На пошуковій газовій свердловині “Біляївська-400”, розташованій у 45 км від Лозової, 25 листопада почали проводити гідророзрив пласта (ГРП).
Що відбувається на майданчику компанії “Shell”, 28 листопада показали групі українських вчених, активістів-екологів та журналістам з Лозової та Слов’янська.
Не плутати поняття
Перед початком екскурсії представники компанії роблять низку роз’яснень. Нагадують, що свердловину “Біляївська-400” “Shell” пробурила у рамках договору про спільну діяльність з держпідприємством “Укргазвидобування” і просять не плутати його з Юзівським проектом.
“Це два різні договори”, – наголошує Валентина Гекова, представник “Shell” зі зв’язків з місцевими громадами.
Друге уточнення — в Україні “Shell” шукає газ ущільнених пісковиків, а не сланцевий газ. У них трохи відрізняється технологія буріння: у пісковиках роблять вертикальні свердловини, а не горизонтальні, як у сланцях.
Повний цикл ГРП триватиме кілька тижнів
Гідророзрив на “Біляївській-400” проводиться у 7 етапів, пояснює Герт-Ян Беннекерс, спеціаліст “Shell” з проведення гідророзриву пласта. У нижній частині свердловини, на глибині приблизно 4,5 кілометрів по черзі роблять 7 тріщин у породі. Кожна до 75 метрів довжиною, а розкривається вона максимум на кілька міліметрів.
“Ущільнена порода — вона схожа на бетон, і навіть бетон кращий, тому що в ньому є зв’язок між порами. У цій породі його немає. Що нам необхідно зробити? Цими маленькими тріщинками якраз створити цей зв’язок”, – приєднується до пояснень інженер Лара Бехазі.
У той момент, коли проходить екскурсія, на майданчику готуються до третього етапу гідророзриву — два провели у попередні дні. Завершити процес планують за 10 днів, а потім свердловину закриють.
ГРП не дасть повної відповіді
Як довго “Біляївська-400” стоятиме закритою, залежатиме від результату, який вона покаже, говорить Герт-Ян Беннекерс.
“Зараз ми будемо її консервувати. Але, якщо свердловина дуже гарна, то, я думаю, “Укргазвидобування” буде зацікавлене у ній”, – зазначив інженер.
Навіть якщо газ піде, за першими результатами розрахунки ніхто не робитиме: за словами Лари Бехазі, з ущільненими породами ніколи нічого не можна знати наперед. Щось більш-менш конкретне у “Shell” знатимуть не раніше весни наступного року. Тоді на “Біляївській-400” планують провести випробування, повідомила Валентина Гекова.
Валерія Гецко
Вибір нового автомобіля вимагає ретельного підходу. Кожен сам визначає, які він бажає бачити можливості і функції в «залізному коні». На сайті https://autos.ua/ вашій увазі представлений каталог легкових автомобілів. Заходьте і вибирайте. Станьте ще одним учасником багатомільйонної армії автолюбителів.
_______________
На правах реклами
{youtube}v2T18D-RoTM{/youtube}