застосування із порушенням встановлених вимог передбачається деяке збільшення розміру штрафних (фінансових) санкцій, оскільки діючі норми щодо розміру штрафних санкцій було прийнято ще у 2000 році. Зокрема, з 01.08.2020 року 10 відсотків і 50 відсотків вартості проданих з порушенням товарів (робіт, послуг) та з 01.01.2021 року 100 відсотків і 150 відсотків вартості проданих з порушенням товарів (робіт, послуг).

При цьому, ніяких додаткових штрафів до вже передбачених Законом України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) не встановлюється.

  1. Також Законом № 128 передбачається обов’язок суб’єктів господарювання проводити розрахункові операції через РРО та програмні РРО з використанням режиму попереднього програмування найменування та цін товарів (послуг) із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів (до цього було тільки для пального).

У разі проведення розрахункових операцій через РРО та/або програмні РРО без використання режиму попереднього програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості, відповідно до п. 7 ст. 17 Закону № 265 з 01.08.2020 року до суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції та товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовуються фінансові санкції у розмірі триста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Водночас, Законом України від 17 березня 2020 року № 533 було перенесено терміни набуття чинності відповідними нормами Закону № 128 і Закону № 129.

Так, відповідно до пп. 4 та 5 розділу І Закону № 533 набрання чинності Законами №№ 128 та 129 відтерміновується:

з 19.04.2020 до 01.08.2020 – можливість застосування програмних РРО і збільшення розміру штрафних (фінансових) санкцій;

з 01.10.2020 до 01.01.2021 – запровадження механізму «Кешбек» та обов’язок застосування РРО фізичними особами-підприємцями платниками єдиного податку ІІ і ІІІ груп, які провадять ризикові види діяльності;

з 01.01.2021 до 01.04.2021 – обов’язок застосування РРО усіма фізичними особами-підприємцями платниками єдиного податку ІІ та ІІІ груп».

 

Розширено перелік підакцизних товарів

Законом України від 18 грудня 2019 року № 391-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування акцизного податку» внесено зміни до  п.п. 215.3.4. п. 215.3 ст. 215 ПКУ, відповідно до яких розширено перелік підакцизних товарів.

Так, товари (продукція), що використовуються як пальне для заправлення транспортних засобів, обладнання або пристроїв з двигунами внутрішнього згоряння із запалюванням від стиснення, з двигунами внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням, з двигунами внутрішнього згоряння з кривошипно-шатунним механізмом, коди яких згідно з УКТ ЗЕД не зазначені  п.п. 215.3.4. п. 215.3 ст. 215 ПКУ (крім газу природного у газоподібному стані за кодом 2711 21 00 00 згідно з УКТ ЗЕД), оподатковуються за ставкою акцизного податку 213,5 євро за 1 000 літрів. Норма набрала чинності 29.12.2019.

Про зміни по ЄСВ на період карантину

Від нарахування, обчислення та сплати ЄСВ за себе на період з 01.03.2020р. та з 01.04.2020р. звільнено:

– ФОП- загальносистемників та ФОП – «спрощенців»;

– фізичних осіб–незалежних професіоналів, які проводять наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладатську, медичну і юридичну (адвокатську), нотаріальну або релігійну (місіонерську) діяльність;

– членів фермерських господарств.

Звільнення від ЄСВ поширюється тільки на внесок, який ФОП, незалежні професіонали та члени фермерських господарств сплачують за себе. І це не залежить від того, отримували вони дохід чи ні. Якщо, наприклад, ФОП нарахував у березні або квітні  зарплату найманим працівникам, то ЄСВ з цих виплат потрібно сплатити.

Звертаємо увагу, що не сплачувати ЄСВ за себе – це право, а не обов’язок. Тобто, якщо ви не бажаєте припиняти сплату, ви можете прийняти рішення про добровільну сплату. Якщо ваше рішення – не сплачувати ЄСВ за березень та квітень 2020 року, будьте уважні при заповненні річної звітності з ЄСВ за себе. У цих місяцях вам потрібно буде проставити прокреслення, або не заповнювати відповідні графи в електронній звітності.

Нагадуємо, що базова ставка – 22%, при цьому мінімальна сума ЄСВ за місяць – 1039,06 грн.

 

Чи будуть застосовуватися до платників податків штрафні санкції за порушення строків сплати самостійно нарахованих податкових зобов’язань, у разі вчинення правопорушення протягом періоду з 1 березня по 31 травня 2020 року?

У разі погашення податкового зобов’язання протягом періоду з 1 березня по 31 травня 2020 року у зв’язку із порушенням строків сплати податкових зобов’язань, визначених статтею 57 ПКУ, штрафні санкції згідно з вимогами статті 126 ПКУ не застосовуються. Це означає, що якщо строк сплати узгодженої суми грошового зобов’язання припадає на зазначений період, і цей строк порушено, то сплата зазначеної суми платником податку відбувається без застосування зазначених штрафних санкцій. Таке звільнення не поширюється на випадки порушення строків сплати узгодженої суми грошового зобов’язання з податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

 

Чи буде нараховуватись пеня за несвоєчасну сплату податкових зобов’язань платниками податків у період з 1 березня по 31 травня 2020 року?

Законом України від 17.03.2020 №533 внесені зміни до ПКУ, згідно з якими протягом періоду з 1 березня по 31 травня 2020 року платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню. Це означає, що пеня не буде нараховуватися на будь-які суми грошового зобов’язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкових перевірок з будь-яких податків, за вказаний період (у тому числі у разі здійснення в цьому періоді адміністративного та/або судового оскарження). Нарахована, але не сплачена за цей період пеня, підлягає списанню.

 

Від яких штрафних санкцій, що передбачені Законом про ЄСВ, звільняються платники єдиного внеску?

Законом України від 17.03.2020 №533 внесено зміни до Закону про ЄСВ, згідно з якими тимчасово штрафні санкції з єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування не застосовуються за наступні порушення, вчинені щодо періодів з 1 по 31 березня та з 1 квітня по 30 квітня 2020 року:

несвоєчасна сплата (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску;

неповна сплата або несвоєчасна сплата суми єдиного внеску одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується єдиний внесок (авансових платежів);

несвоєчасне подання звітності, передбаченої цим Законом, до податкових органів.

Протягом періодів з 1 по 31 березня та з 1 квітня по 30 квітня 2020 року платникам єдиного внеску не нараховується пеня, а нарахована пеня за ці періоди підлягає списанню.

 

Хто звільняється від нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування?

Закон № 533 вносить низку змін до Закону про ЄСВ.

Так, за періоди з 1 по 31 березня та з 1 по 30 квітня 2020 року тимчасово звільняються від нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) лише за себе:

фізичні особи – підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування;

особи, як провадять незалежну професійну діяльність, а саме наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, а також медичну, юридичну практику, в тому числі адвокатську, нотаріальну діяльність, або особи, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують дохід від цієї діяльності;

члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах.

При цьому, такі платники єдиного внеску на власний розсуд вирішують питання щодо застосування передбаченого звільнення від єдиного внеску.

Вони можуть прийняти рішення про нарахування, обчислення та сплату єдиного внеску за вказані періоди в розмірах та порядку, визначених Законом про ЄСВ. У такому разі інформація про сплачені суми зазначається у звітності про нарахування єдиного внеску за звітний період, визначений для таких осіб цим Законом.

 

ІІІ.Інформація для підприємців та громадян

 

Як інформують людину про те, що у неї є заборгованість із єдиного внеску?

Платнику, у якого виникла заборгованість із єдиного внеску, надсилається вимога про сплату недоїмки. На погашення вказаних у вимозі сум платнику надається десять календарних днів від дня її одержання. У разі непогашення узгодженої суми боргу з єдиного внеску податкові органи надсилають таку вимогу в порядку, встановленому законом, до органів державної виконавчої служби для примусового стягнення заборгованості .

 

Чи можливо відтермінувати чи списати заборгованість з єдиного внеску?

Відповідно до норм Закону, який регулює питання адміністрування внеску,  питання розстрочення та відстрочення заборгованості не передбачене. Заборгованість із єдиного соціального внеску не підлягає списанню.

Також доцільно зауважити, що не застосовується і термін давності щодо нарахування, застосування та стягнення сум недоїмки, штрафів та нарахованої пені з єдиного внеску.

 

Як правильно сплатити заборгованість, на що варто звернути уваги при заповненні платіжних документів?

Відповідно до Порядку заповнення документів на переказ у разі сплати (стягнення) податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску, здійснення бюджетного відшкодування податку на додану вартість, повернення помилково або надміру зарахованих коштів, при погашенні податкового боргу чи недоїмки з єдиного внеску у полі «Призначення платежу» розрахункового документа друкується код виду сплати «140» – «Надходження до бюджету коштів у рахунок погашення податкового боргу/недоїмки з єдиного внеску» (поле №2).

При заповненні полів не допускаються пропуски (пробіли) між словами та службовими знаками.

 

Де розміщується інформація про перелік майна, яке перебуває у податковій заставі та підлягає продажу на аукціонах, а також про місце та час проведення таких аукціонів?

Під час продажу майна на товарних біржах контролюючий орган укладає відповідний договір з брокером (брокерською конторою), який вчиняє дії з продажу такого майна за дорученням контролюючого органу на умовах найкращої цінової пропозиції.

Інформація про перелік майна платників податків, призначеного для продажу, та про час та умови проведення торгів оприлюднюється відповідною біржею.

Організатор аукціону оприлюднює оголошення в засобах масової інформації та на власній вебсторінці.

Також інформація щодо укладених договорів-доручень на реалізацію майна підприємств-боржників з уповноваженими організаціями та перелік такого майна розміщується у рубриці «Переліки» на головній сторінці офіційного вебпорталу ДПС України (www.tax.gov.ua).

 

 

Яким чином поширюється право податкової застави, якщо у підприємства неподільний актив?

Якщо майно платника податків є неподільним і його балансова вартість більша за суму податкового боргу, таке майно підлягає опису у податкову заставу в повному обсязі.

 

Що потрібно зробити для зняття накладеного виконавчою службою арешту автомобіля за поданням податкової через заборгованість?

При сплаті у повному обсязі податкового боргу та недоїмки з ЄСВ, а також виконавчого збору, майно платника податків звільняється з-під арешту та виконавче провадження припиняється.

 

Чи зарахують у страховий стаж місяці, за які звільнили самозайнятих осіб від сплати ЄСВ?

Самозайнятим особам, яких звільнили від нарахування та сплати ЄСВ на період дії карантину, такі періоди включать до страхового стажу для призначення пенсії та вважатимуть, що страхові суми було сплачено у розмірі мінімального страхового внеску, визначеного законодавством для кожного з таких періодів. Відповідну норму внесли до Прикінцевих положень Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” від 09.07.2003 №1058-IV.

 

Чи звільнили роботодавців від нарахування ЄСВ на зарплату працівників?

Така норма відсутня в Законі України від 17.03.2020 № 533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)».

 

Як дізнатися про наявність/відсутність заборгованості з ЄСВ?

Для цього можна особисто звернутися до ДПС з відповідною письмовою заявою, або безпосередньо переглянути інформацію щодо заборгованості зі сплати ЄСВ в «Електронному кабінеті платника», обравши в меню приватної частини кабінету «Стан розрахунків з бюджетом».

 

У який термін необхідно громадянам надати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи?

Відповідно до змін, запроваджених Законом України від 17.03.2020 №533, громадяни та фізичні особи,  що провадять незалежну професійну діяльність, для яких встановлено строки подання річної податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – декларація) підпунктом 49.18.4 пункту 49.18 статті 49 Кодексу мають право подати декларацію за звітний (податковий) 2019 рік до 1 липня 2020 року. Тобто, останній день подання декларації – 30 червня 2020.

Податкові зобов’язання, визначені фізичними особами у таких деклараціях, мають бути сплачені до 1 жовтня 2020 року.

Водночас, фізичні особи, які заявляють право на податкову знижку відповідно до статті 166 Кодексу, мають право подати декларацію за звітний (податковий) 2019 рік до 31 грудня 2020 року.

Про можливість подання уточнюючої декларації для отримання податкової знижки

Відповідно до п.п. 166.1.1 п. 166.1 ст. 166 ПКУ платник податку має право на податкову знижку за наслідками звітного податкового року.

Підстави для нарахування податкової знижки із зазначенням конкретних сум відображаються платником податку у річній податковій декларації, яка подається по 31 грудня включно наступного за звітним податкового року (п.п. 166.1.2 п. 166.1 ст. 166 ПКУ).

Якщо платник податку не скористався правом на нарахування податкової знижки за наслідками звітного податкового року, таке право на наступні податкові роки не переноситься (п.п. 166.4.3 п. 166.4 ст. 166 ПКУ).

У випадку, якщо були виявлені документально підтверджені суми, що не були враховані при поданні річної податкової декларації, для реалізації свого права на податкову знижку платник податку може подати уточнюючу декларацію до 31 грудня включно наступного за звітним податкового року, оскільки право на податкову знижку надається лише за наслідками звітного податкового року.

 

Карантин – не завада для кампанії декларування доходів громадян

Триває деклараційна кампанія 2020 року. Варто звернути увагу, що податкова декларація про майновий стан і доходи за 2019 рік обов’язково подається, якщо громадянин отримував:

– доходи не від податкових агентів (тобто від інших фізичних осіб, які не зареєстровані як самозайняті особи);

– доходи від надання в оренду рухомого або нерухомого майна іншим фізичним особам, які не є суб’єктами господарювання;

– успадкування майна не від членів сім’ї першого та другого ступенів споріднення;

– доходи від податкових агентів, які не підлягали оподаткуванню при виплаті, але які не звільнені від оподаткування. До таких доходів відноситься, зокрема: – дохід у вигляді основної суми боргу (кредиту) платника податку, прощеного (анульованого) кредитором за його самостійним рішенням, не пов’язаним з процедурою банкрутства, до закінчення строку позовної давності, якщо його сума перевищує 25% однієї мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного податкового року (у 2019 році – 1043,25 гривень);

– інвестиційні доходи;

– доходи з іноземних джерел;

– доходи у вигляді нецільової благодійної допомоги, якщо її загальна сума перевищує у 2019 році – 2690 гривень;

– доходи від продажу власної продукції тваринництва, якщо сума сукупно за рік перевищує 50 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного (податкового) року (у 2019 році – 208 650 гривень);

– доходи від продажу власної сільськогосподарської продукції у разі якщо розмір земельних ділянок перевищує 2 га;

– в інших, передбачених Податковим кодексом України, випадках.

У зв’язку з оголошенням в Україні карантину та у зв’язку із внесенням змін до Податкового кодексу України термін подання річної декларації про майновий стан і доходи продовжено до 1 липня 2020 року.

Суму податкового зобов’язання, яку платниками визначено в декларації до сплати, необхідно сплатити до 1 жовтня 2020 року.

Декларацію про майновий стан і доходи можна подати засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису у порядку, визначеному законодавством.

ДПС в області просить використовувати електронні сервіси спеціалізованого клієнтського програмного забезпечення «Єдине вікно подання електронної звітності» та інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний кабінет».